ביהמ"ש מנחית מכה על אלשטיין ובן-משה: הצעתם נופלת

השופט איתן אורנשטיין דחה את בקשתם לדחיית אסיפות הנושים של IDB, בטענה כי הדבר יביא לדחייה בלו"ז הסאגה כולה ולפגיעה בציפייה הלגיטימית של הנושים לסיום ההליך ■ אמש: קבוצת דולפין וקבוצת אקסטרא חברו יחדיו במכרז

אמש (א') כבר נראה היה כי אין גבול לתרגילי הלוליינות שנוקטים המשתתפים בקרקס הבלתי נגמר המתנהל סביב גורל השליטה בקונצרן אי.די.בי . אדוארדו אלשטיין ומוטי בן-משה, שניים משלושת המשתתפים במכרז הבלתי רשמי שפתח בית המשפט על רכישת השליטה בקונצרן, הודיעו במפתיע כי הם מאחדים כוחות להגשת "הצעה מנצחת, שמעניקה את ההחזר הגבוה ביותר לנושי אי.די.בי בכל תרחיש אפשרי ובוודאות מלאה", כלשון ההודעה לתקשורת.

אלא שהיום (ב') בשעות הצהריים החליט השופט המחוזי איתן אורנשטיין, המנהל את הליך הסדר החוב בקונצרן, לגדוע את מהלך האיחוד המתרקם באיבו. כ-3 שעות לפני כינוס אסיפת הנושים המתוכננת של חברת אי.די.בי אחזקות הודיע השופט כי אין בכוונתו להעניק דחייה בקיום האסיפה, שתאפשר להעלות לדיון את הצעתם החדשה של השניים, ובכך למעשה פסל הצעה זו.

אי לכך, תתכנס היום אחר-הצהריים אסיפת אג"ח מקדימה, שבמסגרתה תחל ההצבעה על הסדר החוב הרצוי מבחינת מחזיקי האג"ח בחברה חדלת הפירעון, שסאגת הסדר החוב שלה נמשכת זה כשנה וחצי.

"אין בידי לקבל את טענת המודיעות (אלשטיין ובן-משה, א' פ'), שלפיה הגשת ההצעה החדשה לא תחייב את דחיית ההליך כולו", כתב אורנשטיין בהחלטתו, והוסיף כי דחייה בכינוס אסיפות נושים מקדימות תדחה את מועד ההכרעה בתיק (5.12), בשבועיים לפחות.

לטענת השופט, קבלת דחייה תאפשר התמחרות בין ההצעה המשותפת של אלשטיין ובן-משה, לבין ההצעה האחרת, של קבוצת גרנובסקי-דנקנר, דבר אשר שלל בעבר. זאת ועוד, לגישתו יגרור הדבר בחינה נוספת של חוות-דעת המומחה בחברה, אייל גבאי, ובשורה התחתונה תביא כאמור דחייה זו לדחייה נוספת בסאגת הסדר החוב בקונצרן, דבר שמהווה מבחינת השופט "פגיעה בציפייה הלגיטימית של הנושים לסיום ההליך".

האירועים האחרונים במאבק על השליטה בקבוצת אי.די.בי מציפים שוב את הבעיות האינהרנטיות בבסיס הליך המכירה, החל מהחלטתו של השופט אורנשטיין באפריל האחרון לכפות על החברה הסדר חוב ולא פירוק, דרך המבנה הבעייתי שבו נערך המכרז הלא רשמי על השליטה באי.די.בי וכלה בסימני השאלה הכבדים לגבי היכולת הפיננסית של כל אחת מ-3 הקבוצות שהגישו הצעת השקעה בקונצרן. למרות נחישותו של השופט, אין זה מן הנמנע כי בחודשים הקרובים ימשיך שוק ההון "ליהנות" מהלהטוטים נוספים שתספק הסאגה הזו.

ההצעה המשותפת שהגישו אתמול אלשטיין ובן-משה נבנתה למעשה על שלד ההצעה המקורית שהגישה קבוצת דולפין של אלשטיין, כשבן-משה נכנס כמשקיע נוסף לקבוצה. היקף הזרמת ההון לקונצרן במועד ההסדר על-פי הצעה זו עומד על 805 מיליון שקל.

למרות שהשניים ניסו לשווק את ההצעה המשותפת כמשופרת ועדיפה למחזיקי האג"ח, הרי שלא הייתה בה בשורה של ממש עבור הנושים, שכן היא אינה מפזרת את סימני השאלה הנוגעים למבנה הפירמידלי שבאמצעותו מבקש אלשטיין לשלוט בקונצרן, ובעיקר את האי-ודאות האופפת את יכולתם הכספית של השניים לעמוד בהזרמות ההון שעליהן התחייבו.

הרב אמר להשקיע

יתרה מכך, החבירה הזו - יותר מאשר שיפרה את סיכוייהם של השניים מול הצעתה של קבוצת גרנובסקי-דנקנר - מעידה על המצוקה של שניהם בגיוס הכסף לעסקה. השאלה כעת היא האם השניים יישארו במרוץ, לאחר שנפסלה הצעתם המשותפת על-ידי בית המשפט? ימים יגידו. לא מן הנמנע כי נחזה בפרישה של אחד מהם כבר בטווח הזמן הקרוב.

סימני השאלה סביב יכולתם של אלשטיין ובן-משה אינם פוסחים גם על קבוצת המשקיעים שגיבשו גרנובסקי ודנקנר. חדשות לבקרים מצטרף משקיע לקבוצה, וכבר כיום היא מכילה ערב רב של משקיעים (שלגבי אחד מהם, קבוצת הבשר נטו, קיים ספק, שכן היא נדרשת לאישור של הממונה על ההגבלים העסקיים).

נוסף על כך קיימת א-ודאות לגבי יכולתו של המשקיע הגדול בקבוצה - אלכסנדר גרנובסקי - שאמנם לקח לאחרונה את נציגי התקשורת לטיול באודסה, אך נמנע מלהתייחס לשאלות המהותיות כמו, למשל, כיצד עשה בכלל את הונו, מיהי אותה קרן חב"ד 770 הפרטית שתשלוט באי.די.בי ומה הוא מתכנן לעשות בחברה ביום שלאחר הסדר החוב. ממנו שמעו המחזיקים דבר אחד "הרב אמר להשקיע אז השקעתי".

גרנובסקי ייאלץ בסופו של יום להתמודד עם שאלות נוקבות אלה, שכן אם עסקת כלל ביטוח לא תצא לפועל, תרחיש סביר בהחלט, הרי שלמרות העברת מניות חברת הביטוח לנאמן, גם הוא, כיתר המועמדים, יצטרך לעמוד בפני בדיקה מעמיקה של הממונה על שוק ההון והביטוח באוצר.

השורה התחתונה היא שמחזיקי האג"ח של אי.די.בי אחזקות, חברה חדלת פירעון בעלת חובות של כ-2 מיליארד שקל, יצטרכו לבחור החל מהיום באלטרנטיבה הגרועה פחות מבחינתם, בזמן שמשקיע רציני עם רקורד אמין ומוכח בניהול השקעות אינו עומד על הפרק.