האם סלקום ופרטנר ייכנסו לשוק הטלוויזיה כבר באפריל?

מנכ"ל הרשות השנייה, שי באב"ד, מבטיח שבתוך חצי שנה יגיע הכיסוי של עידן פלוס לכ-90% ■ "היום יש 80% כיסוי פנים ביתי; אנחנו עובדים בשיתוף-פעולה עם סלקום ופרטנר, וכשנשלים את הפריסה נפתור הרבה בעיות בשוק הטלוויזיה"

"עד אפריל הקרוב מערך המשדרים בטלוויזיה הדיגיטלית (עידן פלוס) יגדל לרמת כיסוי של כ-90%. הדבר יפתור הרבה בעיות בשוק הטלוויזיה, ויאפשר לשחקנים חדשים כמו פרטנר וסלקום לשלב בשקט ובביטחון את הפתרון של עידן פלוס בעולם הטלוויזיה החדש שהן מתכננות" - כך אומר ל"גלובס" מנכ"ל הרשות השנייה, שי באב"ד.

לדבריו, הרשות השנייה עובדת בשיתוף-פעולה עם החברות על מנת לפתור את בעיית הכיסוי, והוא מעריך כי בסופו של דבר זה יקרה מהר מכפי שכולם חושבים. "כך שהדבר לא ישמש תירוץ לאף חברה שלא להיכנס לעולם הטלוויזיה", אומר באב"ד.

בשנתיים האחרונות פועלות פרטנר וסלקום להיכנס לעולם הטלוויזיה, זאת כחלק ממדיניות משרד התקשורת לגיבוש קבוצות תקשורת גדולות שיתחרו ביניהן על אספקת סל שירותים לצרכן בחבילה אחת. מטרת החברות היא להתחרות בקבוצות תקשורת בעלות טלוויזיה כמו הוט ובזק, שיכולות כיום להציע חבילה אטרקטיבית יותר.

כדי לשדר ערוצים על גבי האינטרנט הציבורי, כפי שפרטנר וסלקום מתכננות, צריכות החברות להפוך את שידורי עידן פלוס לחלק ממערך הטלוויזיה שלהן. ברוחבי הפס הקיימים ניתן לעשות זאת ללא בעיה, אולם את הערוצים הציבוריים - 1, 2 ו-10 - יש קושי להפיץ למאות אלפי צופים בזמן אמת. לכן, החברות חייבות את הפתרון של עידן פלוס על מנת לפצל את הערוצים. כך שערוצים שהביקוש להם נמוך יותר לא יתפסו את התדרים בעידן פלוס ויוכלו לעבור על גבי האינטרנט, ומצד שני ניתן יהיה לצפות דרך עידן פלוס בערוצים אטרקטיביים יותר.

הערכות סותרות

מאז הושק עידן פלוס לפני 4 שנים, ישנן הערכות סותרות לגבי מספר המנויים שרכשו את הממיר הייעודי. יש כאלה שסבורים כי מדובר ב-400 אלף מנויים, בעוד שאחרים מעריכים כי המספר נמוך בהרבה ועומד על 250 אלף.

על דבר אחד אין ויכוח, והוא שהשירות יכול להיות הרבה יותר טוב אם היו מטפלים בו כמו שצריך, ובראש ובראשונה מקימים מערך כיסוי ראוי שיאפשר צפייה בכל רחבי הארץ. אלא שבישראל כמו בישראל, השיקו שירות שסובל מחורים רבים וכך האמון במוצר נפגע.

גם ההחלטה לתת לרשות השנייה לטפל במערך שידורים הנדסי לא הייתה נכונה במיוחד, משום שהדבר הוא לא בתחום מומחיותה, אבל זה כבר מעשה גמור.

עכשיו כשפרטנר וסלקום רוצות להיכנס לתחום הטלוויזיה, הן צריכות לשתף פעולה עם הרשות השנייה כדי לעזור לה לסתום את החורים כמה שיותר מהר, אחרת, כפי שאמרנו, הן לא יוכלו להשיק את השירות המתוכנן.

"אנחנו עובדים בשיתוף-פעולה עם סלקום ופרטנר כדי שהקליטה תגיע ל-85%-90%", אומר באב"ד. "המערך עצמו נמצא בשלהי הפריסה, ואנחנו מסיימים לפרוס את המשדרים הנוספים (משדרים קטנים שנקראים פילרים ושנועדו לכסות תאי שטח קטנים יותר - ג.פ.). לדעתנו, אנחנו היום ב-80% כיסוי פנים ביתי", הוא מוסיף.

- למרות שאתה רק חצי שנה בתפקיד, מה לדעתך חסר בשירות?

"אני לא רוצה לדבר על מה שהיה קודם. כמו שאמרתי, אנחנו בדרך לפתרון. אבל חלק מהתלונות נובעות מהתקנה לא נכונה או מאנטנה לא נכונה. אם מישהו קונה אנטנה ושם אותה במקום לא טוב, אנחנו לא יכולים לטפל בזה. חלק חשוב בתוכנית שלנו זה לצאת בקמפיין ציבורי, כדי להסביר ללקוחות איזה מוצרים לקנות ואיך להתקין בצורה הכי נכונה".

- מתי זה יקרה?

"אני פועל בהתאם לשיקולים תקציביים. מכיוון שלוקח זמן עד שייצאו מכרזים חדשים (לערוצים חדשים שמשרד התקשורת רוצה לעלות בעידן פלוס - ג.פ.), ואני לא רוצה לבזבז כספי ציבור, אני מעריך שנשלים את הפריסה עד אפריל שנה הבאה, ותהיה לזה השפעה מהותית על השוק".

- איך נדע שהכיסוי אופטימלי?

"אני מתכוון להשתמש בשירותיו של גורם מקצועי ניטרלי שיגיד מהי רמת הקליטה. אנחנו עובדים בשיתוף-פעולה הדוק עם סלקום, שעוזרת לנו לשפר את הקליטה באמצעים שיש לה, אבל אני רוצה שבסוף גורם ניטרלי יבדוק ויציג מסקנות".

- ואז השירות יעלה על דרך המלך?

"חשוב להסביר שהבעיה המרכזית היא לא קליטה. צריך שלצרכן הישראלי יהיה יותר מגוון של ערוצים כדי שהשידור יהיה אטרקטיבי. כמות הפניות בנושא הקליטה ירדה בצורה בלתי רגילה בחודשים האחרונים בגלל פריסת המשדרים וחינוך הציבור לרכוש ציוד קצה נכון.

"דבר נוסף הוא שעד היום העלות לעליית ערוץ הייתה גבוהה, והורדנו את העלות הזו לעד מיליון וחצי שקל. אם נצא במכרזים לערוצים נוספים, העלות תהיה זולה, ונשיק קמפיין - אני מניח שלעידן פלוס תהיה הרבה יותר הצלחה".

משתפות פעולה

לסלקום ולפרטנר חשוב מאוד מערך השידור הדיגיטלי, והן תורמות לו במתן הזכות להצבת משדרים באתרים שלהן. סלקום הרבה יותר דומיננטית וכבר איפשרה הצבה של 14 משדרים באזורים שונים כדי לפתור בעיות כיסוי. פרטנר העלתה 4 משדרים של הרשות, והיד עוד נטויה.

לשתי החברות חשוב מאוד גם לשתף פעולה עם הרשות, וכפי שזה נראה כעת, הכיסוי של עידן פלוס לא יהווה עבורן בעיה להשיק טלוויזיה כבר בחודשים הקרובים.

מסלקום נמסר בתגובה כי "מבדיקות שערכה החברה עולה כי בחודשים האחרונים נרשמה קפיצת מדרגה משמעותית באיכות הקליטה של שידורי עידן פלוס. החברה ממשיכה לשתף פעולה עם הרשות השנייה על מנת להביא לשיפור נוסף".