נפטר מנחם גורביץ, יו"ר ובעל השליטה במנורה מבטחים

גורביץ כיהן כדירקטור בקבוצה משנת 1985 ומזה שנים רבות כמנכ"ל ויו"ר מנורה וחברות-בנות עיקריות שלה

קבוצת הביטוח, הפנסיה והפיננסים מנורה מבטחים, הודיעה היום (א') על פטירתו של בעל השליטה ויו"ר הקבוצה מנחם גורביץ, בעקבות מחלה קשה ולאחר הידרדרות משמעותית שחלה במצבו הרפואי לפני מספר ימים.

מהחברה נמסר עוד כי בכוונתה לכנס בהקדם ישיבת דירקטוריון לצורך מינוי יו"ר דירקטוריון זמני לחברה במקומו של גורביץ, שהוביל את החברה מספר עשורים, הן כיו"ר והן כמנכ"ל.

גורביץ, שנפטר ימים ספורים לפני שמלאו לו 71 שנה, החזיק ב-61.9% ממניות מנורה מבטחים, באמצעות שני תאגידים זרים, והוא בעל השליטה בה ושימש כדירקטור בקבוצה מאז מארס 1985. ‏ מנורה מבטחים נסחרת בבורסה לפי שווי של כ-2.8 מיליארד שקל, כאשר החזקותיו של גורביץ המנוח מסתכמות במעל 1.7 מיליארד שקל.

מנורה הוקמה ב-1935 כאשר בתחילת שנות ה-60 השתלט עליה פישל פריש, שאחת מבנותיו התחתנה עם דיוויד הירשפלד, שקיבל לידיו את השליטה בחברה והנפיק אותה ב-1982. החתן השני של פריש, גורביץ, הצטרף למנורה שנה לאחר מכן והחליף את הירשפלד כשפרש. מנכ"ל הקבוצה, ארי קלמן הוא חתנו של הירשפלד.

‏"עד הימים האחרונים הוא היה כל הזמן פעיל - התעניין במאזן וידע כל דבר", אומרים היום בסביבת מנורה ומציינים כי "כמנהל הוא לא הימר. הוא היה נועז וגם שמרן". מנורה מבטחים הפכה בשנים שלו מחברה בינונית לאחת מחמש קבוצות הביטוח הגדולות במשק. את הקפיצות העיקריות שלה עשתה מנורה מאז שנות האלפיים עם שורה של החלטות שהובילו אותה לצמרת הענף. מדובר בעיקר בשלוש החלטות אסטרטגיות: רכישת קרן הפנסיה מבטחים החדשה בתמורה לכ-710 מיליון שקל, שימת דגש על צמיחה בביטוח הכללי בניגוד לבון-טון בענף, ורכישת חברת הביטוח שומרה.

גורם בסביבתו הגדיר אותו היום כך: "אם הייתי צריך לאפיין את מנחם כאיש עסקים הייתי אומר שני דברים במובהק: הראשון זה יושר טוטאלי וללא פשרות - אין דבר כזה המטרה מקדשת את האמצעים; השני - הייתה לו ראיית עתיד של השוק מאוד חדה וברורה והוא ראה את כיווני השוק הנכונים. הוא היה אדם מאוד לא מבולבל ובעל דעה ברורה, הוא לא היה שבשבת".

על אף מעורבותו הרבה ומרכזיותו של גורביץ כבעל שליטה פעיל, החברה לא צפויה לחוות מהפכות לאחר פטירתו. זאת משום שלצד גורביץ הוביל את החברה לאורך השנים מנכ"ל הקבוצה הוותיק, ארי קלמן. כמו כן, לפני כשלוש שנים הצטרף לחברת הביטוח של הקבוצה המנכ"ל מוטי רוזן.

הגם שטרם דנו בחברה בזהות מחליפו של גורביץ, כראש הקבוצה לצד קלמן, הרי שעל פי הציפיות גם כאן לא תהיה הפתעה כאשר ערן גריפל (50), חתנו של גורביץ, ושמעורב זה שנים בכל פעילויות הקבוצה, צפוי לתפוס מקום מרכזי בהובלת הקבוצה לצד קלמן. גריפל מכיר כבר שנים את פעילויות הקבוצה כשהוא מכהן כמנכ"ל מנורה מבטחים פנסיה מאז 2005, כיו"ר מנורה מבטחים פנסיה, דירקטור במנורה מבטחים ביטוח ודירקטור במנורה מבטחים פיננסים.