פיץ' אישררה את דירוג ישראל ברמה "A" והעלתה את התחזית

סוכנות הדירוג הבינלאומית אישררה את דירוג האשראי של ישראל לטווח ארוך במטבע חוץ ובמטבע מקומי לדירוג "A" ו-"A+", בהתאמה

סוכנות הדירוג הבינלאומית פיץ' הודיעה היום (ו') כי אישררה את דירוג מדינת ישראל ברמה "A" והעלתה את תחזית הדירוג ל"חיובית". פיץ' אישררה את דירוג האשראי של ישראל לטווח ארוך במטבע חוץ ובמטבע מקומי לדירוג "A" ו-"A+", בהתאמה. תחזית הדירוג על החוב במטבע חוץ הועלתה מ"יציבה" ל"חיובית". התחזית על החוב במטבע מקומי נותרה "יציבה".

בפיץ' הסבירו כי העלאת התחזית מ"יציבה" ל"חיובית" נובעת מכמה סיבות, בין היתר בשל העובדה כי הגירעון הממשלתי צפוי להיות נמוך משמעותית מהיעד השנתי בשנת 2013. בהתאם לנתונים של 10 החודשים הראשונים של 2013, פיץ' צופה כי הגרעון יעמוד על כ-3.4% מהתוצר לעומת יעד שנתי של 4.3% וגירעון של 3.9% בשנת 2012. התוצאות החיוביות נבעו משילוב של הידוק המשמעת הפיסקלית, ביצוע חסר של ההוצאה התקציבית והכנסות חד-פעמיות.

כמו כן, על פי סוכנות הדירוג, הממשלה החדשה שינתה לחלוטין את המצב הפיסקלי והיא מחויבת להמשך הקטנת הגירעון בטווח הבינוני. בנוסף, בימים אלה נבחנת הצעה להידוק תקרת ההוצאה הריאלית. השינוי הצנוע שבוצע לאחרונה במסים הישירים (ביטול העלאת המיסים בחודש ינואר 2014) לא משנה את השקפת סוכנות הדירוג בדבר המחויבות של הממשלה להמשך הפחתת הגירעון.

בפיץ' ציינו לטובה את הירידה ביחס חוב-תוצר, שנבעה משילוב של ביצועים פיסקליים חיוביים ותוצר שעלה עקב שינוי שיטת המדידה. החברה צופה שיחס חוב תוצר יעמוד על כ-65.4% בשנת 2015, קרוב מאד ליעד לטווח הבינוני שעומד על 60%.

עוד נציין כי על פי פיץ', הושגה התקדמות בטיפול בבעיות מבניות של הכלכלה הישראלית, ובמיוחד את הפחתת הקצבאות שעשויה לעודד שיעור השתתפות גבוה יותר בכוח העבודה. "הממשלה ניצלה את תנאי השוק על מנת להאריך את החוב הממשלתי ולהנפיק בשווקים הבינלאומיים. ניהול החוב הממשלתי וגמישות גבוהה באפשרויות הגישה לחוב המקומי והחיצוני מהווים נקודת חוזקה לדירוג המדינה", נכתב.

שר האוצר: "נמשיך במדיניות ששמה במרכז את מעמד הביניים"

שר האוצר יאיר לפיד התייחס לדברים ואמר כי "נמשיך ביישום מדיניות אחראית ומאוזנת ששמה במרכז את מעמד הביניים העובד ומחוללת צמיחה במשק".

החשבת הכללית מיכל עבאדי- בויאנג'ו ציינה כי "כפי שמצוין בדוח, מגמת הירידה שחלה בשנים האחרונות ביחס חוב-תוצר ומדיניות ניהול חוב אחראית ומקצועית המתבצעת על ידי יחידת החוב בחטיבת המימון באגף החשב הכללי מאפשרת גמישות באפיקי המימון השונים, מוכיחה את יעילותה ותורמות לדירוג האשראי הגבוה של מדינת ישראל".