פרוטרום מדווחת: זינוק של 18.2% ברווח ברבעון השלישי

אורי יהודאי: "השיפור הניכר ברווחיות, והרווח הנקי ברבעון השלישי שהכפיל את עצמו בתוך שנתיים, נובע מהשילוב המוצלח של צמיחה אורגנית רווחית עם הפעילויות שרכשנו בשנים 2011-2012"

‏"השיפור הניכר ברווחיות, והרווח הנקי ברבעון השלישי שהכפיל את עצמו בתוך שנתיים, נובע מהשילוב המוצלח של צמיחה אורגנית רווחית עם הפעילויות שרכשנו בשנים 2011-2012, תוך ניצול מרבי של הסינרגיות העסקיות ומימוש אפשרויות המכירות הצולבות הרבות הטמונות בפעילויות שלנו". במלים אלו סיכם אורי יהודאי, נשיא ומנהל העסקים הראשי של פרוטרום, את תוצאות הרבעון השלישי של החברה, אשר הסתיים עם עלייה מינורית של 2.5% בהכנסות, וזינוק של 18.2% ברווח הנקי, שהגיע ל-16.9 מיליון דולר. ‏

פרוטרום פועלת באמצעות שתי חטיבות עיקריות : תמציות הטעמים, העוסקת בייצור ושיווק של תמציות טעם המשמשים בעיקר לייצור מזון, משקאות ומוצרי צריכה אחרים, ואחראית על כ-70% מהכנסות החברה; וחטיבת חומרי הגלם, העוסקת בייצור ושיווק מיצויי טעם טבעיים, רכיבי מזון טבעיים, שמנים אתריים וכימיקלים ארומטיים, האחראית ליתרת ההכנסות. בנוסף יש לחברה פעילות שהינה שולית יחסית, בתחום סחר ושיווק חומרי גלם. ‏

בשבועיים האחרונים ביצעה החברה שתי רכישות של חברות נוספות: הראשונה היא של חברת PTI‏ הרוסית, העוסקת בייצור טעמים שאינם מתוקים, בה רכשה פרוטרום 75% בתמורה ל-50 מיליון דולר; לפני מספר ימים הודיעה פרוטרום על רכישת חברת ‏Aroma ‎‏ בגוואטמלה, העוסקת בייצור טעמים מתוקים למשקאות, מוצרי חלב וחטיפים, בתמורה ל-12.5 מיליון דולר. שתי רכישות אלו הצטרפו לרכישה שביצעה פרוטרום מוקדם יותר השנה במסגרתה רכשה את חברת ‏JannDeRee‏ מדרום אפריקה בתמורה ל-5 מיליון דולר.

‏"כל הפעילויות הנרכשות הינן סינרגטיות באופן מלא לפעילותה של פרוטרום בתחום הטעמים והצומח", התייחס היום יהודאי לרכישות שבוצעו. "רכישת ‏PTI‏ הרוסית הינה רכישה אסטרטגית חשובה ביותר המחזקת את נוכחותנו ויצובנו כיצרנית עולמית מובילה של פתרונות טעמים לא מתוקים, תחום אותו רואה פרוטרום כמנוע צמיחה אסטרטגי חשוב. רכישת ‏Aroma‏ בגוואטמלה מקנה לפרוטרום יתרונות של יצרן גלובלי עם תשתית מו"פ וייצור מקומי במרכז אמריקה ומאפשרת הרחבת פעילותנו באזור תוך השגת חסכונות תפעוליים וקיצור זמני אספקה ושיפור השירות ללקוחות האזור" באשר ל-‏JannDeRee‏, יהודאי אומר כי היא "תאפשר לפרוטרום להרחיב ולהאיץ את פעילותה בדרום אפריקה ובמדינות מתפתחות חשובות באזור הסאב-סהרה והיא סינרגטית לפעילותה הנוכחית של פרוטרום באזור".

שיפור משמעותי בשיעור הרווחיות

תוצאות הפעילויות שנרכשו טרם באו לידי ביטוי בתוצאות הרבעון השלישי, שנחשב לאחד משני הרבעונים החזקים עונתית של החברה. כאמור פרוטרום סיימה את הרבעון השלישי עם עלייה מינורית של 2.5% בהכנסות, שעמדו על 161 מיליון דולר, כמנטרלים את השפעת שינויי המטבע, אשר תרמו 1.6% מתוך הגידול בהכנסות, מתקבלת תמונה כי קצב ההכנסות של פרוטרום כמעט ונותר ללא שינוי.

למרות מצב זה, הרווח הנקי רשם עלייה דו-ספרתית בעיקר בשל זינוק ברווחיות הגולמית של החברה, שעמדה על 40.3% מהמכירות, וזאת לעומת 38.1% ברבעון המקביל אשתקד. שיפור זה ברווחיות נובע בעיקר מפעולות ההתייעלות שמבצעת פרוטרום, במסגרתן היא מאחדת אתרי ייצור ומעבירה פעילויות למדינות בהן העלויות התפעוליות נמוכות יותר, חיזוק מערך הרכש הגלובלי תוך ניצול כוח הקנייה שנוסף לה כתוצאה מהרכישות, וכן משיפור בתמהיל המוצרים. ‏

אלו הובילו כאמור לעלייה של 18.2% ברווח הנקי שהסתכם ב-16.9 מיליון דולר, ומתחילת השנה הרוויחה פרוטרום 48.3 מיליון דולר, עלייה של 17.5% בהשוואה לתקופה המקבילה אשתקד. מתחילת השנה טיפסה מניית פרוטרום ב-50%, והיא נסחרת לפי שווי של 3.9 מיליארד שקל.