בנק ישראל: החלטת לפיד ראויה - היא לא פוגעת ביעד הגירעון

הבנק מגיב להחלטת שר האוצר לבטל העלאת מס ההכנסה שהיה מתוכנן לעלות ב-1%-2% בינואר הקרוב: "ההחלטה לוותה בהתאמה של תקרת ההוצאה הממשלתית ב-2014, כך שהשפעת המהלך כולו על הגירעון הנה נייטרלית"

בנק ישראל מגיב הבוקר להחלטת שר האוצר יאיר לפיד מאתמול, לבטל העלאת מס ההכנסה שהיה מתוכנן לעלות ב-1%-2% בינואר הקרוב. הבנק תומך בהחלטת האוצר וכותב כי ההחלטה "ראויה", היות והיא לא משפיעה משמעותית על יעד הגירעון הממשלתי.

"בנק ישראל רואה חשיבות רבה בשמירה על יעד הגירעון שנקבע לתקציב 2014, 3% מהתוצר. לכן, ההחלטה ללוות את הביטול של העלאת מס ההכנסה על יחידים בהתאמה של תקרת ההוצאה הממשלתית ב-2014, כך שהשפעת המהלך כולו על הגירעון הנה נייטרלית - היא ראויה", נמסר מהבנק.

עוד לדברי הבנק, "הגירעון התקציבי צריך להמשיך ולרדת בשנים הבאות בהתאם ליעדי הממשלה לשנים 2015 ואילך. הצעדים עליהם הוחלט מעצימים את האתגר של עמידה ביעד הגירעון של 2.5% תוצר כפי שנקבע לשנת 2015. עמידה ביעד זה תחייב צעדי מדיניות בהיקף ניכר, היות ועלות התוכניות עליהן החליטה הממשלה כבר גדולה מרמת הוצאות שתאפשר עמידה ביעד".

לפיד אמר אתמול, במסיבת עיתונאים מתוזמנת ומיוחצנת להפליא, כי לא יעלה את שיעור מס ההכנסה כפי שתוכנן. "למרות שהממשלה אישרה יעד גירעון של 4.65%, אנחנו מאמינים שהוא יהיה נמוך מ-3.5%. אנחנו יכולים להקל עכשיו על מעמד הביניים הישראלי".

שר האוצר אמר כי "כצעד משלים והכרחי, התחלנו בדיונים עם קרנית פלוג, נגידת בנק ישראל, ועם יוג'ין קנדל, ראש המועצה הלאומית לכלכלה על שינוי כלל ההוצאה הממשלתי. הכלל הנוכחי מרחיב את הוצאות הממשלה באופן לא פרופורציונלי ואנחנו חייבים לשנות אותו כדי למנוע העלאות מיסים ב-2015".