אסון או ששון? מטבע הביטקוין זינק ב-148% בתוך כחודש

המטבע הוירטואלי טיפס לרמת שיא של 273.5 דולר, כאשר בתחילת אוקטובר נסחר סביב 110 דולר "בלבד" ■ האם הביטקוין הוא כלי תשלום לגטימי או ספקולציה מסוכנת? ■ פרשן כלכלי: "הביטקוין הוא בדיחה וכנראה נמצא בבועה אחת גדולה"

כחודש לאחר שרבים חזו את קיצו של הביטקוין והמליצו לכולם להיפטר מהמטבע הוירטואלי כמה שיותר מהר, הוא השלים זינוק של כ-150% וכעת אותם "נביאים" פסימיים "אוכלים את הכובע".

המטבע הוירטואלי הפופולרי טיפס לרמת שיא של 273.5 דולר למטבע אחד בבורסה המרכזית שבה הוא נסחר - ה-Mt. Gox. זאת, לאחר שבתחילת אוקטובר הביטקוין ירד בחדות לרמה של 110 דולר.

הסיבה לירידה החדה שרשם הביטקוין במהלך חודש אוקטובר, נבעה מסגירת האתר השנוי במחלוקת "Silk Road", שעסק במכירת סמים ושירותים לא חוקיים באינטרנט, תוך שימוש נרחב במטבע הוירטואלי. לאחר סגירת האתר, רבים סברו כי הביקושים של הביטקוין יירדו בחדות.

ניק קולס, אסטרטג השקעות ראשי בחברת ConvergEx, טוען כי קיימות שתי סיבות מרכזיות שעומדות מאחורי הראלי האחרון בביטקוין.

הסיבה הראשונה היא עלייה חדה בביקושים למטבע הוירטואלי מצידה של סין. חברות סיניות גדולות, כולל ענקית האינטרנט באידו, החלו לקבל לאחרונה תשלום בביטקוין. הסיבה השנייה היא ביקושים גבוהים לקרן השקעות המבוססת על הביטוקין, שהנפיקה חברתSecondMarket.

עם זאת, הזינוק בערכו של המטבע הוירטואלי לא מרשים את ג'ו ויזנטל, עיתונאי ופרשן כלכלי שטען בעבר כי הביטקוין הוא "בועה אחת גדולה". "אני עדיין חושב שזה בדיחה וכנראה שהביטקוין עדיין נמצא בבועה", אמר ויזנטל בראיון שנערך עימו לאחר הזינוק במטבע. ויזנטל מתנגד לטענות של טימות'י לי, פרשן ה"וושינגטון פוסט", שציין בעבר כי הביטקוין אינו נמצא במצב של בועה. "אל תטעו, ביטקוין הוא לא מטבע העתיד ואין לו ערך אמיתי", טען ויזנטל.