שר התקשורת הוציא מכתב אזהרה למתמודדים במכרז אי.די.בי

בשל שליטת הקונצרן בסלקום, שלח המשרד מכתב לנאמני אג"ח אי.די.בי, ובו הוא מתריע כי לא ניתן להעביר את השליטה בחברה ללא אישור מוקדם מצדו

גם משרד התקשורת נכנס לקלחת של אי.די.בי. ל"גלובס" נודע כי המשרד, בראשותו של השר גלעד ארדן, הוציא מכתב לנאמני אג"ח אי.די.בי אחזקות, ובו הוא מתריע בפניהם כי לא ניתן להעביר את השליטה בחברת התקשורת סלקום בלי אישור מוקדם מהמשרד עצמו.

במבנה הפירמידלי המסועף של קונצרן אי.די.בי, סלקום היא החברה הנכדה של אי.די.בי פתוח, שהיא החברה הבת של אי.די.בי אחזקות חדלת הפירעון, הנמצאת בימים אלו בעיצומו של הסדר חוב. בתחילת השבוע הגישו שלוש קבוצות הצעות לרכישת השליטה באי.די.בי אחזקות, דבר שיקנה לזוכה מביניהן בשרשור שליטה בחברות התפעוליות של הקונצרן, וביניהן חברת התקשורת סלקום.

במכתב שהוציא משרד התקשורת, מזהיר השר ארדן כי העברת אמצעי שליטה בשיעור של מעל 5% מחייבת היתר מוקדם מצדו. יתרה מכך, כל שינוי בגרעין השליטה בסלקום מצריך אישור ורישיון מהמשרד, זאת כאשר אחד מהתנאים המתלים לקבלת הרישיון הוא החזקה ניכרת של מניות השליטה בידי גורם ישראלי.

למה דווקא עכשיו?

מדוע נזכרו במשרד התקשורת דווקא עכשיו להוציא את המכתב? לפי הלו"ז שקבע ביהמ"ש, צפויים מחזיקי האג"ח להצביע בסוף החודש הנוכחי על הסדר החוב הרצוי מבחינתם בחברה. ככל הנראה, לנגד עיניו של ארדן עומד מקרה כלל ביטוח, שלאחרונה - בהוראת הממונה על הביטוח באוצר - הועברו מניותיה לנאמן מטעמו (משה טרי), על רקע חשש לגבי זהות הגורם השולט בקבוצה.

כל אחת משלוש הקבוצות שהגישו הצעת השקעה - דולפין בראשות אדוארדו אלשטיין, שחבר למחזיקי אג"ח אי.די.בי אחזקות, אקטסרא הולדינג בראשות מוטי בן משה, ואף קבוצת גרנובסקי-דנקנר - מציעה בשורה התחתונה הסדר שבו יחול שינוי מהותי בגרעין השליטה של הקונצרן, שישפיע על השליטה בסלקום, ולכן נחוצים היתרים ממשרד התקשורת.

לדנקנר עצמו יש כמובן אישורים להחזיק בסלקום, אך אלה תקפים רק כל עוד הוא בעל המניות הגדול בגרעין השליטה בקונצרן, דבר שצפוי להשתנות כעת, כשגרנובסקי יהפוך בעל המניות הבכיר בקבוצה.

נוסף על כך, יבקש ככל הנראה משרד התקשורת לערוך בדיקת נאותות, ולעמוד על קשריו והחזקותיו של כל אחד מבעלי השליטה הגדולים בכל אחת משלוש קבוצות ההשקעה (גרנובסקי, אלשטיין ובן משה). לא מדובר בעניין של מה בכך, שכן בעבר לא היסס משרד התקשורת להערים קשיים, ואף לפסול עסקאות. כך, למשל, בעבר עצר משרד התקשורת את המהלך של קבוצת אלקטל הצרפתית, שביקשה להתמודד על כניסה לגרעין השליטה בבזק, בשל עסקיה במדינות ערב.