IBI: "בסוף הדפסות הכסף ייגמרו באינפלציה, אך יש עוד זמן"

בבית ההשקעות נערכים לשנת 2014 באופטימיות: "העולם ימשיך בהתאוששות איטית, אינפלציה נמוכה תמשיך לאפשר ריבית נמוכה, ומצב החברות טוב" ■ עם זאת מזהירים: "השנה תהיה יותר תנודתית ומאתגרת למנהלי ההשקעות"

"התפיסה שלי כמשקיע מוסדי או כ'גברת כהן מחדרה' שקונה מניה, היא שזה לא נעשה כדי לנהל את החברה, אלא כדי להיות שותף קטן בה. זו המהות של להחזיק מניות על ידי משקיע קטן", כך אמר היום עדו קוק, מנכ"ל אי.בי.אי, במסיבת עיתונאים לרגל פרסום התחזיות השנתיות של בית ההשקעות.

"הרגולציה נותנת יותר מדי דגש על זכויות המיעוט, ופוגעת ביכולת של בעלי השליטה ובעלי הרוב לנהל את החברות. תיקון 20 מתערב בהחלטה על תגמול של מנכ"ל ונושאי משרה - עניין שהוא מנדט של הבעלים. לתת למיעוט לקבוע את התגמול של המנהלים, יכול לפגוע ביכולת התחרות של החברות".

הייתה זו רק אחת הדוגמאות לשינויים ולעדכונים הנדרשים לדעתו של קוק כדי למשוך חברות לבורסה. הצעות נוספות שהפנה לעבר הרגולטורים כללו המלצה להחזיר את המסלול ההוני לקופות הגמל, על מנת להפחית את הריכוזיות בשוק החיסכון לטווח ארוך; לא לעודד יתרון לגודל, מה שמביא להקטנת מספר בתי ההשקעות שפועלים בשוק; ולעודד את חברי הבורסה שאינם בנקים, לאחר שאלה השתלטו על שוק הברוקראז'.

"מחלקת ברוקראז' של בנק שמה לפני הכול את המחיר, ואם זה מה שחשוב - שהמשקיע המוסדי ישלם את המחיר הנמוך ביותר - זה פוגע במשקיע", הוסיף קוק. "השוק תחרותי גם בלי הגבלות ומחירי היצף, וצריך לראות מה עוד נותנים חוץ ממחירים זולים - מחקר, ערך מוסף, רעיונות השקעה, זמינות. אלה דברים שברוקר פרטי יודע לעשות".

באשר לנעשה בשווקים, קוק מכין את המשקיעים לשנה סוערת יותר מזו שהסתיימה: "אחרי שנה מאוד רגועה, בה השוק היה נוח וטיפס לרמות גבוהות עם עלייה במחזורי המסחר, יש סיכוי טוב שנראה עלייה בסטיות התקן, וצפויה שנה יותר תנודתית ומאתגרת למנהלי ההשקעות".

עם זאת, התחזית הכללית של בית ההשקעות לשנת 2014 היא אופטימית: "העולם ימשיך בהתאוששות איטית, אינפלציה נמוכה תמשיך לאפשר ריבית נמוכה, מצב החברות טוב, אחרי שביצעו התייעלות אגרסיבית והקטינו את המינוף שלהן. בסוף, הדפסות הכסף של הבנקים המרכזיים ייגמרו באינפלציה", מעריך אייל קליין, האסטרטג הראשי של בית ההשקעות, "אבל ה'בסוף' הזה - יש עוד זמן עד שהוא יגיע".

"עדיפות לשוק המקומי על חו"ל"

יאיר שני, מנהל ההשקעות הראשי של קרנות הנאמנות של אי.בי.אי, התייחס לכתבות שמופיעות היום תדיר בתקשורת, על היווצרותה של בועה בשוק האג"ח הקונצרניות. "בשביל לדבר על נכס במונחים של בועה, צריך לראות אם הוא התנתק מהכלכלה, ואנחנו לא שם. כדי ששוק האג"ח ייראה כבועתי, צריך לנתח את הגורמים שמשפיעים - הריבית, סיכון האשראי המגולם במרווח והגורם האחרון שהוא מהותי, תנועות ההון.

"בעניין הריבית, הרי שזו צפויה להיות נמוכה בשנה הקרובה. מבחינת סיכון האשראי, חזרנו למחירי שפל היסטורי, אבל איכות החוב יותר גבוהה מבעבר, כיוון שאחרי יישום תקנות חודק הרבה סדרות נתמכות בשעבודים, שחלקם חזקים".

בהתייחס לתנועות ההון, שני סבור כי "הריצה באג"ח הקונצרניות נבעה מכניסת כסף לקרנות הנאמנות. אם יהיה שינוי בתנועות ההון זה הסיכון הכי גדול, כי לא יהיה מי שיקלוט את ההיצעים. אבל לציבור אין אלטרנטיבת השקעה היום, ביחס לתשואה שהוא מקבל על פיקדונות. גורם נוסף שיתמוך בשוק האג"ח הקונצרני בשנה הקרובה הוא העלאות דירוג; רמות המינוף של החברות ירדו מאז המשבר, והתחלנו לראות מעט העלאות כאלה בשנה החולפת, ונמשיך לראות את זה ב-2014. הציפיות הן לתשואה חד ספרתית שוטפת באג"ח הקונצרניות, עם חשיבות לניהול אקטיבי של איגרות חוב, גם בתזמון וגם בבחירה", סיכם שני.

באי.בי.אי מעריכים כי קיים פוטנציאל להמשך עליות במדד ת"א 25, אחרי הירידה ברמת הסיכון הגיאופוליטי של ישראל. הם מציינים כי התמחור של מניות הבנקים ושותפויות חיפושי הגז שמצאו תגליות הוא מעניין, וכי מי "שיישב" עליהן יקבל תשואה עודפת אם תהיה לו סבלנות.

שוק ההון המקומי, להערכת אי.בי.אי ירשום ביצועים עודפים ביחס לשוקי חו"ל, ולגבי פיזור גיאוגרפי, הם מעריכים כי מדדי המניות האירופאיים צפויים לרשום תשואה עודפת על פני המדדים האמריקאיים. עם זאת, באי.בי.אי ממליצים לבצע בשנת 2014 פיזור ענפי, על פני פיזור גיאוגרפי.

"בזן שווה קנייה, האבטלה עומדת לעלות"

פרסום תחזיות אי.בי.אי לשנת 2014, הוא הזדמנות טובה לבדוק את התחזיות שסיפק בית ההשקעות ל-2013 שעומדת להסתיים. כצפוי, לצד ההמלצות המוצלחות בולטות גם כמה שבמבט לאחור נראות מעט מביכות.

כך למשל, בשנה שעברה המליצו באי.בי.אי על מניית בזן. אנליסט האנרגיה גיל בשן העניק לה המלצת "קנייה", עם מחיר יעד של 2.2 שקלים. בפועל נקלעה בזן בשנה החולפת למשבר תזרימי קשה שחייב אותה להגיע להסדר עם הבנקים, תוך שבעלי המניות צפויים בשבועות הקרובים להזרים לחברה מאות מיליוני שקלים. כל אלו הובילו לכך שמאז ההמלצה נפלה מניית בזן בכ-38%, למחיר שהוא כמעט מחצית ממחיר היעד שהציב בשן לחברה.

באי.בי.אי גם האמינו בבעלת השליטה בבזן, החברה לישראל, והעניקו לה מחיר יעד של 4,100 שקל למניה. בפועל, כמעט כל הפורטפוליו של החברה לישראל ספג זעזוע בשנה החולפת (הסדר חוב בצים, סגירת בטר פלייס, הזרמת הון לטאואר), מה שגרר ירידה של כ-24% במנייתה למחיר של 1,850 שקל.

הכלכלן הראשי של בית ההשקעות, רפי גוזלן, שגה בתחזיותיו בכל הנוגע למצב האבטלה במשק. בתחילת 2013 היה שיעור האבטלה 6.9%, וגוזלן העריך אז כי "במבט ל-2013, התמונה נראית פחות מבטיחה. אנו מעריכים כי ההאטה בקצב הצמיחה תוביל לעלייה בשיעור האבטלה ל-7.5%". בפועל, שיעור האבטלה דווקא ירד בשנה הנוכחית ל-5.9%. גוזלן הסביר היום את הפער בכך ש"הסקטור הציבורי גייס בצורה משמעותית בשנת 2013, והסתיר את המצב האמיתי של שוק העבודה. מצב זה לא יימשך לשנת 2014, ואני מעריך שנראה עלייה של חצי אחוז בשיעור האבטלה בשנה הבאה".

בצד ההצלחות ניתן למנות את ההמלצה שסיפק בית ההשקעות למניות ענף הנדל"ן הישראליות, כשמדד הנדל"ן 15 טיפס בשנה החולפת בכ-25%, כמעט כפול מהתשואה שרשם מדד ת"א 100. באי.בי.אי גם המליצו בסוף שנת 2012 "לנצל את השחיקה החדה במחירי מניות רשתות השיווק, על מנת להגדיל חשיפה לסקטור בצורה מבוקרת". מי שיישם את ההמלצה הזו והשקיע בשופרסל, ויקטורי ורמי לוי, רשם בשנה החולפת תשואה ממוצעת של 50% על השקעתו.

על הפספוס בבזן כיפר בשן בהמלצותיו להשקיע בשותפויות החיפושים. "אנו מעריכים כי הפוטנציאל הגלום ביחידות ההשתתפות של אבנר ודלק קידוחים מפצה על הסיכון בהשקעה", כתב לפני שנה. צמד השותפויות נסחרות כיום במחירי שיא, לאחר שרשמו עלייה ממוצעת של 31% בשנה החולפת.

עיקרי המלצות איי.בי. איי
 עיקרי המלצות איי.בי. איי