יצחק (בוז'י) ומיכל הרצוג בעל ואישה מצב משפחתי: נשואים פלוס שלושה מקום מגורים: שכונת צהלה, תל אביב

הוא

במערכת הפוליטית נהוג לומר שבעוד בליכוד יש "נסיכים", מפלגת העבודה מתהדרת בבני אצולה. אם דן מרידור ובני בגין הוכתרו לנסיכי הליכוד ומשפחת רבין מייצגת את האצולה ה"מערכית", הרי שיו"ר מפלגת העבודה הנכנס, יצחק (בוז'י) הרצוג (53) הוא השילוב של שניהם.

הרצוג הוא נצר למשפחה מכובדת: הוא בנו של נשיא המדינה לשעבר חיים הרצוג, נכדו של הרב הראשי לשעבר יצחק אייזיק הלוי הרצוג, אחיינו של שר החוץ לשעבר אבא אבן וגם אחיו של תא"ל (מיל') מייק הרצוג, ראש המטה של שר הביטחון לשעבר. אילן היוחסין לא נגמר כאן: אמו היא מייסדת המועצה לישראל יפה, דודו מצד אביו הוא ד"ר יעקב הרצוג, לשעבר מנכ"ל משרד ראש הממשלה בתקופת כהונתם של לוי אשכול וגולדה מאיר. לאור העובדה שרוב ניכר מבני המשפחה עוסק בעשייה ציבורית, אפשר רק לשער על מה מדברים שם סביב שולחן השבת.

לאחר שירותו הצבאי כקצין ביחידה 8200, פנה הרצוג ללימודי משפטים באוניברסיטת תל אביב והתמנה לעורך דין, ומאוחר יותר לשותף, במשרד הרצוג פוקס נאמן, הפירמה היוקרתית שהקים אביו ב-1972. בדומה לאביו, שעזב את המשרד לטובת קריירה ציבורית, התפטר הרצוג ג'וניור ב-1999 והצטרף לחוג היועצים הקרוב של ראש הממשלה אז, אהוד ברק, צעד שעלה לו בשלב מאוחר יותר בחקירות משטרה, שמהן יצא כמעט ללא פגע. התחנה הבאה הייתה תפקיד מזכיר הממשלה וב-2003 נבחר לראשונה כחבר כנסת מטעם מפלגת העבודה. בהמשך כיהן כשר השיכון בממשלת האיחוד של העבודה והליכוד בראשות אריאל שרון. שנים אחר כך ימונה לשר התיירות ובהמשך לשר הרווחה.

בפריימריז לראשות העבודה ניצח הרצוג את שלי יחימוביץ' לא מעט בזכות האנטגוניזם שעוררה ראש המפלגה, אולם גם ללא הצבעת המחאה זכה הרצוג לאהדה גדולה במפלגה. בבחירות 2006 הוא היה הפופולרי ביותר ודורג ראשון ברשימה. פרט ליחסי האנוש שבהם הוא מצטיין, הרצוג נחשב אדם שיודע לעבוד, מחובר לשטח, חרוץ ויעיל.

זו אינה הפעם הראשונה שהרצוג מנסה לכבוש את הפסגה. בראשית 2011, עם עזיבתו של ברק את מפלגת העבודה, ניסה הרצוג להתמודד בפעם הראשונה על ראשות המפלגה. עם תורמיו אז (שחלקם נמנים גם עם התורמים במרוץ הנוכחי), נמנו המיליונר דניאל אברמס, ורדה ואריה סבן, מייסד חברת התוכנה מג'יק דיוויד אסיא, מנכ"ל קרן איפקס לשעבר חנוך ברקת, יבואן רכבי פיאט לישראל מיכאל לוי, ראובן אבלגון, דוד קוליץ, שלמה דברת, רעייתו של מורי ארקין דוריס ארקין, ושורה ארוכה של תורמים מארה*ב, רובם חברים אישיים מתקופת לימודיו שם. חלק ניכר מתורמיו מלווה אותו עוד מימי ילדותו. אצולה כבר אמרנו?

ב-2013 העניק לו מגזין "פורבס" את המקום העשירי בדירוג הפוליטיקאים העשירים בישראל והעריך את שוויו ב-10 מיליון שקל. על פי המגזין, שוויו של הרצוג נגזר משני מרכיבים מרכזיים: האחד, כישוריו האישיים כעורך דין, שבאו לידי ביטוי בעבר, והאחר - שווי הנכסים שהיו קשורים לאביו המנוח ולפירמת עורכי הדין. השנים המעטות יחסית שעשה במשרד כשותף הקנו לו נתח מההכנסות ומהבונוסים של המשרד העשיר, אבל הנתח הגדול יותר מההכנסות, זה שהיה שייך לאביו המנוח חיים הרצוג, הועבר בשלמותו לאמו.

הרצוג מתגורר בבית שבו גדל, עם אשתו מיכל ושלושת ילדיהם. מדובר בבית פרטי על שטח של כ-600 מ"ר בשכונת היוקרה צהלה שבתל אביב. מומחה נדל"ן העריך שהבית, הממוקם ברחוב הראשי של צהלה, שווה כ-12 מיליון שקל.

יצחק (בוז'י הרצוג)

תפקיד: יו"ר מפלגת העבודה ויו"ר האופוזיציה. בעבר כיהן כמזכיר הממשלה, שר השיכון, התיירות והרווחה

גיל: 53

השכלה אקדמית: תואר ראשון במשפטים מאוניברסיטת ת"א. למד לימודים נוספים באוניברסיטת קורנל בניו יורק

עוד משהו: פריק של קריאה, לא מוותר על ספר לפני השינה. קורא בימים אלו את הביוגרפיה של משה לנדוור שכתבה מיכל שקד. חובב ריצה וים

ועוד משהו: המקום החשוב בבית, שנחשב גאוות המשפחה, הוא הספרייה המורכבת משתי כונניות הנפרשות על קיר שלם ויש בהם אך ורק ספרים שנכתבו על ידי בני משפחת הרצוג המורחבת

היא

הרצוג הכיר את רעייתו מיכל (52) בעת שירותם המשותף ביחידת מודיעין. יחד המשיכו ללימודי המשפטים. ב-1988 הוסמכו השניים על ידי לשכת עורכי הדין, אולם שנים אחר כך פנה כל אחד מהם לכיוון אחר: בוז'י לפוליטיקה ומיכל לפעילות הומניטרית. בני הזוג הרצוג העדיפו במשך כל השנים שלא להיחשף. גם את חתונתם העדיפו לקיים בצניעות ולכן הזמינו אליה רק 180 איש. המסורת הזאת נמשכה לאורך השנים באירועים משפחתיים, ובהם בר המצווה של הבן רועי, שהוזמנו אליה רק בני משפחה וחברים קרובים.

כיום מכהנת מיכל כיו"ר קרן וואהל וכמגשרת. כעורכת דין, עבדה מיכל במשך כעשור במשרד אורי סלונים ובין היתר השתתפה בייצוג "האופנובנק" רוני לייבוביץ', ראש אגף האבטחה בשב"כ בוועדת החקירה של רצח יצחק רבין וייצוגו של בנק לאומי במשפט הבנקאים ב-1993. לאחר שפרשה, פנתה לפילנתרופיה ושימשה מנהלת הפרויקטים בקרן ריץ' התורמת לפרויקטים של חינוך ורווחה. כיום היא פעילה בעמותת "בית נועם" ועמותת "מרחבים", ומכהנת כחברת הוועד המנהל ב"מעלה". בעבר הייתה דירקטורית בחברת פולאר השקעות וכיום היא רשומה כדירקטורית חיצונית בחברת פרידנזון שירותים לוגיסטיים.

מיכל נוהגת לתאר את עצמה כמי שאמונה על תיק השפיות בבית. התגייסותה ביום הפריימריז התרכזה בהסעת גמלאים אל הקלפי מהבוקר עד סגירת הקלפיות.

בדומה לבעלה, מיכל היא נצר למשפחה שהקדישה את חייה למען הציבור: אביה היה איש פלמ"ח ואל"מ בדימוס, אמה הייתה מראשוני עפולה, ודודה, אל"מ זוריק לב, הוא הקצין הבכיר ביותר שנעדר מאז מלחמת יום כיפור.

גם היא, כמו ילדיה, לא ממש אוהבת את העובדה שמעתה מוצמד מאבטח לבעלה, המשמש יו"ר האופוזיציה.

מיכל הרצוג

תפקיד: עורכת דין ומגשרת, יו"ר קרן וואהל

גיל: 52

השכלה: תואר ראשון במשפטים מאוניברסיטת ת"א

עוד משהו: הייתה חברת מפלגת העבודה עוד לפני שהכירה את בעלה. מקפידה לא להכניס את הפוליטיקה אל שולחן השבת. מתרחקת ומרחיקה את הילדים מטורי הרכילות

ועוד משהו: הדייט הראשון של בוז'י ומיכל היה בדרכם לאוניברסיטת תל אביב לברר אם התקבלו ללימודי משפטים. השניים גילו שהם במקומות השלישי והרביעי בכיתה, אבל עד היום הם לא יודעים מי זה מי

הילדים

נועם, מתן ורועי

כמי ששוחה כדג במי המדיה החדשה, משמש הווטסאפ את הרצוג ככלי תקשורת עיקרי כדי לשמור על קשר הדוק ורצוף עם ילדיו, נועם (25), מתן (20) ורועי (14). לאור העובדה שהרצוג כמעט לא רואה את הבית בגלל העבודה האינטנסיבית, בני המשפחה פתחו קבוצת ווטסאפ שבה הם מתכתבים במהלך היום. ביום הפריימריז הקבוצה שקקה חיים והעלתה תמונות של אבא ואמא באתרים השונים.

החינוך בבית הוא למעורבות, אבל סביב שולחן השבת מתעקש הרצוג שהשיחות יהיו כמה שפחות בענייני פוליטיקה. עם זאת, מיותר לציין ששני הגדולים התפקדו למפלגת העבודה וכיאה למשפחת אצולה לקחו חלק פעיל במאמצי האב לנצח.

הבן הבכור, נועם, הוא סטודנט למשפטים ופילוסופיה בתוכנית אמירים היוקרתית של האוניברסיטה העברית ומתגורר בירושלים. מתן (20) משרת בצבא ועזר בקלפי. ורועי (14) מפרסם לעתים טורים באתר ספורט והיה מעורב בפריימריז במטה הבחירות ובענייני המחשוב.

כדי לשמור על איזון ושפיות, כלל הברזל במשפחת הרצוג הוא לא לחשוף את הילדים. זו גם הסיבה שקשה למצוא תמונות של השלושה באירועים פומביים.

ההורים

חיים ואורה הרצוג

חיים הרצוג היה הנשיא השישי של מדינת ישראל. הוא נבחר לכהונה ב-1983 ולאחר חמש שנים נבחר, בתמיכה גורפת, לקדנציה נוספת. בתקופת כהונתו, שנמשכה 10 שנים, התחלפו שש ממשלות וכיהנו ארבעה ראשי ממשלה: מנחם בגין, יצחק שמיר, שמעון פרס ויצחק רבין. קודם לנשיאות היה שגריר ישראל באו"ם, אלוף בצה"ל, חבר כנסת ועורך דין, ממייסדי הרצוג פוקס נאמן.

הרצוג, שנולד בעיר בלפאסט שבצפון אירלנד, היה בנעוריו ספורטאי מצטיין ואף זכה בתואר אלוף אירלנד באגרוף במשקל תרנגול. הוא עצמו גדל על ברכיו של איש ציבור: אביו הרב אייזיק הלוי הרצוג שימש הרב הראשי של אירלנד. ב-1935 עלה לישראל, וכעבור שנה התגייס ל"הגנה".

הרצוג כתב ספרים ומאמרים רבים בתחומי ההיסטוריה והפרשנות הצבאית, ובנושאים פוליטיים וציבוריים. הוא נפטר ב-1997. בספרו האוטוביוגרפי "דרך חיים", כתב: "בוז'י הפך זה מכבר לידיד קרוב מאוד והיחסים בינינו הרחיקו הרבה מעבר למקובל ביחסי אב ובנו". רעייתו של חיים הרצוג, אורה (לבית אמב"ש), היום בת 89, הייתה פעילה ציבורית לא פחות. היא הגתה את חידון התנ"ך, הייתה מהמנהיגות הירוקות הראשונות וייסדה את "המועצה לישראל יפה". במארס 1948 היא נפצעה בפיגוע התופת הראשון בישראל, שהתרחש בבניין הסוכנות.

כיום היא חברה במועצה הציבורית המייעצת למפעל הפיס, מכהנת כיושבת ראש במועצה הציבורית למען המרכז הרפואי שניידר, וחברה בחבר הנאמנים של מוזיאון תל אביב לאמנות.

אורה, שאמה הייתה ממייסדי מוצא ואביה המהנדס הראשי של תעלת סואץ, מתגוררת בהרצליה וכל פעילותה נעשתה ונעשית בהתנדבות.

בעלה הוריש לה את הנתח הגדול מהכנסותיו בהרצוג פוקס נאמן. לשניים נולדו ארבעה ילדים: מייק, יואל, רונית ובוז'י.

האחים

יואל הרצוג (64)

האח הבכור. איש עסקים הנשוי למרגרט, בתו של המיליונר נסים גאון, וחי בז'נבה. שמו נקשר בעבר לפרשת שוחד שניתן לראש עיריית קאן שבצרפת. ראש העירייה עצמו הועמד לדין בגין בקשה שהוגשה לעירייה להוסיף 100 מכונות הימורים לקזינו שבמלון "נוגה-הילטון" בעיר. בעליו של המלון היה גאון, חותנו של הרצוג. גאון והרצוג נחשדו שהעבירו לראש העיר כ-290 אלף דולר תמורת העברת החלטה במועצת העירייה שתאפשר להכניס את מכונות ההימורים.

מיכאל (מייק) הרצוג (61)

תת-אלוף במיל', מדינאי וחוקר. בתפקידיו האחרונים בצה"ל היה ראש החטיבה לתכנון אסטרטגי באגף תכנון (אג"ת), המזכיר הצבאי לשר הביטחון שאול מופז וראש מטה שר הביטחון אהוד ברק. בין מאי 2009 למארס 2010 שימש שליח מיוחד של ראש הממשלה ושר הביטחון במאמצים להניע את התהליך המדיני. פרש מצה"ל ב-2010 לאחר שלא קודם לדרגת אלוף. הרצוג היה חבר בצוות שניהל את המו"מ עם סוריה בין דצמבר 2010 למארס 2011. כיום הוא עמית בכיר במכון למדיניות העם היהודי ומשמש גם עמית מחקר ב-Washington Institute for Near East Policy. גר בתל אביב. אשתו שירין היא עורכת דין ויש להם שני ילדים.

רונית הרצוג (49)

היחידה במשפחה שאין לה כל זיקה למטען הציבורי של המשפחה. האחות הצעירה גרה ברמת השרון ועובדת כפסיכולוגית קלינית.

הסבים

הרב ד"ר יצחק אייזיק הלוי הרצוג ואשתו שרה

הרב ד"ר יצחק אייזיק הלוי הרצוג כיהן כרב הראשי לישראל במשך 25 שנה. לפני כן היה הרב הראשי של אירלנד במשך כמעט 20 שנה. בעל תואר דוקטור בביולוגיה ימית מאוניברסיטת סורבון בצרפת. בסוף דצמבר צפוי להתקיים אירוע שבו תוזכר עבודת הדוקטורט שלו, שבה גילה את מקור צבע התכלת בטלית: חילזון מחוף דור. הרב הרצוג הציל יהודים בשואה ונחשב מי ש"גילה" את הרב עובדיה יוסף. עד היום בוז'י הרצוג מקבל מכתבים עם תמונות או מידע על סבו. לא מזמן ביקר בבית אבות קשיש שכתב לו מכתב על סבו. הוא הגיע לשמוע את הסיפור ממקור ראשון.

הרב הלוי הרצוג נישא לשרה, בתו של הרב שמואל יצחק הילמן מלונדון. במסגרת פעילותה ההתנדבותית היא הובילה את בית החולים הפסיכיאטרי "הרצוג" והקימה את רשת בתי היתומים "אמונה", שבה היא שימשה נשיאה עד יומה האחרון. לזוג נולדו שני בנים: חיים הרצוג, לימים נשיאה השישי של ישראל, וד"ר יעקב הרצוג, שכיהן כמנכ"ל משרד ראש הממשלה.

הדודים

ד"ר יעקב הרצוג

אחיו הצעיר של נשיא המדינה חיים הרצוג. שימש במגוון תפקידים במשרד החוץ: ציר בוושינגטון, שגריר בקנדה, וב-1956 מונה ליועצו המדיני של ראש הממשלה דוד בן גוריון. משנת 1966 ועד מותו בשנת 1972 שימש מנכ"ל משרד ראש הממשלה, בתקופת כהונתם של לוי אשכול וגולדה מאיר. היה בעל תואר דוקטור במשפט בינלאומי מאוניברסיטת אוטווה בקנדה. נפטר בגיל 51.

אבא וסוזי אבן

שר החוץ של ישראל בשנים 1974-1966 נחשב אחד המדינאים המשפיעים בתולדות ישראל ושימש במשך השנים שגריר ישראל באו"ם, השגריר הראשון בארה"ב, שר החינוך וסגן ראש הממשלה ושר החוץ מטעם מפא"י. ב-1974 פרש מהכנסת עם רה"מ גולדה מאיר ושר הביטחון משה דיין, בעקבות הביקורת הציבורית הגואה על תפקוד הממשלה לפני מלחמת יום הכיפורים. לאחר פרישתו מונה לפרופסור אורח באוניברסיטת קולומביה בארה"ב. אבא אבן, שהיה נשוי לאחותה של אורה הרצוג סוזי, היה זה ששידך בין אורה לחיים הרצוג.

לאחר פרישתו מהחיים הפוליטיים, דבק באבן דימוי של אינטלקטואל בעל נופך זר, בשל האנגלית הרהוטה שלו והמבטא המיוחד, שתובלה במשפטי מחץ. אבן הגיש את סדרת הטלוויזיה "מורשת" וכתב ספרים. הוא נפטר ב-2002 ונטמן בכפר שמריהו.

אשתו סוזי גדלה בקהיר, ושם גם פגשה את בעלה לעתיד. הוא היה אז קצין בצבא הבריטי שהוצב במצרים. בעת שירותו שם נהג להתארח לשבת אצל משפחות יהודיות, ואחת מהן הייתה משפחת הרצוג. השאר היסטוריה.

סוזי אבן הייתה במשך 38 שנה נשיאת האגודה למלחמה בסרטן ויזמה את מבצע "הקש בדלת". נפטרה בשנת 2011, בגיל 90.