סטארט-אפ בשבוע: כך תקבלו את המידע הרפואי שאתם צריכים

מדיוויזור מספקת לחולים מידע רלוונטי שלא יקבלו מרופא

הרקע: מדיוויזור (medivizor) נולדה כדי לענות על צורך של מייסדיה. אורן פירסט, אחד המייסדים מספר: "כאשר אמא שלי חלתה הפכתי ל'מנהל המחלה' - ניסיתי לנווט בסבך הביורוקרטיה, לבחור את הרופאים הכי טובים והטיפולים הכי טובים, להבין יחד איתה מדוע ניתן טיפול מסוים ומה צריכים להיות סימני האזהרה לכך שמשהו השתבש".

לכאורה, רופא אמור לענות על השאלות הללו בהרחבה, אולם העומס שמוטל על הרופאים גורם לכך שלא מעט חולים חשים שהם מקבלים מהרופאים תשובות קצרות מדי, נחרצות מדי ולא בהכרח מובנות. "היו לנו רופאים פרטיים מאוד יקרים ומאוד קשובים, אבל לא רצינו לבחון את הסבלנות שלהם", אומר פירסט. בשלב ההוא פירסט פנה לאינרנט, "והייתי מוצף במחקרים ש-90% מהם אינם רלוונטיים. מבול של מידע".

טל גבעולי, שייסד את החברה יחד עם פירסט ומשמש היום כמנכ"לה: "לי היה מקרה דומה שבו ראיתי משפחה של חבר קרוב מתמודדת עם מחלה קשה ובמקביל דיברתי עם רופא שאמר לי שאחת הבעיות העיקרית שלו בתקשורת עם החולים היא שהחולים מגיעים אליו עם המון מידע לא מהימן מדעית או לא רלוונטי למצבם. כמו כן הוא מוצף על ידי מידע שהוא רוצה להעביר לחולה, אך לא יודע כיצד לעשות זאת בצורה מפושטת שתוביל להתנהגות הנכונה ולא תעורר בלבול או פאניקה. לכן אנחנו עוזרים גם לחולה וגם לרופא".

השוק: הדיאלוג הבעייתי בין רופאים ומטופלים מוביל את האחרונים לשוטט באינטרנט, לקרוא כתבות בעיתונות המודפסת, להתעמק במאמרים מדעיים ולהשתתף בפורומים. הבעיה היא שהמידע בפורומים ובעיתונות עלול להיות לא מספיק ספציפי לגבי הפציינט ולפעמים אפילו שגוי. המאמרים המקצועיים אינם ברורים בהכרח לקורא ההדיוט וגם במקרה הזה, קשה לדעת האם הידע רלוונטי לסיטואציה הספציפית.

המוצר: מדיוויזור מעוניינת לתת לכל חולה, על בסיס הפרופיל הייחודי שלו, מידע רפואי מקצועי שמותאם לו אישית, בשפה ברורה. כל חולה שמשתמש במערכת עונה על שאלון מפורט לגבי המחלה שלו, התפתחותה, הבדיקות שעשה עד כה ותוצאותיהן. המערכת שחלקה אנושית וחלקה מבוססת על אלגוריתם, מאתרת עבורו מאמרים שמתאימים במיוחד עבורו, מתורגמים לאנגלית ברמה תיכונית.

המערכת משתמשת גם בכלים לבקרה של טיב המחקרים ומביאה לחולים את המחקרים שהוערכו בביקורת עמיתים כטובים וכאמינים ביותר. בנוסף המערכת מקשרת בין חולים שונים ברחבי העולם שמתמודדים עם מחלות דומות, בשלבים דומים, כדי שיוכלו לחלוק מידע ביניהם.

החברה מתגאה בכך שהיא יכולה להציג לחולים מידע מדויק ורלוונטי לגבי ניסויים קליניים בהם הם יכולים להשתתף, מידע על מוצרים חדשים שאולי אינם זמינים בארץ מגוריהם, או על גישות שונות לטיפול במחלתם, שאולי נפוצות מחוץ לחוג הרופאים אצלו הם מטופלים.

"היום רק כ-3% מהחולים בסרטן מודעים לניסויים קליניים במחלה, ו-34% מהמשתמשים שלנו אמרו שהם מעוניינים להשתתף כאלה ניסויים", אומר רונן קינן, ה-COO של החברה. קינן מוסיף כי: "לא ניתן היה לפתח את המערכת של מדיוויזור ללא ההתפתחויות של השנים האחרונות בתחום הניתוח של ביג דאטה ובתחומי השיתוף וחוכמת ההמונים" גבעולי: "גם הרופא שמחפש מידע לחולה ספציפי שלו, יכול להשתמש במערכת".

שלב בפעילות: המערכת זמינה כיום במספר תחומים בהם התגלו פערי ידע וכן נכונות של החולים לשתף וללמוד. הרשימה כוללת סוכרת, מחלות לב, מספר סוגי סרטן וטיפולי פוריות. בהמשך מתוכננת המערכת להתממשק עם התיק הרפואי של החולה ועם בדיקות גנטיות שלו, אם יבצע כאלה.

פירסט: "לפעמים החולים יוכלו להתאגד ולהציע לרופא או לחברת תרופות לעשות ניסוי קליני בתת-מחלה שלהם, מה שמאוד משתלם לחברת התרופות אם כל החולים כבר נמצאים ומסכימים", מעין קבוצת רכישה לניסויים קליניים.

גיוסי הון: החברה גייסה לדבריה "יותר ממיליון דולר" ממשקיעים פרטיים בתחום הבריאות, הביטוח, השירותים הרפואיים, זאת בנוסף להשקעה של היזמים עצמם.