סטארט-אפ בשבוע: רשת חברתית שמאפשרת לרופאים להתייעץ

קיור ממפה את הרופאים בעולם, ומאפשרת לכל אחד מהם לזהות כל רופא אחר שהוא צריך, ולפנות אליו פנייה שהיא יותר מזוהה

הרקע: קיור (Qure) הוקמה על ידי שלושה יזמים מתחומים שונים, שכל אחד מהם רצה להות מעורב בסטארט-אפ בתחום הבריאות. ד"ר אורי גינזבורג, רופא ילדים, עורך דין ומומחה בתחום ה-eHealth; משה אלבז, לשעבר מנהל הפיתוח של פוליקום בישראל, המכהן כמנכ"ל החברה; ואורן גלנץ, יזם היי-טק סדרתי, שביצע בעבר שני אקזיטים בחברות TeleKnowledge ו-Olista.

גינזברג: "ישבנו וגלגלו רעיונות וכשהגיע הרעיון שהיום הוא קיור, הבנו - זה זה. אמנם גלגלנו עוד רעיונות אחר כך, אבל כל הזמן היה ברור שהם פחות מלהיבים אותנו".

אלבז: "לא רצנו מיד לגייס כסף. במשך שנתיים רק ישבנו וחשבו על הרעיון כדי להפוך אותו לקונקרטי יותר, להעמיק בו ולחקור אותו. כשהגענו לבשלות, גייסנו את כספי הסיד לחברה, וזה היה לפי שנה".

השוק: רופאים מוצפים כל הזמן במידע חדש והם חייבים להשתמש בו כדי לתת את הטיפול המיטבי. הקהילה הרפואית היא קהילה מתייעצת, שואלת ולומדת, ורופאים גם משלבים קולגות בטיפול שהם מבצעים, או מפנים למומחים אחרים כאשר מסתבר שהבעיה אינה בתחום התמחותם. איך רופא יודע עם מי להתייעץ, את מי להוסיף לטיפול ולמי לפנות? בדרך כלל על פי היכרות וכימיה אישית, ולעיתים רחוקות על פי שם יוצא דופן שיצא למישהו מסוים בתחום.

המוצר: קיור ממפה את הרופאים בעולם, ומאפשרת לכל אחד מהם לזהות כל רופא אחר שהוא צריך, ולפנות אליו פנייה שהיא יותר מזוהה מאשר סתם "מייל משום מקום". באמצעות הפלטפורמה ניתן להפנות שאלה לרופא - או למומחה בתחום צר, או דווקא לא למומחה הכי הכי ידוע שישיב רק בעוד שבועיים, אלא לאחד שפנוי כרגע ואוהב לעזור.

לינקדאין של רופאים? קיור מעדיפה לומר שהיא ה"ווייז" של הרופאים, שמנווטת את הרופאים בקלות ליעד.

הרופא מציב למערכת את השאלה, ומקבל לידיו מפה, שבה משורטטים הקשרים האפשריים לרופאים שיכולים לעזור לו, מסווגים לפי כל מיני פרמטרים. אלבז: "אולי הוא רוצה דווקא מישהו שדומה לו, ולאו דווקא זוכה פרס נובל? לפעמים צריך מישהו קרוב גיאוגרפית, ולפעמים לא. רופאים כותבים בשאלון מה המומחיות שלהם, אבל אנחנו יכולים גם להפיק מהתשובות שלהם גם אם יש להם מומחיות 'רכה', למשל תת תחום מסוים שהם במיוחד אוהבים להשיב לגביו".

גינזבורג: "יש סיכוי יותר טוב שמישהו יענה לך אם הוא דומה לך במשהו. אנחנו מחברים לפי איגוד מקצועי, לפי מוסד לימודים בעבר. יש הרבה סיבות שבגללן אנשים נוטים לענות למישהו מסוים ואנחנו מזהים אותן. יש לנו מספר שכבות מידע - קשיח - מה שהרופא ממלא, ולעומתו מה שהמערכת לומדת תוך כדי שימוש".

גלנץ: "עוד פרמטרים לפיהם נסנן, הם למשל אם הרופא היום בחופש או שכבר פנו אליו מהמערכת שלוש פעמים היום. כרגע קיימות רק חלק משכבות המידע, אך היתר אמורות להיאסף ככל שהמערכת תצבור משתמשים וניסיון".

התשובות לשאלות יינתנו על ידי הרופאים ללא תשלום, כעזרה הדדית. הזמנת ייעוץ מומחה של ממש, תוכל להיעשות בתשלום. הרופאים אף יכולים לפתוח דרך המערכת "קליניקה וירטואלית" שבה הם מתייעצים.

המודל העסקי עדיין לא גובש סופית, אבל ברור שהרופאים השואלים או המשיבים, לא ישלמו. "ברור לנו שכשהרשת תהפוך לכלי עבודה ברור מאליו לרופאים - היא גם תוכל להתפרנס", אומר אלבז.

בינתיים, המערכת הושקה בהשקה רכה בישראל בלבד. "ניסיונות ראשונים הניבו תוצאות מדהימות: הפחתה של עשרות אחוזים בהפניה הפיזית של פציינטים למומחה. ירידה משמעותית בכמות ההפניות למיון. חיסכון בביצוע של בדיקות מיותרות ופוטנציאל עצום לחיסכון למערכת הבריאות".

הם מציינים כי למערכת יש היום כמה סטארט-אפים מתחרים אמריקנים, מה שמעיד על בשלות שוק. ואולם בעוד החברות האמריקניות מתמקדות רק בארה"ב, קיור פונה לארה"ב - ולכל השאר. כמו כן המיקוד של qure בשאלות ופחות בפן החברתי, ממצב אותה ככלי עבודה.

גיוסי הון: החברה גייסה 2 מיליון שקל ממשקיעים פרטיים.

השלב הבא: החברה מקווה לבסס את פעילותה המקומית ולהשיק את המוצר בחו"ל.