הכנ"ר: לעצור את ההצבעות ב-IDB; אורנשטיין: יש להגיש בקשה

‎‎(עדכון) - שעות ספורות לפני תחילת ההצבעות של מחזיקי האג"ח על הסדר החוב ב-IDB, ביקש המשנה ליועמ"ש אבי ליכט לעצור את ההצבעות ■ ‏‎‎הסיבה: הבאתו להצבעה לכנסת של חוק הריכוזיות - שעשוי להשפיע על ביצוע העסקה ‏

‎‎אין רגע דל בסאגת אי.די.בי: שעות ספורות לפני תחילת ההצבעות של מחזיקי האג"ח על הסדר החוב בקבוצה, פנה המשנה ל‏יועץ המשפטי לממשלה‏, עו"ד אבי ליכט‏, בבקשה לעצור את ההצבעות, שאמורות היו להתחיל היום בשעה 18:00 ולהימשך עד יום ראשון. הסיבה: הבאת חוק הריכוזיות להצבעה במליאת הכנסת ביום שני הקרוב, חקיקה שלה עשויה להיות השפעה מכרעת על ביצוע העסקה.

בהתאם הגיש הכנ"ר בקשה לדחיית האסיפות, והשופט איתן אורנשטיין הגיב לבקשה וציין כי על מנת לדחות את האסיפה, יש להגיש בקשה מנומקת לבית המשפט: "ככל שהכנ"ר סבור כי יש מקום למנוע את כינוס האסיפות ולדחותן למועד אחר, יתכבד ויגיש בקשה סדורה ומפורשת שכוללת את הסעדים האופרטיביים, שכן ההודעה שלפניי אינה כזו".

חוק הריכוזיות, שצפוי להגיע להצבעת מליאת הכנסת בשבוע הבא, אוסר על הקמת פירמידות חדשות, ומורה על פירוק הישנות, ולפיו נדרשים בעלי שליטה מקומיים לקפל את מספר הקומות בפירמידת החברות שבשליטתם לשתי קומות בלבד בשנים הקרובות.

בשל כך צפוי החוק להוות מכשול מהותי עבור הצעתה של קבוצת גרנובסקי-דנקנר, שעיקרה הקמת פירמידה נוספת (בת 3 קומות של חברות ציבוריות) על גבי הפירמידה "הישנה" של אי.די.בי, בדרך ליצירת מגה-פירמידה בת 7 קומות ציבוריות.

במסר ברור לקבוצת גרנובסקי-דנקנר כותב ליכט כי "מדוח המומחה (אייל גבאי, א' פ') עולה כי הצעת החברה (גרנובסקי-דנקנר, א' פ') כוללת אפשרות להתכווצות של השכבות שמעל לחברה. לא בחנו הצעות אלה, ואין בכוונתנו להביע עמדה לגביהן".

עוד הוא מוסיף כי "בכל מקרה, עמדת החברה כאילו הוראות הצעת החוק אם תחוקקנה לא יחולו על הצעתה, אינה מקובלת עלינו".

במכתבו - שמוען ליו"ר רשות ניירות ערך, פרופ' שמואל האוזר; לכנ"ר, פרופ' דוד האן; למומחה הכלכלי מטעם בית המשפט באי.די.בי, אייל גבאי; ולעו"ד ליאב וינבאום, מנהל המחלקה המסחרית בפרקליטות מחוז תל-אביב - טוען ליכט כי אין טעם לקיים את ההצבעות על הצעות ההשקעה באי.די.בי כאשר חוק הריכוזיות‏ צפוי להגיע להצבעה במליאת הכנסת כבר בשבוע הבא.

"בעיתוי הנוכחי קיימת אי-ודאות בנושא, אולם ההערכה היא כי בימים הקרובים תתפוגג אי-הוודאות, וניתן יהיה לבחון את הצעת החוק בצורה מושכלת בתום הליכי החקיקה", כתב ליכט.

בהתאם, שלח הכנ"ר, פרופ' דוד האן, בקשה לבית המשפט, שבה הוא מצטרף לעמדתו של ליכט. בבקשתו לדחיית אסיפות האג"ח כותב האן כי אין בבקשת הדחייה כדי לחוות דעה על הצעת גרנובסקי-דנקנר, וכי זו תוכל להציג את הצעתה לאחר חקיקת החוק, באופן שתואם את חוק הריכוזיות.

בעבר לא היסס אורנשטיין מלהתנגח ברגולטורים חיצוניים, כמו למשל הממונה על שוק ההון באוצר, שביקש להעביר את מניות כלל ביטוח שבשליטת אי.די.בי לידי נאמן. עם זאת, בסופו של יום התקפל אורנשטיין וקיבל את עמדת הממונה.

ליכט מבקש במכתבו כי "ההצבעות על ההצעות תידחינה לתקופה קצרה, על מנת שהמשקיעים יוכלו להצביע בצורה מושכלת על בסיס כלל נסיבות העניין, וכדי שבפני בית המשפט תהיה תמונה משפטית מלאה קודם לאישור ההסכם".

‎‎למה דווקא עכשיו?

‎‎מדוע בחר ליכט להתערב דווקא עכשיו בהסדר החוב של אי.די.בי, שעות ספורות לפני ההצבעות הנושים? הוא הרי יכול היה לעשות זאת הרבה לפני כן.

נראה כי ליכט נדחק לפינה, על רקע המכתב הבהול ששלח לאחרונה המומחה גבאי, שבו הוא מבקש את עמדת הכנ"ר ורשות ניירות ערך לגבי ההשלכות הצפויות של חוק הריכוזיות על הסדר החוב באי.די.בי.

שני אלה נמנעו עד כה מנקיטת עמדה בנושא, כאמור, עד למכתבו הנוכחי של ליכט, שמבקש לאייש במהלך זה את תקן "המבוגר האחראי" בכל הנוגע לחוק הריכוזיות. במכתב מובהר כי עמדתו של ליכט מהווה למעשה גם את עמדתה של רשות ניירות ערך.

המהלך הנוכחי של ליכט חושף את כל השחקנים בסאגה הנוכחית במערומיהם, משום שהחברה עצמה, המומחה מטעם בית המשפט גבאי, הכנ"ר ואף רשות ניירות ערך העדיפו עד כה להימנע מלהתייחס לחוק הריכוזיות, שקורם עור וגידים ב-3 השנים האחרונות.

למעשה, כל החומר והעקרונות שעל פיהם ינוסח החוק היו גלויים על השולחן, אבל הם, כל אחד מסיבותיו שלו, העדיפו שלא להתעמת עם הסוגייה, אלא לגלגל אותה הלאה.

לא מן הנמנע כי אם ליכט היה בוחר שלא להתערב, אף אורנשטיין עצמו לא היה מוציא את הערמונים מהאש, כלומר היה נותן את פסיקתו מבלי ליישם בה את רוח חוק הריכוזיות.

במסגרת אסיפת מחזיקי האג"ח שתוכננה להיערך היום, אמורים מחזיקי החוב להצביע על שתי הצעות ההשקעה בקונצרן - זו של קבוצת אלכסנדר גרנובסקי ונוחי דנקנר, והצעתם המשותפת של אדוארדו אלשטיין ומוטי בן-משה.

גם הצעת אלשטיין ובן-משה מבוססת על מבנה פירמידלי, אלא שהיא, בניגוד להצעה המתחרה, לא מכילה "חברות שכבה", שהן לפי הגדרת חוק הריכוזיות חברות בעלות מניות או אג"ח שהונפקו בארץ.

להערכת ליכט, השפעת חוק הריכוזיות על ההסדר המתגבש באי.די.בי תתברר לאחר שיושלם הליך החקיקה של החוק. כאמור, ביום שני הקרוב צפוי החוק לעלות להצבעה בקריאה שנייה ושלישית בכנסת, לאחר שאושר לאחרונה בוועדת הכספים.

הפירמידה
 הפירמידה