דוח טאוב: מעמד הביניים במצוקה - ומוותר על מזון, טיפולי שיניים, חימום או קירור הדירה, חשמל וטלפון

דוח מרכז טאוב מראה שלא רק השכבות החלשות סובלות ממצוקה חומרית, אלא גם מעמד הביניים - ובשיעורים גבוהים ■ בהשוואה למדינות המערב, ישראל ענייה יותר, עם פריון עבודה נמוך יותר ופערי הכנסות גבוהים יותר

פערי הכנסות הגבוהים במערב, שיעורי עוני גבוהים ואזרחים שמוותרים על טיפולי שיניים, קירור או חימום הבית, כמו גם על מזון - זו התמונה שמצייר דוח מצב המדינה של מרכז טאוב, המפורסם היום (ד').

לפי הדוח, פערי ההכנסות בתוך מעמד הביניים הישראלי הם הגבוהים ביותר מכל מדינות המערב - הכנסות האחוזון ה-75 בישראל גבוהות פי 2.8 מההכנסות של האחוזון ה-25. הדוח קובע עוד כי "האפקטיביות של מערכות הרווחה והמס בהקטנת ממדי העוני היא הנמוכה ביותר מבין המדינות המפותחות, אפילו יותר משל האמריקאים".

בדוח משוגרת עקיצה לעבר רה"מ בנימין נתניהו, שטען בעבר כי מצב המשק טוב מאוד "בניכוי" הערבים והחרדים; לפי הדוח, "שיעורי העוני בהכנסות כלכליות בישראל גבוהים מאוד גם ללא החרדים והערבים (29%)".

נתון שלילי נוסף על כלכלת ישראל בדוח נוגע לעוני בקרב הילדים, שהוא "הגבוה ביותר בעולם המפותח", כאשר שליש מהילדים בישראל חיים מתחת לקו העוני.

בדוח אמנם צוין כי שיעור האבטלה בישראל הוא מהנמוכים בעולם המערבי וכי שיעור ההשתתפות בשוק העבודה עלה מ-58% בשנת 2003 ל-64% בשנת 2012, אולם בכל הענפים העסקיים מלבד חקלאות פריון העבודה בישראל נמוך בהשוואה לכל המדינות המפותחות.

באשר לתעסוקה במגזר החרדי נמצא כי תואר אקדמי מגביר באופן מהותי את הסיכוי של הגברים החרדים לעבוד. שיעורי התעסוקה אצל גברים חרדים בעלי השכלה אקדמית הוא 71%, לעומת 34% בלבד בקרב חרדים ללא השכלה אקדמית. ההבדל התהומי בין חרדים בעלי השכלה אקדמית לחסרי השכלה אקדמית מתבטא גם בשכר: ההכנסה הממוצעת של גברים חרדים בעלי תואר היא 13,565 שקל, לעומת 7,580 שקל בקרב חרדים ללא תואר אקדמי.

בדוח מתוארת גם מציאות עגומה לפיה חלק ניכר מהאוכלוסיה בישראל מוותר על צרכים בסיסיים בשל מצוקה כלכלית: "34% מהאוכלוסייה בישראל הגיעו למצב של מצוקה חומרית ובשל מצבם הכספי ויתרו על חימום או קירור הדירה. כמו כן, 20% ויתרו על מזון ו-13% ויתרו על חשמל או טלפון בשל מחסור כלכלי. מאלה שנזקקו לשירותים רפואיים כמעט 40% ויתרו על טיפולי שיניים משיקולים כלכליים, 16% ויתרו על טיפול רפואי אחר ו-15% ויתרו על תרופות.

"מצוקה חומרית אינה נחלתם רק של המשתייכים לרביעון ההכנסה הנמוך ביותר בישראל, אלא גם בעייתו של מעמד הביניים - ובשיעורים גבוהים מאוד. בקרב רביעון ההכנסה השני מעל ל-50% ויתרו על חימום או קירור דירתם, כ-30% ויתרו על מזון, כ-16% ויתרו על חשמל או טלפון ומעל ל-50% ויתרו על טיפולי שיניים. אפילו בקרב אנשים המשתייכים לרביעון ההכנסה השלישי, כלומר בעלי הכנסה לנפש מעל החציון, כ-30% ויתרו על חימום או קירור דירתם, 14% ויתרו על מזון ו-35% ויתרו על טיפולי שיניים בשל שיקול כלכלי.