מנכ"ל דיסקונט: "אנו ערוכים לתרחיש של שביתה מלאה"

במכתב לעובדים כתב יו"ר הוועד ריקי בכר: "מעולם! מעולם, לא העזה הנהלת הבנק להתנהג, להתנהל ולפעול באופן כה בוטה נגד הוועד הארצי והדיסקונטאים" ■ הוועד משבית את סניף בורסת היהלומים ברמת גן ליומיים

"אני תמיד אופטימי, אבל יכול להיות שסכסוך העבודה יחמיר. אנחנו ערוכים גם לתרחיש של שביתה מלאה" - כך אמר היום (ד') ל"גלובס", מנכ"ל בנק דיסקונט, ראובן שפיגל, על רקע ההחרפה בסכסוך העבודה בבנק.

"מעולם! מעולם, לא העזה הנהלת הבנק להתנהג, להתנהל ולפעול באופן כה בוטה נגד הוועד הארצי והדיסקונטאים" - במלים נפתח מכתב ששלח ועד העובדים של בנק דיסקונט, בראשות ריקי בכר, לעובדי הבנק ביום ראשון השבוע, ובו הכריז על הגברת העיצומים בבנק.

מכתב זה מלמד על ההחרפה ביחסים והדם הרע שבין בכר להנהלת הבנק, בראשות היו"ר יוסי בכר והמנכ"ל שפיגל. סכסוך העבודה בבנק דיסקונט, שהוכרז כבר לפני 7 חודשים, התנהל עד כה על אש נמוכה. ואולם בשבוע האחרון נרשמה הסלמה: ועד העובדים הודיע היום כי סניף בורסת היהלומים ברמת גן יהיה סגור במשך יומיים (יום ד' ויום ה'); ההנהלה הודיעה מצידה, כי העובדים השובתים לא יקבלו שכר על ימי השביתה. כמו כן, הוועד הודיע בתחילת השבוע על החרפת העיצומים בשאר הסניפים, הכוללים בעיקר סירוב לבצע עבודות מעבר לעבודה הבסיסית. בבנק החליטו כי לעובדים שיעבדו במתכונת חלקית ינוכו 20% מהשכר. מרבית העיצומים לא פוגעים בשירות ללקוחות, אך ישנו שיבוש אחד שמפריע לשירות, והוא העובדה כי הוועד בראשות ריקי בכר הודיע כי הוא מונע הוצאת דואר מהסניפים - ובכלל זה צ'קים.

עד כה נעזרו בדיסקונט במערכות הסליקה המשותפות עם שאר הבנקים לצורך סליקת הצ'קים, ועשו זאת במנגנון של סליקה חסרה. עם זאת, הבנקים מסרבים להמשיך בכך, ולכן כעת לא ניתן למסור צ'קים להפקדה בסניפי בנק דיסקונט. לקוחות הרוצים להפקיד צ'קים, יוכלו לעשות זאת בסניפי בנק מרכנתיל, המשתייכים לקבוצה.

"בני הערובה האמיתיים בסכסוך הזה הם הלקוחות. הגם שאני מאמין באמונה שלמה שעמדת ההנהלה צודקת ולא מקפחת את העובדים, עדיין עומד לנגד עיננו השיבוש ללקוחות, וכמה זמן ייגרם להם נזק", אמר שפיגל.

דרישות "מנותקות מהמציאות"

סכסוך העבודה בבנק הוכרז באפריל השנה, בעקבות העובדה כי הצדדים לא הצליחו לגבש הסכם שכר חדש. ועד העובדים דורש תוספת שכר שנתית של 5%, ואילו ההנהלה מוכנה לתת תוספת של 1-1.5%, וגם היא דיפרנציאלית - כלומר עובדים בשכר נמוך יקבלו תוספת גבוהה יותר, ואילו אלו שבשכר גבוה לא יקבלו תוספת.

"הבענו בעבר את עמדתנו שצריך לתת תוספות שכר לעובדים לפי רמת השכר. ככל שמשתכרים פחות, התוספת צריכה להיות גבוהה יותר. כיום, מתוך 4,500 עובדים קבועים בבנק, 2,100 מרוויחים עד 18 אלף, שלהם הצענו תוספת גבוהה יותר, וככל שהשכר גבוה יותר - התוספת נמוכה יותר. הוועד שלל את ההצעה על הסף, ולצערי הפערים בינינו לא שוליים", אמר שפיגל.

ההחרפה בסכסוך החלה בשבוע שעבר. ביום חמישי שעבר שלח יוסי פרץ, ראש מערך משאבי אנוש של הבנק, מכתב לעובדים בעניין הסכסוך. מדובר בצעד חריג יחסית, ולמעשה זו הפעם הראשונה בתקופת כהונתו של שפיגל שבה ההנהלה שולחת לעובדים מכתב בסגנון זה. "הנהלת הבנק הודיעה לנציגות העובדים כי לא תיענה לדרישות השכר המופרזות שהוצגו בפניה, וזאת מתוך גישה אחראית לחוסנו של הבנק", כתב פרץ.

ראש מערך משאבי אנוש אף כינה את דרישות הוועד (שדורש תוספת שכר של 5%) דרישות מופרזות ו"מנותקות מהמציאות". הוא גם הזהיר ואמר: "נציגות העובדים מבקשת להמשיך ולפעול באופן העלול להביא את הבנק למשבר ולסכן את ביטחונכם התעסוקתי". פרץ התייחס במכתבו להתנהגות חלק מנציגי הוועד כלפי שאר העובדים וכתב: "חלק מנציגי העובדים פונים בלשון מאיימת למנהלים ולעובדים. אנו רואים תופעה זו בחומרה ונפעל למגרה".

ריקי בכר לא נותר חייב, וביום ראשון הפיץ מכתב תשובה, ובו הנחיות להרחבת העיצומים, שבשלב זה כוללות בעיקר סירוב לעבודה מעבר לעבודה הבסיסית. "ביום חמישי הרהיבה עוז ההנהלה ותחת הכותרת חוזר בנושא סכסוך העבודה, עשתה שימוש ציני במילים גבוהות", נכתב במכתב. "פעם היינו הצד האנושי של המטבע, היום אנחנו רק מטבע, מספר ותו לא. הנהלה נכבדה, נזכיר לכם שאת חברי הוועד העובדים בחרו - ואילו אתכם נאלצו לקבל. התבטאויות אומללות כאלה והתנהגות כושלת הן בריונות בחליפות, ותו לא".

כאמור, במכתב הודיע הוועד על החרפת העיצומים, בין היתר בכך שלא ייפתחו שקי דואר ולא ינוידו עובדים. "לא פותחים מערכות עוגן, לא לפיילוט הטבות, ואם שכחנו משהו אז גם זה לא", לשון המכתב. עד כה העיצומים לא פגעו באופן מהותי בשירות ללקוחות, ואולם היום כבר מדובר בפגיעה בלקוחות בעקבות השבתת הסניף ברמת גן ואי סליקת הצ'קים.

נוסף על הפערים בעמדות הצדדים, שורר ביניהם גם מתח רב: באחרונה הודיעה ההנהלה לריקי בכר (בן 69) כי לא תאריך את חוזהו שמסתיים בסוף מארס 2014. בכר, שמכהן בתפקיד זה 30 שנה, לא אהב את ההודעה, בלשון המעטה, וזמן קצר לאחר מכן דרש לחדש את השיחות בין הצדדים.

אלא שגם כאשר בכר יעזוב, לא צפוי שינוי מהותי ביחסים בין ההנהלה לוועד. מי שמסתמן כיורשו בוועד הוא מני גרינשטיין, יד ימינו של בכר. לדברי מקורבים למגעים בין הוועד להנהלה, גרינשטיין תומך בבכר ומגבה אותו בצעדים האגרסיביים, ונראה כי ימשיך בקו המיליטנטי. גם שפיגל צפוי לסיים את תפקידו, ככל הנראה בסוף ינואר, ובמקומו אמורה להיכנס לתפקיד לילך אשר טופליסקי. בהתחשב בפערים הגדולים בין הצדדים, לא ברור האם סכסוך העבודה יסתיים עד לכניסתה לתפקיד של המנכ"לית החדשה, או שתהיה זו המשימה הראשונה שעמה תצטרך להתמודד.

חילופי ההאשמות
 חילופי ההאשמות

המכתב ששלח ועד עובדי דיסקונט
 המכתב ששלח ועד עובדי דיסקונט