טבע חושפת 15 תרופות; הפוטנציאל: מיליארדי דולר בשנה

(עדכון) - מדובר ב-15 תרופות NTE אותן מכנה טבע "נדבך מרכזי באסטרטגיית הצמיחה"

טבע חושפת היום (ד') את קו מוצרי ה-NTE החדש שלה, אותן תרופות גנריות מורכבות המפותחות ממולקולות שקיבלו אישור FDA, מה שמקצר את הליך פיתוח התרופה וזמן הגעתה לשוק. מדובר בתרופות עם שיעורי רווחיות גבוהים יותר בהשוואה לתרופות גנריות, אשר להערכת החברה ייצרו הכנסות של מיליארדי דולרים בשנה.

טבע מכנה את התרופות "ישויות טיפוליות חדשות" (או NTE) ומודיעה היום כי 15 מוצרים חדשים נכנסו לצבר הפיתוח של החברה. התרופות הללו מיועדות לספק מענה בתחומי טיפול הכוללים: חדשנות במתן משככי כאבים מבוססי אופיום באופן המונע שימוש מזיק, פיתוח משמעותי במתן טיפול חשוב בסכיזופרניה וגישה חדשה לשחרור תרופות ממוקד בכדי לשפר את פרופיל הבטיחות של הטיפול השכיח במחלת קרוהן.

טבע מכנה את תרופות ה-NTE "נדבך מרכזי באסטרטגיית הצמיחה" שלה. החברה מוסיפה כי "התכנית נוצרה כדי למנף את קטלוג המולקולות הרחב של טבע, את היכולות הטכנולוגיות המתקדמות שלה, ואת הנסיון הנרחב של החברה בפיתוח תרופות חדשניות".

ד"ר מייקל היידן, המדען הראשי של טבע ומי שעומד בראש המו"פ בחברה, מסר כי הכנסת 15 תרופות לפיתוח תוך שנה אחת "הינו מלהיב".

בוובינר (סמינר מקוון) שמקיימת החברה בצהריים אמר היידן: "אנו מעריכים שמדובר במנוע צמיחה חשוב לטבע, שייצר 1-1.5 מיליארד דולר בשנת 2018 ו-3 מיליארד דולר עד סוף העשור. המוצרים מחזקים את צבר המוצרים שלנו במספר תחומים".

היידן הוסיף כי העובדה שהמוצרים מבוססים על מולקולה מוכרת מקטינה את הסיכון ומקצרת את לוחות הזמנים לאישור התרופה לשיווק: "הסיכוי לכישלון נמוך יותר מאשר בפיתוח מולקולה חדשה. המולקולות שנמצאות בפיתוח יגיעו לשיווק תוך 3-6 שנים".

היידן סיפר שפיתוח מוצר NTE אורך 3-6 שנים ועולה 10-50 מיליון דולר, לעומת 10-15 שנים ועלות של 1-2 מיליארד דולר לפיתוח תרופת מקור חדשה. "מבין 15 המוצרים בפיתוח בטבע, הרוב יגיע לשיא מכירות של 100-300 מיליון דולר בשנה. המוצרים בפיתוח כוללים מוצרים לטיפול בכאב, בסכיזופרניה, פרקינסון, גלאוקומה, קרוהן ו-HIV. הצפי הוא לקבלת אישור שיווק לאחד המוצרים כבר ב-2014, עוד 5 צפויים לקבל אישור שיווק ב-2015 והיתר החל מ-2016. בעתיד יתווספו מוצרים נוספים לפיתוח ולשיווק", אמר היידן.