מתגרשים? הנמיכו פרופיל בפייסבוק - פרטיות היא נחלת העבר

כאשר אתם מנהלים הליך גירושים, ניתן להשתמש נגדכם בפרסומים שלכם באינטרנט ■ כמה עצות שיעשו לכם את הגירושים קלים יותר

במציאות הטכנולוגית הנוכחית, פרטיות היא בגדר נחלת העבר. המציצנות לא נעשית היום מבעד לגדרות, אלא על גבי מסכים. כמעט כולם משתפים את כולם בנעשה בחייהם.

אם נדרשת מידה של זהירות ובקרה בשיתוף כזה באופן כללי, על אחת כמה וכמה נדרש הדבר כאשר אתם מנהלים הליך גירושים. שיתוף מידע במדיה החברתית במהלך הגירושים יכול לסבך את העניינים, ועליכם לפעול מתוך נקודת הנחה שכל עדכון סטטוס או ציוץ יכול לשמש כנגדכם בהליך הגירושים.

השימוש במדיה חברתית בהליך משפטי נעשה נפוץ. אפילו בתי הדין הרבניים למדו לקבל צילומי מסך מפייסבוק כראיה.

בין אם הפרסומים במדיה חברתית יהיו קבילים בבית המשפט ובין אם לא, היו בטוחים שמשפטן מיומן יידע להפוך את הדברים שלכם נגדכם.

להלן כמה דוגמאות לשימוש במידע מהמדיה החברתית בהליך גירושים:

■ במסגרת תביעה לחלוקת רכוש על-פי הוראות חוק יחסי ממון בין בני זוג, טענה אישה כי לאחר הפרדת החשבונות בין הצדדים ביצע הבעל פעולות משיכה בהיקפים לא הגיוניים, ואף רכש נכסים אותם הוא מנסה להסתיר. להוכחת טענותיה צירפה האישה לתצהיר מסמכים, תעודות, תכתובות דוא"ל וכן צילומי עמודי פייסבוק בהם הופיעו תמונות של הרכוש המדובר.

■ במסגרת תביעת גירושים שהגישה אישה בבית הדין הרבני, טען הבעל לשלום-בית. כסתירה מוחלטת לדבריו, הוצגו לפני הדיינים ראיות לפיהן הבעל מפרסם את עצמו ברשת הפייסבוק כגרוש. הדיינים ראו בטענת הבעל לשלום-בית מס-שפתיים וחוסר כנות, ודי היה בעובדה זו לכשעצמה כדי להורות לצדדים להתגרש לאלתר, ככל בני זוג המורדים זה בזה.

■ גבר שביקש לחייב את אשתו בגט טען כי לא התקיימו ביניהם יחסי אישות כבר שנים. האישה הכחישה זאת וציינה כי עד לאחרונה, שבועיים לפני הודעת הבעל על גירושים, הם קיימו יחסים אינטימיים. לטענתה, הבעל עזב את הבית בגלל אישה אחרת. הבעל הודה כי אכן הכיר מישהי, אבל טען כי עבר לחיות איתה רק אחרי שעזב את הבית. אלא שבעזרת צילומי מסך בפייסבוק, הן של הבעל והן של זוגתו החדשה, הצליחה האישה להוכיח כי ההיכרות בין השניים החלה עוד הרבה קודם. תביעת הבעל לחייב את אשתו בגט נדחתה.

יש עורכי דין הממליצים על איפול תקשורתי-חברתי מוחלט למי שנמצא בהליך גירושים. עורכי דין הללו אולי שמרנים וזהירים, כיוון שלא ברור האם אפשר לנתק אדם לחלוטין מהרשת החברתית, בפרט שדווקא בתקופה זו הוא זקוק יותר מתמיד לאינטראקציה עם הסביבה, בדיוק מהסוג שהרשת החברתית מספקת.

אז איך בכל זאת ניתן להמשיך ולשמור על קשר עם חברים ברשת ולהיות פעיל במדיה חברתית מצד אחד, ולהיזהר בחשיפה אישית מצד שני? מילוי אחר הטיפים שלהלן יכול לעזור לכם בתהליך.

1. ערכו את הגדרות הפרטיות שלכם - בפייסבוק קיימת אפשרות של התאמה אישית של הגדרות פרטיות, כך שרק שמי תרצו יוכל להיחשף לדף שלכם והוא לא יהיה פתוח לכל.

2. נטרו את הגדרות הפרטיות שלכם - שימו לב: מעת לעת הגדרות אלה משתנות על-ידי בעלי אתרי המדיה החברתית. חשוב לעקוב אחר הודעות שמופיעות או נשלחות אליכם בדוא"ל בעניין שינויים במדיניות הפרטיות.

3. בחרו בקפידה את הקשרים שלכם - זוגות רבים חולקים קשרים משותפים רבים. אם התכנים שלכם גלויים לחבר משותף לכם ולבן/בת הזוג מולו אתם נמצאים בהליך משפטי, התוכן עשוי להיות גלוי גם לבן/בת הזוג. כמו כן, קחו בחשבון שרבים פותחים חשבונות מדיה חברתית המכילים מידע כוזב אודות בעל החשבון, אז צריך להקפיד שתוכן שלכם ואודותיכם גלוי אך ורק למי שאתם מכירים אישית.

4. היסטוריית גלישה - הקפידו ללמוד כיצד לנהל הגדרות של המחשב ושל הדפדפן, כך שתוכלו למחוק את ההיסטוריה ולא להותיר עקבות.

5. העלאת פוסטים/שיתוף/תגובה - הימנעו מתגובה בציבור לתוכן שמתאר מקרה שמזכיר לכם דברים ממקרה הגירושים שלכם, כולל להעיר על פסיקות של בית משפט וכיו"ב.

■ הכותבת היא בעלת משרד המתמחה בדיני משפחה וירושה.