סלינגר מסירה מכשול לסגירת הסדר החוב ב-IDB

הממונה על שוק ההון והביטוח באוצר, דורית סלינגר: המציעים - קבוצת גרנובסקי-דנקנר-נקש וקבוצתם של אלשטיין ובן משה, לא יצטרכו להצטייד מראש בהיתר רגולטורי של הממונה להיכנס לגרעין השליטה בחברת הביטוח כלל ביטוח

קבוצת בעלי השליטה החדשה בקונצרן אי.די.בי, אם וכאשר הצעת הסדר החוב שלה תתקבל ותאושר על ידי ביהמ"ש, לא תשלוט בפועל בקונצרן הביטוח שבבעלות הקבוצה - כלל ביטוח, מיד עם העברת השליטה באי.די.בי לידיו, ובתמורה הפיקוח על הביטוח באוצר לא יעצור את העברת השליטה באי.די.בי אחזקות ובאי.די.בי פתוח לבעלי שליטה חדשים.

הממונה על שוק ההון והביטוח באוצר, דורית סלניגר, שלחה היום מכתב למומחים מטעם ביהמ"ש, אייל גבאי ועו"ד חגי אולמן, בו היא למעשה מסירה מכשול מהותי בדרך לסגירת הסדר החוב בקונצרן אי.די.בי. סלינגר לא תחייב מראש את המציעים - קבוצת גרנובסקי-דנקנר-נקש וקבוצתם של אלשטיין ובן משה, בהיתר רגולטורי של הממונה להיכנס לגרעין השליטה בחברת הביטוח כלל ביטוח, שבשליטת אי.די.בי פתוח, כפי שהיה נדרש מהם "בימים כתיקונם".

בכך סלינגר למעשה נענית לבקשת המומחים מטעם ביהמ"ש שלא להתנות את סגירת הסדר החוב בקונצרן בקבלת ההיתר הנ"ל, וזאת לאור הימשכות הסאגה ובפרט מצבה המאתגר של החברה הבת - אי.די.בי פתוח. עם זאת, סלינגר הבהירה שלצד הקדימות שיש עתה לעסקה המקודמת למכירת השליטה בכלל ביטוח למשקיעים סינים, היא נותנת לבעלי השליטה באי.די.בי - ודרך כך בכלל ביטוח - פרק זמן של קצת יותר משנה, עד סוף 2014, שבמהלכו יורשו לעמוד בדרישות הפיקוח על הביטוח ולקבל אישור קקבוע להחזקת אמצעי השליטה בכלל ביטוח או למכור את החברה לצד ג', או שהמנאמן שמינה הפיקוח על הביטוח יפעל למכור את החברה לצד ג' או בבורסה כראות עיניו.

בצל בחינת עסקת מכירת השליטה בכלל ביטוח לקבוצת המשקיעים הסינים בראשות לי היפינג וקבוצת JT קפיטל, היא התייחסה למציאות ההולכת ונרקמת של העברת השליטה בקבוצת אי.די.בי מידי בעלי השליטה הנוכחיים שמורשים להחזיק בשליטה בכלל ביטוח ולבעלי שליטה אחרים. באוגוסט האחרון מינה הממונה הקודם את משה טרי כנאמן למניות השליטה בכלל ביטוח, וכעת, אגב הוראותיה לגבי ההתחייבויות של המציע הזוכה, רומזת הממונה הנוכחית כי אפשר ותחליף את הנאמן.

כך או אחרת, הממונה מבהירה כי הסמכות היחידה לאישור העברת אמצעי שליטה בכלל ביטוח נמצאת אך ורק בידיה, והיא מבהירה כי הסדר הנאמנות "מהווה פתרון ביניים, וכי הסדר זה אינו יכול להפוך להסדר קבע. לאור האמור, במידה ועסקת כלל ביטוח לא תצא לפועל, הממונה לא תוכל להשלים עם מצב בו אמצעי השליטה בכלל ביטוח ממשיכים להיות מופקדים בידי הנאמן לאורך זמן".

אי לכך, סלינגר, שזהו תפוח האדמה הלוהט הראשון, המרכזי והדחוף ביותר שעומד ככל הידוע על שולחנה בהמתנה להכרעה מהירה, אומרת כי "לא אראה בהעברת אמצעי השליטה בכלל באי.די.בי אחזקות או באי.די.בי פתוח במסגרת הסדרי החוב כהעברה הנוגדת את הוראות הדין" רק אם המציע שהצעתו תובא לאישור ביהמ"ש יעמוד בשורת תנאים:

המציע הזוכה יאשר מראש שהוא יודע שהעברת אמצעי השליטה בחברות ההחזקה של אי.די.בי משום העברת השליטה בכלל ביטוח ומשום כך אין בהעברת השליטה כאמור משום היתר מצד הממונה על הביטוח לשליטה בכלל ביטוח; המציע הזוכה בהסדר יאשר שהוא מסכים למינוי הנאמן מטעם הפיקוח על הביטוח, שימשיך לכהן בתפקידו כל עוד לא נפתרה סוגיית השליטה הקבועה בכלל ביטוח; המציע הזוכה יוותר על הפעלת זכויות הצבעה כבעל שליטה ולא יכווין את פעילות קבוצת הביטוח כשמינוי הדירקטורים בכלל לא ייעשה על ידי מי שהצעת הסדר החוב מטעמו תזכה בביהמ"ש.

כמו כן, הממונה קובעת כי בעלי השליטה החדשים בקבוצת אי.די.בי, לאחר שיאושר הסדר החוב בקבוצה, יורשו להגיש בקשה לקבלת היתר שליטה בכלל ביטוח או לפעול למכירתה לצד ג' אם וכאשר רכישת השליטה בכלל על ידי הסינים תיפול או לא תאושר, או החל מה-30 ביוני 2014 (המוקדם מביניהם).

בעל השליטה החדש בקבוצת אי.די.בי שהצעת ההסדר שלו תזכה, יוכל להגיש בקשה לקבלת היתר שליטה בכלל ביטוח או למכור אותה לצד ג' לכל המאוחר עד סוף 2014, אחרת האוצר יורה לנאמן מטעמו לפעול למימוש אמצעי השליטה בכלל ביטוח. אם המציע הזוכה שיקבל את השליטה באי.די.בי יסכם על מכירת כלל ביטוח לצד ג' עד סוף 2014, הוא יקבל אורכה מהנאמן להשלים עסקה זו עד סוף יוני 2015.

נזכיר כי בסוף חודש אוגוסט האחרון החליט פרופ' עודד שריג, קודמה בתפקיד של סלינגר, כי החזקותיה של אי.די.בי פתוח בכלל ביטוח (כ-55%) יועברו לידי נאמן זאת ועל רקע המשבר אליו נקלע קונצרן אי.די.בי.