לפיד: "עשיתי הרבה טעויות, וחלקן פשוט בגלל שלא ידעתי"

שר האוצר הודה בראיון לגל"צ כי בתחילת הדרך, בקביעת התקציב, הוא עשה טעויות רבות בשל חוסר הידע הכלכלי שלו ■ "בפעם הראשונה הבאנו רווחים כלואים מחברות הענק, אך בסופו של דבר עדיין קשה פה לאנשים, ועדיין לא עשינו מספיק"

"בסוף לא העלינו את מס ההכנסה. באנו ואמרנו המצב השתפר כך שאנחנו יכולים עכשיו להחזיר כסף לכיס של כל ישראלי", כך אמר הבוקר (ג') שר האוצר יאיר לפיד בראיון לגל"צ, בתגובה להחלטה לבטל את ההעלאה המתוכננת של מס ההכנסה.

כאמור, אתמול כינס לפיד מסיבת עיתונאים והכריז כי תובטל ההעלאה המתוכננת של מס ההכנסה. מס ההכנסה היה אמור לעלות ב-1%-2% בינואר הקרוב. לפיד אמר כי "8 חודשים אחרי הקמת הממשלה זה זמן טוב לעשות הערכת מצב מחודשת. החלטנו לבטל את ההעלאה במס הכנסה שהיתה אמורה להיכנס לתוקפה בינואר הקרוב".

במהלך הראיון לפיד נשאל האם הצעד של ביטול המס לא היה מתואם ומתוכנן. "יש כל מיני תיאוריות קונספירציה", השיב שר האוצר. "תמיד אפשר לייעל את עבודות הממשלה, וזה מה שעשינו. בפעם הראשונה הבאנו רווחים כלואים מחברות הענק, אך בסופו של דבר עדיין קשה פה לאנשים, ועדיין לא עשינו מספיק. הפעם יש לנו אפשרות להתחיל להקל עליכם".

"הורדת מס הכנסה מייצרת צמיחה, ואילו הורדת המע"מ לא מייצרת צמיחה", הסביר לפיד כאשר נשאל מדוע הוחלט לא להוריד את המע"מ. "כשאתה מקל על מעמד הביניים אתה לא מוציא כסף, אתה מייצר כסף, והדרך לעזור לשכבות החלשות היא באמצעות צמיחה", כך הוא טען.

שר האוצר טען בנוסף כי לא קיים גל פיטורים במשק, למרות שבתקופה האחרונה מספר חברות הכריזו כי בכוונתן לפטר אלפי עובדים. "במונחים של מדינה עם 7.5 מיליון איש, האבטלה היא נמוכה", הצהיר לפיד. "הייתי בשיחות עם כל החברות שפיטרו עובדים, אך לא ניתן לומר שבישראל יש גל פיטורים. אנחנו ננסה לעזור לכל העובדים המפוטרים אך האמת היא שהאבטלה נמוכה וקיים מחסור של עובדים מקצועיים".

בנוגע להערכות לפיהם תקציב הממשלה ב-2015 יהיה קשה יותר עבור מעמד הביניים, אמר לפיד כי "תקציב הממשלה גדל ואנחנו לא צמצנו אותו. גם תקציב הממשלה ב-2015 יגדל. הממשלה צריכה לעבוד בשביל מעמד הביניים ולא להיפך. לבסוף הודה לפיד כי בנוגע לתקציב "בתחילת הדרך עשיתי הרבה טעויות וחלקן פשוט בגלל שלא ידעתי".