הדולר היציג: 3.522 ש'; "שבירה תפעיל לחץ כבד על ב"י"

הדולר נחלש קלות בכ-0.05% ושערו היציג נקבע על 3.522 שקלים והאירו היציג נחלש בכ-0.13% לרמה של 4.754 שקלים

יום המסחר בשוק המט"ח (ג') מתנהל תוך התחזקות של השקל מול המטבעות המרכזיים. הדולר נחלש קלות בכ-0.05% ושערו היציג נקבע על 3.522 שקלים והאירו היציג נחלש בכ-0.13% לרמה של 4.754 שקלים.

שר האוצר יאיר לפיד טוען כי נתוני התמ"ג שפורסמו שלשום והצביעו על האטה במשק אינם מהווים מגמה ואומר כי יעד צמיחה של 5% בשנה "אינו בשמיים". "מדינת ישראל צריכה לשאוף לצמיחה ממוצעת שתעבור את ה-5% בשנה בעשור הקרוב", אמר היום לפיד בנאום שנשא בכנס שדרות. "זה לא בשמיים, היו לנו מספרים דומים בעבר הלא-רחוק, אבל אנחנו צריכים לפעול בכל דרך כדי לחזק את הצמיחה. אני יודע שברבעון האחרון היתה צניחה בייצוא שהובילה לירידה בצמיחה, אבל זו אינה המגמה. נתוני הצריכה והייצור טובים ויש לנו כבר נתונים מעודכנים יותר שמראים שבספטמבר הייצוא כבר גדל שוב ב-5% ובאוקטובר הוא גדל בעוד 6%, כך שנתוני הצמיחה חוזרים לעצמם".

ישראל תמשיך לצמוח בקצב גבוה יותר משל הכלכלות המפותחות בעולם, כך מציין היום ה-OECD, בסקירה כלכלית שפרסם. "קבוצה של מדינות מתעוררות ב-OECD - צ'ילה, טורקיה, מקסיקו, קוריאה וישראל - תמשיך לצמוח מהר יותר מכלכלות מתקדמות אחרות", נכתב בסקירה. עוד מציין הארגון בסקירתו כי "הפקת הגז הטבעי תספק עידוד לצמיחה. ההידוק הפיסקלי יפגע בביקושים בייחוד ב-2014" וכי "האינפלציה נמוכה כעת, אך ייתכנו לחצי מחירים בקרוב".

בחברת ATRADE מציינים כי בזירת המט"ח, צמד הדולר שקל מתקרב שוב לאזור השפל שנקבע ב-3.5 שקלים לדולר. חולשתו של הדולר בעולם תגבר אחרי פרסום הפרוטוקולים של ישיבת הריבית האחרונה היות וחברי הפד' לא צפויים לפזר רמזים כלשהם לגבי האפשרות לצמצום היקף הרכישות. שבירה של רמה זו תפעיל לחץ כבד על בנק ישראל ועל נגידת בנק ישראל החדשה. היעד שלנו במקרה של שבירה ניצב באזור 3.45.

במחלקת המחקר של FXCM ישראל מציינים הבוקר: "למרות היחלשות הדולר בעולם, הדולר-שקל ממשיך לדשדש במקום, כפי שעשה במהלך שבוע המסחר הקודם. נראה שלפי שעה החולשה של שני המטבעות מקזזת זו את זו, ובשוק המקומי ממתינים להתפתחויות שיוציאו את הצמד מהטווח הצר. שער החליפין עדיין נסחר ברמות שפל אשר פוגעות בייצוא, כפי שבא לידי ביטוי בנתוני הייצוא שפורסמו בתחילת השבוע והצביעו על ירידה חדה ברבעון השלישי. הדבר מגביר את הלחץ על בנק ישראל להתערב במסחר ולנקוט בפעולות לבלימת התחזקות השקל. אם נראה השבוע ירידה בשער-החליפין לעבר 3.50, במקביל להיחלשותו של הדולר בעולם, בנק ישראל עשוי להתערב במסחר. מבחינה טכנית, ירידה מתחת ל-3.50 תאיץ את הירידה לעבר שפל חדש מתחת ל-3.473. מנגד, רק עלייה מעל 3.54 עשויה להטות את המגמה כלפי מעלה".