המוסדיים בישראל: הראלי בבורסה עדיין רחוק מקו הסיום

הגופים שהשתתפו בסקר של אופנהיימר מאמינים כי האפיק המנייתי יהיה האטרקטיבי ביותר ב-2014, אירופה תניב את התשואה הגבוהה ביותר והנדל"ן בישראל הוא הבועה הגדולה ביותר בשוקי העולם

האם עליות השערים האחרונות בשוקי העולם ייגמרו בקרוב במפולת? מסקר שערך בית ההשקעות אופנהיימר מסתמן, כי סופו של הראלי עדיין רחוק. רוב הגופים המוסדיים שהשתתפו בסקר מאמינים, כי ב-2014 האפיק המנייתי יהיה האטרקטיבי ביותר, את התשואה המרבית יניב שוק המניות האירופי, תוכנית ההרחבה הכמותית תצומצם (ואף תיפסק), ותשואת האג"ח של ממשלת ארה"ב תעלה. החדשות הפחות טובות: 18% מהם סבורים כי הבועה הגדולה ביותר בשוקי העולם הוא הנדל"ן הישראלי.

בסקר, שתוצאותיו פורסמו אתמול (א') בכנס האנליסטים הבינלאומי של אופנהיימר, לקחו חלק 100 גופים מוסדיים מקומיים. כ-73% מהם ציינו כי לדעתם, שוק המניות ימשיך להיות אפיק ההשקעה הרווחי ביותר, ובפער ניכר על יתר האפיקים. לשם השוואה, האפיקים שדורגו במקומות השני והשלישי מבחינת אטרקטיביות היו אג"ח קונצרניות וזהב, עם כ-6% כל אחד.

נוסף על כך, 50% מהמשתתפים מאמינים כי הסקטור האטרקטיבי ביותר בשנה הבאה בשוק המניות האמריקאי הוא סקטור הטכנולוגיה. אחריו נמצאים סקטור הפיננסים (כ-38%) וסקטור התעשייה (23%). עם זאת, שוק המניות האמריקאי זכה ל-20% בלבד מקולות המשתתפים, בעוד ש-50% מהם בחרו כאמור בשוק המניות האירופי כזה שיניב את התשואה העודפת הגבוהה ביותר בשנה הקרובה. לדברי ניר חצב, אנליסט אירופה באופנהיימר ישראל, "גוש האירו נראה היום טוב בהרבה מאשר לפני שנה. במקביל, תפיסת הסיכון כלפי המשק האירופי פחתה".

שלא במפתיע, רוב משתתפי הסקר (39%) מאמינים כי את הערך הגבוה ביותר למשקיעים יניבו איגרות החוב הקונצרניות שבסיכון גבוה (HIGH YIELD). מה שכן הפתיע הוא ש-30% סבורים כי בשנה הקרובה שום אפיק אג"ח לא יהיה אטרקטיבי. עם זאת, כ-65% חושבים כי תשואת האג"ח הממשלתיות של ארה"ב צפויה לעלות. "גם בתרחישים של ירידות, ההפסד בשוקי האג"ח מוגבל. מנגד, בשוק המניות הירידות כמעט אינן מוגבלות", ציין אביחי שורצקי, אנליסט החוב הבכיר.

במקביל, 76% מאמינים כי תוכנית ההרחבה הכמותית בארה"ב תצומצם או תיפסק במהלך 2014, בעוד ש-16% סבורים כי הדבר יתרחש בשלהי 2015. 5%, אגב, ציינו כי לדעתם תוכנית ההרחבה הכמותית בארה"ב לעולם לא תיפסק.

ומה לגבי הסכנות שבדרך? כאן הדעות קצת חלוקות. 33% סבורים כי הסיכון העיקרי לשווקים הפיננסיים יגיע כתוצאה מהאטה כלכלית בסין או בשווקים המתעוררים. מנגד, 32% מאמינים כי הסיכון טמון דווקא בשינויים במדיניות המוניטרית של הבנקים המרכזיים בעולם. 15% ציינו כי לדעתם האיום הגדול הוא משבר פיסקאלי בארה"ב, לעומת כ-8% שחוששים ממשבר בגוש האירו.

בתואר "הבועה הגדולה ביותר בשוקי ההון" זכו איגרות החוב, שהיו הבחירה המועדפת על רוב המשתתפים (55%). 20% בחרו במגזר הרשתות החברתיות ואילו 18% ציינו, כאמור, כי לדעתם הבועה הגדולה ביותר בשוקי ההון הוא הנדל"ן בישראל.

כמו כן, רוב משתתפי הסקר (60%) מאמינים כי בעוד שנה שער הדולר יעמוד בטווח של 3.5-4 שקלים. רק 33% סבורים כי שער הדולר יעמוד בין 3-3.5 שקלים.

איזה אפיק השקעה יהיה האטרקטיבי ביותר בשנה הקרובה
 איזה אפיק השקעה יהיה האטרקטיבי ביותר בשנה הקרובה