טוויטר גייסה 1.82 מיליארד דולר לפי 14.2 מיליארד ד'

כל מה שכדאי לדעת על רשת המיקרו-בלוגינג שהפכה לחברה ציבורית

המספרים

השווי של טוויטר נקבע אתמול על 14.2 מיליארד דולר. טוויטר גייסה בהנפקה 1.82 מיליארד דולר, כשהיא מוכרת 70 מיליון מניות ב-26 דולר למניה. מדובר במכפיל של 12.4 על הכנסות מוערכות של 1.14 מיליארד דולר ב-2014 וכזה הגבוה יותר מזה שבו נסחרה אתמול פייסבוק (11.6).

הביצועים

החברה רשמה ברבעון השלישי של השנה הכנסות של 534.5 מיליון דולר אך סיימה עם הפסד של 64.6 מיליון דולר - פי שלושה מהפסד של 21.6 מיליון דולר ברבעון המקביל אשתקד. אנליסטים צופים שרק ב-2015 טוויטר תגיע לרווחיות.

המשתמשים

231.7 מיליון משתמשים באתר בחודש נכון לסוף הרבעון האחרון, כש-75% מהם נכנסים דרך המובייל - שיעור גבוה לעומת 69% לפני שנה. מה שהיה עקב האכילס של פייסבוק ביום הנפקתה, מרשים הרבה יותר אצל טוויטר כש-70% מההכנסות מפרסום מגיעות מהמובייל לעומת 49% בפייסבוק.

מנגד, טוויטר צריכה לפתור פלונטר אחר שמבוסס על סטטיסטיקה לא כל כך מחמיאה: 77% מהמשתמשים מגיעים מחוץ לארה"ב, אבל רק 26% מההכנסות מגיעות משם.

אוון וויליאמס

הכוח והכסף מאחורי השנים הראשונות של טוויטר ומי שמחזיק בכ-10% מטוויטר, ששווים 1.47 מיליארד דולר. וויליאמס מימן את פעילות טוויטר ו-Obvious Corp בתחילת הדרך, מהכסף שקיבל ממכירת אתר אחר שהקים - Blogger. וויליאמס, כך מספרים, היה זה שהגה את המונח "בלוגר" ובפברואר 2003 מכר אותו לגוגל. עבור גוגל הייתה זו הרכישה השלישית אי פעם. שנה לאחר מכן עזב את גוגל והקים חברה בשם אודאו ובהמשך את Obvious Corp, שמשם נולדה טוויטר. וויליאמס התחיל כיזם, דירקטור ומשקיע בטוויטר, כשבאוקטובר 2008 מונה למנכ"ל במקום ג'ק דורסי שהועבר לתפקיד היו"ר. שנתיים לאחר מכן עזב את החברה לגמרי.

ביז סטון

שותפו לאורך זמן של אוון וויליאמס ומי שהיה איתו ב-Obvious Corp, טוויטר ובמיזם האחרון Medium. עלפי הספר Hatching Twitter, שגולל את סיפור הקמת טוויטר, סטון הצליח להתקבל לעבודה בגוגל ושם עבד על אתר בלוגר והכיר את וויליאמס. עם עזיבת וויליאמס, החליט סטון לוותר על אופציות בגובה 2 מיליון דולר ולהצטרף להרפתקאות של וויליאמס בטוויטר ובמקומות אחרים.

ג'ק דורסי

מחזיק בכ-5% מטוויטר ומניותיו שוות 608 מיליון דולר. אחת הדמויות שהכי מזוהות עם טוויטר ואולי הכישרון הכי גדול שלה לאורך הזמן. דורסי נמנה על צוות המייסדים והיה למנכ"ל הראשון שלה. אך סכסוכים פנימיים שונים, בעיקר עם וויליאמס, הביאו אותו לשנות פוזיציה בחברה ולהתמנות לתפקיד יו"ר ללא משמעות אמיתית לתפקיד. בהמשך הוא אף הודח מטוויטר על ידי דירקטוריון החברה. אחר כך חזר לחברה שייסד כיו"ר פעיל ואחד האנשים החזקים והחשובים שלה. בד בבד, הוא יזם ומנהל את חברת הסטארט-אפ המצליחה Square, שמפתחת התקן פלסטיק שמתחבר ליציאת האוזניים בסמארטפון ומאפשר סליקת כרטיסי אשראי ללא צורך בקופה ובעמלה נמוכה יחסית.

דיק קוסטולו

גם קוסטולו עבר בגוגל לפני שהגיע לטוויטר. קוסטולו היה אחד ממקימי FeedBurner, שירות לניהול פידים ועדכוני RSS, שנמכר לגוגל ב-2007. שנתיים לאחר מכן נטש את ענקית החיפוש לטובת סמנכ"ל תפעול בטוויטר. באוקטובר 2010 מונה למנכ"ל החברה.

המייסד הרביעי

באופן רשמי טוויטר מציינת כי מאחוריה עומדים שלושה מייסדים, אך איפה שיש כסף והשפעה, יש גם סכסוכים. בתחילת הדרך היה מייסד רביעי בשם נוח גלאס, שאחראי בין היתר על המצאת שם החברה. גלאס היה אחד היזמים מאחורי Odeo לצידו של וויליאמס. כשטוויטר הפכה לספין אוף מתוך Odeo, לאט לאט גלאס נדחק הצידה, בין היתר, בגלל מעורבות של וויליאמס ודורסי בכיוון. "לא הקמתי את טוויטר בעצמי אבל אני כן יודע שלולא אני, טוויטר לא היה נולד, וזה נכון גם לגבי דורסי, וויליאמס וסטון", אמר בעבר ל"ביזנס אינסיידר". הוא לא יצא בידיים ריקות וקיבל מניות בחברה אך לא ידוע כמה.

הצעות רכש

לאורך ההיסטוריה הלא ארוכה של טוויטר הופיעו מספר דיווחים לפיהפ טוויטר דחתה הצעות רכש מפייסבוק ומגוגל, כשהאחרונה דחפה לכיוון של רכישה ב-10 מיליארד דולר, קרוב לשווי המוערך של טוויטר באותה התקופה.

Vine

לפני כשנה רכשה טוויטר חברה אלמונית, שעדיין לא הספיקה להשיק את המוצר שלה. למרות זאת, הוציאה טוויטר 30 מיליון דולר מהכיס כדי לרכוש אותה. בדיעבד, העסקה התבררה כמוצלחת, כשאפליקציית Vine לשיתוף סרטוני וידיאו באורך של 6 שניות, רשמה באוגוסט השנה יותר מ-40 מיליון משתמשים - עלייה של כ-210% בתוך חודשיים.

ההסטוריה של טוויטר
 ההסטוריה של טוויטר

ההסטוריה של טוויטר
 ההסטוריה של טוויטר

המליונרים של טוויטר
 המליונרים של טוויטר