תחזית התאחדות התעשיינים: האטה בצמיחה ועלייה באבטלה

מהתחזית עולה כי לאחר שנתיים של צמיחה בשיעור ממוצע של 3.4%, ב-2014 התוצר צפוי לצמוח בקצב של 3.1% בלבד ■ התעשיינים: "ישראל תחמיץ את ההתאוששות בשווקים הבינלאומיים"

האטה בקצב הצמיחה ובקצב קליטת עובדים חדשים בתעשייה, לצד עלייה בשיעור האבטלה - זו התחזית המאקרו-כלכלית של התאחדות התעשיינים לשנת 2014. התחזית גובשה בידי האגף למחקר כלכלי ומתבססת על נתוני הלמ"ס וקרן המטבע הבינ"ל לשנה הבאה.

מהתחזית עולה כי לאחר שנתיים של צמיחה בשיעור ממוצע של 3.4%, ב-2014 התוצר צפוי לצמוח בקצב של 3.1% בלבד. מניתוח שעשתה התאחדות התעשיינים עולה כי בניכוי של השפעת הגז על מדידת התוצר - הצמיחה תהיה אף איטית יותר ותסתכם בכ-2.5%. עוד עולה כי צמיחת התוצר לנפש תגדל בשנה הבאה בכ-1.2%, לאחר שבשנתיים האחרונות חלה בו צמיחה בשיעור של 1.5%. בהתאחדות התעשיינים אמרו ל"גלובס" כי ההאטה תיגזר בעיקרה מירידה בקצב הצריכה הפרטית והציבורית, ותתבטא בעלייה בשיעור האבטלה ובהאטה בקצב קליטת מועסקים חדשים בענפי התעשייה השונים.

לפי הערכת התעשיינים, בשנת 2014 תחול עלייה בשיעור האבטלה במשק ל-7.4%, ולמעגל הבלתי מועסקים יתווספו כ-31 אלף איש. לפי התחזית, מספר המובטלים בשנה הבאה יגיע לכ-278 אלף איש, לעומת 247 אלף בלתי מועסקים מכוח העבודה האזרחי בשנה החולפת. השנה הבאה תתאפיין גם בנסיגה של 4.2% בהיקף ההשקעות בבנייה למגורים, לאחר ש-2013 התאפיינה בקיפאון בתחום זה.

ברקע ההערכות הללו נמצאת תחזית קרן המטבע הבינלאומית המדברת על גידול של 3.6% בקצב הצמיחה של הכלכלה העולמית, התאוששות בגוש האירו - שאליו מופנות כ-30% מהסחורות המיוצאות מישראל - האצה בצמיחה בארה"ב וצמיחה מהירה במדינות המתפתחות, ובהן סין. בתחזית התעשיינים נאמר שקצב התרחבות הסחר העולמי עשוי להסתכם בשנה הבאה ב-5.2%. לפי הנתונים, במהלך 2014 יחול ייסוף נוסף אך מתון יחסית בשער השקל מול הדולר. זאת, לעומת ייסוף חד של השקל מול האירו באופן שישחק את הרווחיות של היצוא הישראלי לגוש האירו.

לדברי מנהלת האגף למחקר כלכלי בהתאחדות התעשיינים, דפנה אבירם-ניצן, "ניתן לראות את 2014 כשנה של הזדמנות על רקע התחזיות להתאוששות בעולם, ועם זאת, הגורמים שישפיעו על ישראל הם המשך המגמה של הייסוף בשקל, התייקרות תשומות הייצור והעלאות המסים - גורמים העלולים להמשיך לשחוק את כושר התחרות של התעשייה הישראלית, באופן שעשוי לגרום לה להחמיץ את ההתאוששות בשווקים הבינלאומיים".

נשיא התאחדות התעשיינים ויו"ר לשכת התיאום של הארגונים הכלכליים, צביקה אורן, קרא היום למשרדי הממשלה לפעול למען טיפול בהול ברגולציה, בעליית מחיר התשומות ובהמשך המגמה של דולר נמוך. "על הממשלה לטפל בכשלים בכל האמצעים ולתמוך במנועי הצמיחה של המשק במטרה לשפר את כושר התחרות של התעשייה ולסייע ליצוא הישראלי לחזור למסלול של צמיחה", אמר.