בנק לאומי בוחן את האפשרות להקים בנק אינטרנטי

בבנק נעשית עבודת מטה לבחינת השיקולים בעד ונגד צעד כזה ■ אם יקום בנק אינטרנטי, הוא יהיה חלק מהחטיבה הבנקאית של לאומי

בנק לאומי בוחן אפשרות להקים בנק אינטרנטי על בסיס הפלטפורמה של מסלול לאומי טוטאל דיגיטל. ל"גלובס" נודע כי גורמים בבנק מכינים ניירות עבודה במסגרת עבודת מטה שנועדה לבחון את השיקולים בעד ונגד הקמת בנק אינטרנטי. גם אם יוקם בנק כזה לבסוף, הוא לא יהיה עצמאי לחלוטין, אלא יוקם כיחידה בתוך החטיבה הבנקאית בבנק, באותה מתכונת של ישיר לאומי (בעבר הישיר הראשון). עלויות התפעול הנמוכות של בנק כזה יאפשרו להציע ללקוחות מחירים אטרקטיביים בתחומי העמלות והריביות.

בבנק לאומי, בניהולה של רקפת רוסק עמינח, בוחנים כעת בין היתר את המצב בחו"ל- כיצד עובד המודל של בנק אינטרנטי ומהי רמת הרווחיות של בנקים כאלה. בהקשר זה נציין שבעולם לא מוכר מודל מוצלח של בנק אינטרנטי עצמאי, אלא בנק שהוא זרוע אינטרנטית של בנק גדול יותר, כגון ING DIRECT, זרוע הבנקאות האינטרנטית של הבנק ההולנדי ING, ו-HSBC FIRST DIRECT של HSBC.

בלאומי אמרו בתגובה לידיעה כי "הקמת בנק אינטרנטי עצמאי על ידי לאומי אינה עומדת על הפרק. לאומי נותן את שירותי הבנקאות האינטרנטית המתקדמים ביותר מבין כל הבנקים, באמצעות מסלול הטוטאל דיגיטל, שמהווה את הפלטפורמה האינטרנטית העיקרית של הקבוצה, ובכוונתנו להמשיך לפתחו במוצרים ובשירותים נוספים בעתיד".

ניסיון קודם

לאומי זיהה כבר לפני שנים את הפוטנציאל של פעילות בערוצים ישירים מול הלקוח לעומת הסניפים, כשהקים את הישיר הראשון. אלא שייתכן שהקונספט הזה הקדים את זמנו, והבנק לא גייס לקוחות בהיקפים שציפה להם. בהמשך שם הבנק דגש על פיתוח העבודה בערוצי האינטרנט והסלולר, בעידודה של תמר יסעור, שכיהנה אז כראש מערך השיווק, וכיום היא מכהנת כראש החטיבה הבנקאית.

בנק לאומי נחשב כבר היום המתקדם ביותר בין הבנקים מבחינת התשתיות הדרושות להקמת בנק באינטרנט. לפני כשנה השיק את מסלול לאומי טוטאל דיגיטל (מסלול שבו הלקוח יכול לבצע פעולות רק בערוצים הדיגיטליים, ללא עמלות עו"ש), וכבר בעת ההשקה רמזו בלאומי על הצפוי בהמשך ואמרו: "זה מבחינתנו היישום הראשון של בנק אינטרנטי". מאז ההשקה גייס הבנק יותר מ-5,000 לקוחות. כדי להפוך את לאומי טוטאל דיגיטל לבנק אינטרנטי, נדרשים בעיקר צעדים לבידול ומיתוג והשקת סדרה של מוצרים ייחודיים (כיום מספר המוצרים הייחודיים במסלול זה נמוך יחסית).

בלאומי שוקלים לפתוח בנק אינטרנטי בעיקר כיוון שבנק כזה נחשב על ידי הבנקים איום תחרותי. בוועדת זקן, שמסקנותיה פורסמו בשנה שעברה, החליט המפקח על הבנקים דודו זקן לפעול לעידוד הקמת בנק אינטרנטי. בדוח הוועדה נכתב כי בנק אינטרנטי עשוי להוות חלופה זולה יותר למערכת הבנקאית, וכי הוועדה סבורה כי "יש מקום להקמת בנק כזה, וכי החליטה כי תפרסם תהליך רישוי להקמת בנק וירטואלי". כמו כן בכוונת זקן לנקוט צעדים שיקלו בהקמת בנק כזה, כגון מתן אפשרות לפתוח חשבון חדש באינטרנט והקלת תהליך הסגירה של חשבון קיים.

לבלום מתחרים

בכל הבנקים מודעים לאיום, ובלאומי בוחנים את האפשרות להפוך את האיום להזדמנות, כדי להגדיל את נתח השוק של הבנק. כמו כן פתיחת בנק אינטרנטי עשויה לבלום כוונתם של מתחרים פוטנציאליים חדשים לפתוח בנק אינטרנטי, וזאת מחשש שלאומי בעל הניסיון והפלטפורמה הבנקאית יגייס את רוב הלקוחות הפוטנציאליים.

השיקולים נגד פתיחת בנק כזה הם קניבליזציה - מעבר לקוחות של הבנק לבנק האינטרנטי שאמור להיות זול יותר - וכן חוסר ודאות לגבי רמת הרווחיות של פעילות כזאת.