"מוסדיים מתנגדים לתגמול בחברה - ואז קונים מניות שלה"

כך אמר נתן חץ, מנכ"ל אלוני חץ, בדיון בנושא תיקון 20 ■ יעקב דנון, יו"ר ועדת התגמול במגדל: "לרשות ניירות ערך יש, באופן לא רשמי, קבלן משנה - אנטרופי"‏

‏"תיקון 20 הוא רע הכרחי", כך אמר היום נתן חץ, מנכ"ל ובעל השליטה בחברת אלוני חץ, בפאנל שנערך במסגרת כנס של פירמת ראיית החשבון והייעוץ ‏PwC‏ ישראל בנושא תגמול בכירים. תיקון 20, שנכנס לתוקף לפני כשנה, קובע כי על כל חברה ציבורית לקבל את אישור האסיפה הכללית למדיניות התגמול שלה.

לדברי חץ, "יש כשל מערכתי בזה שבכלל נוצר חוק כזה. הכשל הוא גם של החברות שחלקן התנהלו בלי מדיניות תגמול, וגם של המשקיעים והמוסדיים שלא הביעו עמדה ברורה בנוגע למדיניות שלא התאימה לדעתם. אף גוף מוסדי לא מחויב להשקיע בחברה מסוימת. אם מוסדי לא מרוצה ממדיניות תגמול של חברה כלשהי, הוא יכול להצביע ברגליים, למכור את המניות שברשותו ולהודיע על כך. אם יהיו כמה מקרים כאלה - לא צריך שום חוק בנושא. הבעיה היא שיש מוסדיים שמתנגדים למדיניות ואחר כך קונים מניות של אותה חברה".

אילן רביב, מנכ"ל בית ההשקעות דש מיטב, התייחס לכך ואמר כי "העולם הוא לא שחור ולבן. אנחנו רוצים להשקיע את כספי הפנסיה של הציבור בצורה מיטבית. אם יש חברה מצוינת בשווי מצוין, ונתנו למנכ"ל רכב מדרגה 7 למרות שזה לא תואם למה שאנחנו חושבים, חבל לי למכור את המניה ולפגוע בעמיתים. כמובן שאם המדיניות לא תואמת בכל היבטיה, אנחנו נצביע ברגליים".

רביב ציין כי ב-83 אסיפות לאישור מדיניות תגמול בהן השתתפה דש מיטב, היא התנגדה ב-51 מהמקרים, אף שרק ב-32 מהמקרים הייתה המלצה שלילית של אנטרופי, גוף הייעוץ למוסדיים. "אנחנו מקשיבים לאנטרופי, אבל אנחנו מפעילים שיקול דעת ואנחנו לא חותמת גומי", אמר רביב. "מדיניות תגמול היא בין הגורמים לתאבון הסיכון של ההנהלה והמנכ"ל. בחלק מהמקרים התנגדנו למדיניות כי ראינו שהיא יוצרת תאבון סיכון לא נכון".

גם יעקב דנון, דירקטור בחברות ציבוריות ויו"ר ועדת התגמול במגדל, התייחס לאנטרופי. "לרשות ניירות ערך יש, באופן לא רשמי, קבלן משנה - אנטרופי", הוא אמר. "חלק גדול מהמוסדיים לא עושים את העבודה. אני חושש שהתיקון יוביל דווקא לעליית שכר, כי יש תוכניות שבהן תקרת השכר שנקבעה גבוהה בעשרות אחוזים מהשכר הנוכחי".

מנגד, ד"ר מיכה אנג'ל, המכהן גם הוא כדירקטור בחברות ציבוריות, סבור שתיקון 20 "יגרום ללא צל של ספק להקפאה ואף לירידת השכר". לדבריו, "תיקון 20 הוא תיקון מצוין. זה תיקון שבא בעתו ויתרום לצמיחה במשק ולתרבות העסקית. מאידך, מבחינת הביצוע, יש בו פגמים איומים. ניסוח החוק נוצר כאילו כדי להגביל את כוחו ושיקול דעתו של הדירקטוריון, כאילו מתוך הנחה שהדירקטוריון וההנהלה באים לגזול את קופת החברה", אמר אנג'ל.

"צריך לשמור על רמת התגמול"

בכנס נשאו דברים גם נציג רשות ניירות ערך, ד"ר אייל גבע, ועו"ד יקיר מנשה, סמנכ"ל בכיר, משאבי אנוש, בחברת כיל. גבע אמר כי "צריך לשים את הדברים על השולחן: התיקון לא נבנה כדי להוריד שכר, אלא ליצור מתאם בין ביצועי החברה בטווח הארוך לתגמול נושאי המשרה". מנשה הדגיש כי "חברה גלובלית חייבת להיות תחרותית לא רק במוצרים שהיא מוכרת, אלא גם בתגמול. אם הרכיבים המשתנים בתגמול ירדו, נראה מעבר לתגמול קבוע. מנהלים 'זזים' מחברה לחברה כל יום, וצריך לשמור על רמת התגמול שלהם".