לפיד ביטל את העלאת מס ההכנסה; "המטרה שלנו היא להקל"

(עדכון) - שר האוצר הודיע כי לא יעלה את שיעור מס ההכנסה, שהיה אמור לעלות ב-1%-2% בינואר ■ "עברנו את התחזיות בגביית מסים, והוצאות הממשלה יהיו נמוכות מהמתוכנן. אנחנו יכולים להקל עכשיו על מעמד הביניים"

שר האוצר, יאיר לפיד, הודיע הערב (ב') כי לא יעלה את שיעור מס ההכנסה כפי שתוכנן. מס ההכנסה היה אמור לעלות ב-1%-2% בינואר הקרוב. במסיבת עיתונאים שלפיד כינס הערב, אמר כי "שמונה חודשים אחרי הקמת הממשלה זה זמן טוב לעשות הערכת מצב מחודשת. החלטנו לבטל את ההעלאה במס הכנסה שהיתה אמורה להיכנס לתוקפה בינואר הקרוב".

לפיד ציין כי "זו החלטה שנלקחה בזהירות ושתעזור לנו להתמודד עם אתגרים גדולים בהעלאת שיעורי הצמחיה. למרות שהממשלה אישרה יעד גירעון, אנחנו מאמינים שהוא יהיה נמוך מ-3.5%. עברנו את התחזיות בגביית מסים, והוצאות הממשלה יהיו נמוכות מהמתוכנן. אנחנו יכולים להקל עכשיו על מעמד הביניים הישראלי, ותפקידינו לספק לו חינוך ורווחה טובים יותר ולעשות הכל כדי שההכנסה שלו תגדל. המעשה האחראי הוא לא רק להעלות מסים כשאין ברירה אלא לייצב את המצב כשהוא משתפר.

"המטרה שלנו עכשיו היא להקל ולא להכביד, אנחנו לא עובדים לפי מה שאנחנו מרגישים", אמר לפיד, וציין כי "המטרה שלנו היא לעזור למעמד הביניים הישראלי. אם הייתי מודאג מהפופולריות שלי לא הייתי מטיל מסים מהתחלה, נכנסתי לזה בעיניים פקוחות. עשיתי צעדים שיגרמו לי נזק פוליטי והבטחתי לעצמי שתמיד בין עצמי לבין המדינה אבחר במדינה".

עוד הוסיף שר האוצר ואמר: "אנחנו פועלים פי נתונים, הממשלה הקודמת הלכה לבחירות כדי לא להעביר את התיק הזה כי ידעה כמה קשה הוא צפוי להיות.

"במקביל להורדת המס, אנחנו נייעל את ההוצאה הממשלתית בשנת 2014 ונוריד אותה בכ-3 מיליארד שקלים כדי להבטיח שההורדה במס הכנסה לא תפגע ביציבות הכלכלית של המדינה. הממשלה יכולה היום להתייעל ולתת את אותם שירותים בפחות כסף. אנחנו יודעים היום לעשות את זה בעזרת הקטנה של הרזרבה התקציבית והתאמה של תקציב הריבית.

"כצעד משלים והכרחי, התחלנו בדיונים עם קרנית פלוג, נגידת בנק ישראל, ועם יוג'ין קנדל, ראש המועצה הלאומית לכלכלה על שינוי כלל ההוצאה הממשלתי. הכלל הנוכחי מרחיב את הוצאות הממשלה באופן לא פרופורציונלי ואנחנו חייבים לשנות אותו כדי למנוע העלאות מסים ב-2015. גם את המהלך הזה אנחנו נביא לאישור הממשלה בזמן הקרוב".

אמיר לוי ראש אגף תקציבים, אמר: "כשבינינו את התקציב לא נלקחו בחשבון הכנסות של התקציב. תכננו לגמור ביעד גירעון של 4.65%, ובסוף התוצאה הטובה הזו מאפשרת לנו לחסוך בתוצאות הריבית. השאיפה שלנו להקטין הוצאות ממשלה ולהקטין את המס. חוב קטן יותר שווה מיסי יותר נמוכים".

יעל אנדורן אמרה כי "אנחנו יודעים לפעול לזה שתקציב המדינה יהיה כמה שיותר יעיל ואם אנחנו עושים את זה - כנראה שאפשר".

לפיד נשאל מתי עדכן את ראש הממשלה על המהלך, ואמר: "ראש הממשלה ודאי שהיה מעודכן לאורך הדרך והוא בירך על המהלך. זה לא משהו שעשינו מעכשיו לעכשיו".

ככל הידוע לפיד התלבט בין ביטול העלאת מס הכנסה לבין הורדה של המע"מ, ובחר באפשרות הראשונה. הדרג המקצועי במשרד האוצר הסתייג מהצעד החדש עליו יודיע שר האוצר, אך נאלץ להשלים איתו.

כאמור, מס ההכנסה היה אמור לעלות ב-1%-2% בינואר הקרוב. בשלב זה עדיין לא ידוע האם האוצר מתכוון להוריד גם את המע"מ שעלה במסגרת הגזרות האחרונות מ-17% ל-18%.

יש לציין כי הודעת לפיד באה גם על רקע הצלחת הממשלה להשיג 3.7 מיליארד שקל כתוצאה מהרווחים הכלואים של החברות הגדולות במשק. עד כה לא היה ברור האם הכסף הזה אכן יגיע ישירות לכיסי האזרחים, אבל אם אכן לפיד יודיע הערב על הורדת מסים - ייתכן שכן.

לפי ההדלפות בשבועות האחרונים, האוצר תכנן לדחות או לבטל את העלאת מס ההכנסה ליחידים או מס החברות, המתוכננת ל-1 בינואר 2014, עקב "עודפים תקציבים" לכאורה, שהצטברו בשנת 2013 ונבעו מגבייה עודפת בגין עסקאות חד-פעמיות וגביית מס על רווחים כלואים.

"המהלך הזה מתבקש ומחוייב המציאות"

בכנסת מתחו ביקורת על המהלך של לפיד. ח"כ גילה גמליאל אמרה כי "מלכתחילה דרשנו משר האוצר לא להעלות את המס. המהלך הזה מתבקש ומחוייב המציאות להוריד מהנטל של מעמד הביניים. חבל שלקח ללפיד הרבה זמן להפנים זאת. לו היה עושה שיעורי בית קודם לכן, זה לא היה קורה. עצוב לחשוב ששר האוצר גרם למשפחות רבות להיות בחרדה במשך כל התקופה הזו ואני שמחה שעוד גזירה שנלחמנו לבטל אותה יורדת מהפרק".

ח"כ משה גפני תקף בחריפות ואמר כי "הוכח כי בניגוד להפחדות של שר האוצר, הגירעון לא היה כה גדול כפי שהוצג ולא היה מקום לכתחילה להטיל גזירות על הציבור. שר האוצר שלא הבין כלל לאן הוא נכנס, ממשיך להתל בציבור והיום ברור לכולם שכל הגזירות שלפיד גזר עד היום על מעמד הביניים והשכבות החלשות נעשו פשוט סתם וללא קשר לגירעון. לפיד פגע מאז כניסתו לתפקיד בכל חלקי הציבור בצעדים כלכליים שאנו עצמנו מנענו מהציבור כשהיינו בממשלה הקודמת".

ח"כ איציק שמולי: "כולנו שמחים לשלם פחות מסים אבל העובדה שהחלטות שר האוצר של ישראל יציבות כמו שושנת הרוחות צריכה להטריד את כולנו. רק לפני ארבעה חודשים העביר אותו שר אוצר תקציב אכזרי שיפגע קשות גם באדם העובד וגם בעניים, והיום מתברר שכל מסע ההפחדות היה לחינם והשר פשוט רוצה להיות רובין הוד. בכל מקרה שר האוצר לא יוצא טוב מהסיפור או שהוא ממש לא הבין בזמנו לאן הוא נכנס ופקידי האוצר עשו עליו סיבוב בעת הכנת התקציב או שכל המהלך הזה תוכנן מראש ואז הציניות של הפוליטיקה החדשה אפילו גרועה יותר מזו של הישנה".