פסימיות באירופה: האיחוד האירופי חתך את תחזיות הצמיחה

לפי התחזיות שפרסם האיחוד האירופי, כלכלת גוש האירו תסיים את השנה בהתכווצות של 0.4% ותצמח בקצב של 1.1% ב-2014 ■ שיעור האבטלה צפוי להישאר ברמות שיא עד 2015 ■ החוב הציבורי צפוי להאמיר לרמה של 95.9% מהתוצר

כלכלת גוש האירו תתרחב בקצב איטי יותר בשנה הבאה בשל צפי לביקושים והשקעות נמוכות יותר בסקטור הפרטי, כך עולה מדוח התחזיות הכלכליות שפרסם היום (ב') האיחוד האירופי. לפי הערכות כלכלני האיחוד, שיעור האינפלציה בגוש האירו ישאר מתחת ליעד שהציב הבנק המרכזי האירופי.

לפי התחזיות הכלכליות, כלכלת גוש האירו תתרחב בקצב של 1.1% ב-2014, ותתכווץ בשיעור של 0.4% ב-2013. לגבי 2015 כלכלני האיחוד מעריכים כי קצב הצמיחה יתרחב ל-1.7%.

התחזיות שפרסם האיחוד האירופי נמוכות יותר מההערכות הקודמות שפורסמו בחודש מאי וצפו כי כלכלת גוש האירו תתרחב בקצב של 1.2% ב-2014, בשל גידול בצריכה הפרטית ופעילות ההשקעות, זאת למרות שביקושי הממשלה צפויים להישאר ללא שינוי.

למרות שכלכלת גוש האירו נחלצה ממיתון מתמשך ברבעון השני של השנה, לפי התחזיות קצב ההתאוששות צפוי להיות איטי יותר ברבעונים הבאים. "קיימים סימנים ברורים שכלכלת גוש האירו הגיעה לנקודת מפנה", אמר אולי ראהן (Olli Rehn) הנציב לענייני כלכלה של האיחוד האירופי. "הגיבוש והרפורמות המבניות שננקטו באירופה יצרו את הבסיס להתאוששות", לדבריו.

ומה לגבי שיעור האבטלה? לפי ההערכות שיעור האבטלה בגוש האירו יישאר ברמות גבוהות של 12.2% עד 2015, זאת לאחר שבתחזית הקודמת כלכלני האיחוד העריכו כי שיעור האבטלה ייפול ל-11.8%.

כלכלני האיחוד האירופי מעריכים בנוסף כי הגירעון התקציבי של מדינות גוש האירו יתכווץ ל-2.5% מהתוצר ב-2014 ו-2.4% ב-2015, זאת לעומת 3.1% השנה.

מעבר לכך, החוב הציבורי של גוש האירו יאמיר לרמה של 95.9% מהתוצר בשנה הבאה, לעומת 95.5% בשנה הנוכחית. ב-2015 החוב צפוי לרדת לרמה של 95.4% מהתוצר.

לפי הערכות, התחזיות הפסימיות שפרסמו כלכלני הנציבות האירופית ישמשו כחלק ממכלול השיקולים של הבנק המרכזי האירופי בבואו להחליט על מדיניות הריבית לחודש הבא, בהצהרת הריבית שתיערך ביום חמישי. כלכלנים רבים, שמציגים תחזיות פסימיות דומות באשר לעתיד כלכלת גוש האירו, מצדדים בהורדת ריבית נוספת במטרה להמריץ את הכלכלה.