הראל פועלת למכירת החזקותיה באג"ח IDB אחזקות

לאחר עליות חדות באג"ח אי.די.בי אחזקות, על רקע הליך הסדר החוב, החליטו בהראל כי זהו זמן טוב להיפטר מהסחורה

בזמן שהסדר החוב באי.די.בי אחזקות נכנס לשלביו האחרונים, יש מי שמנצל את הגאות שפקדה בשל כך את האג"ח של החברה, שעלו בשנה האחרונה במאות אחוזים. ל"גלובס" נודע כי בית ההשקעות הראל פיננסים פועל למכור בשוק את כל החזקותיו באג"ח של החברה, ברווח ממוצע של כ-30%.

הראל פיננסים, בראשות המנכ"ל סמי בבקוב והמשנה למנכ"ל ומנהל ההשקעות הראשי אורי רבינוביץ', רכשה את אג"ח אי.די.בי אחזקות לפני כשנתיים במחיר ממוצע של כ-40 אגורות לאיגרת, והיא צפויה למכור אותן כעת במחיר של יותר מ-50 אגורות. בשיאה הגיעה הראל להחזקה של כ-4% מהחוב של אי.די.בי.

לפי הערכות בשוק, הגיעו בהראל למסקנה כי בשל ההאצה בהליך המכרזי שעורך בית המשפט על השליטה באי.די.בי, קיים כבר למעשה בשוק כל המידע לגבי השווי העתידי של ההחזקה, ולפיכך זהו זמן טוב להיפטר מהסחורה.

הראל הייתה עד לפני כמה חודשים חברה בנציגות האג"ח של אי.די.בי אחזקות, אלא שרכישתה את קרנות הנאמנות של בית ההשקעות כלל פיננסים, שנמצא בשליטת אי.די.בי, הביאה ליציאתה מהנציגות, מתוך חשש לניגוד עניינים.

למרות שמהלך המכירה הנוכחי צפוי להניב רווח נאה להראל, לא ניתן להתעלם מהשאלה האם היא מבקשת, באמצעות מכירה שכזו, גם להימנע מהצבעות הנושים על הסדר החוב בחברה.

השופט דחה את בקשות הדחייה

אתמול דחה שופט ביהמ"ש המחוזי בתל אביב, איתן אורנשטיין, את שלוש הבקשות שהוגשו בפניו, זו של הכנ"ר, של רשות ני"ע ואף של החברה עצמה, שביקשו לדחות את ההצבעות על הסדר החוב באי.די.בי על רקע השלמת חקיקת חוק הריכוזיות.

"סבורני שאין באמור בבקשה כדי למנוע את עצם כינוס האסיפות, ומשכך אין בידי להיעתר לבקשה. האסיפות יכונסו כמו שנקבע", קבע אורנשטיין, וההצבעות על הסדר החוב באי.די.בי יצאו לדרך. עמדת הכנ"ר ורשות ני"ע תמכה למעשה בעמדתו של אבי ליכט, היועץ המשפטי לממשלה, ששיגר להם אתמול מכתב ובו ביקש לדחות את ההצבעות על הסדר החוב, עד שיאושר חוק הריכוזיות במליאת הכנסת, מה שצפוי לקרות בשבועיים הקרובים.

עם זאת, מכתבו של ליכט השיג את האפקט שאותו ביקש להשיג הכותב - הבהרה חד-משמעית של רוח חוק הריכוזיות, שלפיה "חל איסור פירמידלי של מעבר לשתי שכבות של 'חברות שכבה'". משכך לא נראה עתה כי ליכט יתעקש להתנגח בשופט אורנשטיין, ותרחיש של פנייה לביהמ"ש העליון בנושא נראה קלוש.

בעצם כתיבת המכתב העביר ליכט את הכדור לידיו של אורנשטיין, שכעת נושא באחריות; כל קביעה שלו בתיק הנוכחי תהווה דה-פקטו פרשנות מבחינתו לחוק הריכוזיות, ומכאן שעליו לגלות מחויבות לשמור על רוח החוק, כפי שבאה לידי ביטוי במכתבו של ליכט.

הצעת ההשקעה של קבוצת גרנובסקי-דנקנר באי.די.בי, שאליה כוון מכתבו של ליכט, היא הנפגעת העיקרית ממכתב זה. זאת מאחר שחוק הריכוזיות עלול להוות מכשול מהותי בפני ההצעה, שעיקרה הקמת פירמידה נוספת (בת שלוש קומות של חברות ציבוריות) על גבי הפירמידה "הישנה" של אי.די.בי, בדרך ליצירת מגה-פירמידה בת שבע קומות ציבוריות.

עם זאת, בכך לא נסגרת הדלת בפניו של דנקנר, שכן מעמדת הכנ"ר שהוגשה אתמול לשופט אורנשטיין עולה, כי הקבוצה שהוא מוביל תוכל להתאים בעתיד את הצעתה - אם זו תזכה לרוב מקרב הנושים - לחוק הריכוזיות.

בהתאם לכך מבקשת קבוצת גרנובסקי-דנקנר להראות כבר כעת פעלתנות יתר בכל הנוגע ליישום רוח החוק, והכוונה היא בעיקר לפעולות אופרטיביות להשטחת פירמידת החברות הציבוריות שדרכה מבקש גרנובסקי לבצע את השקעתו.

זה האחרון מבקש להפוך את החברותZBI ו-BGI, שבהן הוא מחזיק בשרשור, לחברות פרטיות בפרק זמן של שלושה חודשים. אין ספק כי מדובר במשימה מאתגרת, אך לא מן הנמנע כי אם תזכה הצעת גרנובסקי-דנקנר באמון הנושים של אי.די.בי, יגלה השופט מידתיות כלפיה, וייתכן כי אף ייתן לדנקנר ולגרנובסקי עוד כמה חודשים להשלמת המהלכים של קיפול חברות השכבה, דבר שעשוי למשוך את הסאגה באי.די.בי אף לאמצע 2014.

למרות הנחישות שמגלה קבוצת גרנובסקי-דנקנר ביישום הצעת ההשקעה שלה, אין להתעלם מהעובדה כי מכתבו של ליכט קטע את המומנטום החיובי שבו הייתה נתונה הקבוצה, ולראיה התמיכה המתגבשת של נציגות אג"ח אי.די.בי אחזקות סביב ההצעה המתחרה, של אדוארדו אלשטיין ומוטי בן משה.

הדבר ניכר כבר אמש במסגרת אסיפת האג"ח שנערכה בבית ציוני אמריקה, קודם לתחילת ההצבעות, כאשר קבוצת גרנובסקי-דנקנר זכתה לייצוג רק על-ידי שני בעלי תפקיד בחברה (חיים גבריאלי ורועי מלצר), וזאת מבלי שאף אחד מהמשקיעים, כולל דנקנר עצמו, נכח באסיפה. נציגים אלו התקבלו בקרירות בקרב הנוכחים באסיפה, לעומת אווירה תומכת שלה זכו אלשטיין ובן משה, שהגיעו לאסיפה.

שאלות ותשובות: הסדר החוב באי.די.בי - לאן הולכים מכאן?

■ היכן עומד כעת הסדר החוב באי.די.בי?

שופט ביהמ"ש המחוזי, איתן אורנשטיין, דחה אמש את עמדת הכנ"ר ורשות ני"ע, שישרו קו עם המשנה ליועץ המשפטי לממשלה, אבי ליכט. ליכט ביקש לדחות את ההצבעות על הסדר החוב בקונצרן, עד לאחר השלמת החקיקה של חוק הריכוזיות.

לאור עמדת השופט, אמש החלו כמתוכנן ההצבעות של מחזיקי האג"ח באי.די.בי אחזקות על הסדר החוב, והן צפויות להיערך עד יום ראשון בשעה 9:00. ביום זה בשעה 18:00 תיערך אסיפת נושים מכרעת, במסגרתה יצביעו גם הבנקים על אחת משתי ההצעות להשקעה באי.די.בי: זו של קבוצת גרנובסקי-דנקנר מול זו של אדוארדו אלשטיין ומוטי בן משה.

■ מה צפוי לנו בימים שנותרו עד ההכרעה?

קרב בוץ בין שתי הקבוצות המתמודדות, הכולל הכפשות הדדיות ולא מעט שפנים ושפנים לכאורה שיישלפו מהשרוול, כאשר המתמודדים ימשיכו להיאבק על כל קול של מחזיקי האג"ח.

אם עד לפנייתו של ליכט אתמול נהנתה קבוצת גרנובסקי-דנקנר ממומנטום חיובי, כעת נראה כי הרוח נושבת לכיוון הצעתם המשותפת של אלשטיין ובן משה, בייחוד לאור תמיכה מסתמנת של נציגות האג"ח בהצעתם.

■ כיצד יושפע הסדר החוב מהשלמת חוק הריכוזיות?

אם קבוצת גרנובסקי-דנקנר תזכה לרוב, היא תוכל להתאים את הצעתה ברוח החוק, בתנאי שתוכיח כי ביכולתה לבטל את הקומות בפירמידת החברות שבאמצעותן תבוצע ההשקעה עד למועד הקלוזינג של העסקה. מועד זה יידחה ככל הנראה עמוק לתוך שנת 2014.

■ אז עוד כמה זמן צפויה להימשך הסאגה הזאת?

למרות שסאגת הסדר החוב באי.די.בי, הנמשכת כבר שנה וחצי, אמורה להגיע להכרעה ב-15 בדצמבר באולמו של שופט המחוזי איתן אורנשטיין, סביר מאוד להניח כי היא תישאר עמנו עוד חודשים ארוכים לאחר מכן. צריך לזכור כי הזמן משחק לרעת הקונצרן ואם יתרחשו דחיות נוספות בהליך, הדבר עלול להביא לכך שהנכס היחידי של אי.די.בי אחזקות - החברה הבת אי.די.בי פתוח - יגיע גם הוא לחדלות פרעון, דבר שעלול לטרוף את הקלפים מחדש ולהחזיר את הסאגה לנקודת האפס.

אפרת פרץ