דנקנר ואלשטיין פוקדים את מחזיקי האג"ח כדי לגייס תמיכה

אלשטיין ובן משה ביקשו מביהמ"ש להורות למסור להם את פרטי המחזיקים ■ נאמני אג"ח אי.די.בי אחזקות מאיימים לתבוע בכירים בחברה

רגע ההכרעה של הסדר החוב באי.די.בי (שוב) קרב ובא. מחר (ג') בשעות הערב יתכנסו מחזיקי האג"ח של אי.די.בי אחזקות להצביע איזו משתי הצעות ההשקעה בקונצרן חדל הפירעון היא העדיפה בעיניהם: זו של קבוצת גרנובסקי-דנקנר, או הצעתם המשותפת של אדוארדו אלשטיין ומוטי בן משה. לאסיפה מתוכננות להגיע משלחות גדולות מצד שתי קבוצות המציעים.

בהתאם נערכו שני המחנות כמנגנון משומן, שלא יבייש שום פוליטיקאי המתמודד במסגרת הפריימריז. מחנה דנקנר פועל זה זמן כמערכת משומנת שאינה בוחלת באף מחזיק חוב, קטן כגדול, פרטי כמוסדי, והכוללת שכנועים טלפוניים ואף גיוס מצביעים בשיטת "door to door".

דנקנר ואנשיו הקרובים, ביניהם מנכ"ל קבוצת אי.די.בי, חיים גבריאלי, עוברים ממחזיק אג"ח אחד למשנהו במטרה לגייסו להצביע בעד הצעתם. לעומתם הגישו היום אלשטיין ובן משה בקשה לביהמ"ש המחוזי להורות לחברה למסור להם "את רשימת מחזיקי האג"ח שבידה, על פרטי הקשר שלהם".

מבקשת אלשטיין ובן משה עולה, כי דנקנר הצליח ליצור רשימה של מחזיקי חוב שעמם עומדת קבוצת ההשקעה שהוא מוביל עם גרנובסקי בקשר, והיא כוללת "מחזיקי אג"ח בהיקפים ניכרים לעומת מחזיקי האג"ח שהצביעו באסיפות המקדימות". לטענתם, הואיל והרשימה היא נכס של החברה, הרי שלא ייתכן שהיא תשמש רק את גרנובסקי-דנקנר, ובכך "תביא להעדפה ולניצול משאבי החברה לטובתם".

הרחבת התביעות

במקביל, עולה הסאגה באי.די.בי שלב נוסף, שעיקרו הרחבת התביעות נגד בעל השליטה ונושאי המשרה הבכירה בקונצרן. נאמני אג"ח אי.די.בי אחזקות (סדרות א', ב', ג', ו-ה') שלחו מכתב התראה לפני נקיטת הליכים משפטיים לדירקטוריון החברה ולחברי ההנהלה הבכירה.

במכתב מציינים הנאמנים, כי "קברניטי החברה הם האחראים הישירים לכך שהחברה נקלעה לחדלות פירעון, וכתוצאה מכך הם האחראים לנזקים הכבדים שנגרמו לחברה, לבעלי מניותיה ולנושיה".

התאריך הרשום על המכתב הוא 28 בנובמבר. לאור זאת עולה השאלה מדוע נשלח המכתב לחברה ימים ספורים בלבד לפני תחילת ההצבעות על הסדר החוב בקונצרן? נזכיר כי פוליסת הביטוח של מנהלי וראשי הקונצרן תמה במוצ"ש האחרון (30 בנובמבר).

מהו היקף התביעה? הנאמנים טוענים כי טרם ניתן לחשב במדויק את סך הנזקים שגרמו חברי הדירקטוריון לחברה, אך כבר עכשיו ברור כי "מדובר בנזקים העולים על סך חובותיה של החברה". לאי.די.בי אחזקות יש חוב של כ-2 מיליארד שקל לנושיה, הצפויים לספוג תספורת של עשרות אחוזים במסגרת הסדר החוב.

בין הנקודות המרכזיות שמעלים הנאמנים נגד דנקנר ושאר חברי הדירקטוריון, הם מציינים כי החברה התנהלה ללא מדיניות אשראי וניהול סיכונים ראויה, התנהלות שלא נעשתה לטובת החברות הנכללות בה, אלא לטובת בעלי השליטה.

עוד נטען, כי החברה נמנעה מלפתוח בהליכים לאישור הסדר חוב עם נושיה במשך חודשים ארוכים, "גם בשעה שהיה ברור לכל שהסדר נושים שכזה מחויב המציאות". לסיכום מציינים הנאמנים, כי בכוונתם להביא לכך שיינקטו הליכים משפטיים, כדי להבטיח שחברי הדירקטוריון ישלמו תשלום מלא בגין הנזקים שנגרמו לחברה, כפועל יוצא של מדיניותם.

מאי.די.בי נמסר בתגובה: "המכתב ששיגרו באי כוחם של חלק מהנאמנים נשלח לחברה על רקע סיום תקופת פוליסת ביטוח האחריות הקיימת, ותחילת כיסוי מסוג 'ראן אוף'. מטעם זה, מכיל המכתב כל עילה אפשרית (ובלתי אפשרית) שעלתה על דעת כותביו, על מנת שכל עילה שצוינה במכתב תהפוך למכוסה בביטוח. לפיכך, אין לייחס למכתב כל משמעות מעבר לאמור. למען הסר ספק, אנו דוחים מכל וכל את הטענות במכתב. החברה נהגה כראוי, וכל פעולותיה היו תקינות ונעשו על דין".

לאומי יכריע את ההצבעות?

אתמול קיבל שופט המחוזי איתן אורנשטיין את בקשתו של עו"ד חגי אולמן, המשקיף החיצוני בחברה מטעם ביהמ"ש, לקבוע כי אופן ההצבעה על הסדר החוב באסיפות המקדימות של מחזיקי האג"ח ובאסיפות הנושים (שבהן ישתתפו גם הבנקים) יהיה שונה מהמתוכנן.

לפי הצעתו של אולמן, הנושים יצביעו על שתי הצעות, אך אם אף אחת לא תעבור את הרוב הדרוש (75%) - תרחיש סביר בהחלט - תתקיים הצבעה מיידית חוזרת רק לגבי ההצעה שזכתה למירב הקולות.

יחד עם זאת, במקרה של מאבק צמוד בין שתי ההצעות במסגרת הצבעות מחזיקי האג"ח, לא מן הנמנע כי ייווצר מצב שבו קולות הבנקים - והכוונה היא בעיקר לבנק לאומי - הם שיכריעו את הכף במסגרת אסיפת הנושים המכרעת.

הצעות
 הצעות