עמרי לביא ושלו חוליו | יזמים ומייסדי NSO

האוזן השלישית

היזמים הסדרתיים עמרי לביא ושלו חוליו, בני 32, אפילו לא ידעו שהסטארט-אפ השלישי שלהם, NSO, אחת מהחברות המתקדמות בעולם להשתלטות על מכשיר סלולרי ללא ידיעתו של המחזיק במכשיר, הוא "תעשייה ביטחונית" המחייבת אישור ממשרד הביטחון. "השתגעתם? עוד מעט כולנו נלך לכלא", הודיע להם אבי לאומי מאיירונאוטיקס כאשר פנו אליו להשתתף במימון (אבל לאחר שהדברים סודרו, הוא השקיע).

מאז התפתחה החברה, קיבלה הצעות לרכישתה - זו שפורסמה נקבה בסכום של מאה מיליון דולרים - ודחתה את כולן; לביא וחוליו מסתובבים בין שרי ביטחון וראשי ממשלות ברחבי העולם וחותמים על חוזים. העסקה היחידה שנחשפה עד כה נעשתה עם ממשלת מקסיקו ב-15.5 מיליון דולרים, ככל הנראה במסגרת מלחמתה בברוני הסמים. השניים שהבינו כבר מזמן את הפוטנציאל הנפיץ של הדיון בזכויות הפרט על רקע השימוש שיכול להיעשות בטכנולוגיה שלהם, אימצו את הטרמינולוגיה האפולוגטית המקובלת: "זה כמו שתשאלי את סמית' אנד ווסון אם יש בעיה עם זה שהם מייצרים אקדחים", אומר לביא. "ליצרן אין בעיה חוקית, רק למי שרכש את האקדח והשתמש בו יש. NSO נמצאת בפיקוח הדוק של משרד הביטחון, ואני יכול למכור את הפתרון שלי רק למדינות מסוימות, לרוב כאלה שהן ידידות ארוכות שנים של ישראל; צריך לזכור שלרובן הטכנולוגיה הזאת מאפשרת להתגונן מפני פשיעה חמורה וטרור".

לביא ושלו מכירים עוד מתקופת התיכון בחיפה. שניהם לא היו תלמידים מי יודע מה, והיו נפגשים בעיקר בחוף. בשונה מהפרופיל המקובל של סטרטאפיסט, איש מהם גם לא שירת ב-8200: לביא היה לוחם ביחידת תותחנים, חוליו היה ביחידת חילוץ והצלה.

הסטארט-אפ הראשון שלהם - מדיה אנד שמו, עסק בטכנולוגיה שידעה לעשות שימוש במסחור בווידיאו, כלומר פרסום סמוי. ובמילותיו של לביא "המפרסמים משקיעים כל-כך הרבה מאמצים בכך שוויל סמית ילבש חליפה של חברה מסוימת בסרט החדש שלו, אבל צריך ממש מזל כדי שהצופה יזהה במה מדובר וילך לקנות את זה. אז אפשרנו להזמין את המוצר ישירות מהסרט אליך הביתה".

לסטארט-אפ הזה הם קיבלו קצת מימון מאדי שלו מקרן ג'נסיס, שמלווה אותם מאז בכל המיזמים שלהם, הקימו את המשרד הראשון בלול תרנגולות בבני ציון ("זה היה הפלמ"ח שלנו"), נסעו לארצות הברית בלי שום פגישה קבועה מראש והצליחו להגיע לכל האולפנים הגדולים; ערב לאחר שקיבלו הסכם עקרונות מקרן גדולה שרצתה להשקיע, התרסק ליהמן ברדרס. אחד ממנהלי הקרן זימן אותם אליו בשש וחצי בבוקר למחרת, התנצל, לקח את הסכם העקרונות וקרע אותו לגזרים. מכאן החברה הלכה ודעכה והקניין הרוחני שלה נפל בפרוטות לידי קרן גידור אמריקנית, שמכרה אותו לחברת הפרסום WPP (של מרטין סורל). "עד היום אנחנו מדברים על הפרויקט הזה כעל אהבת נעורים", הם אומרים.

"אנחנו עקשנים ונודניקים"

בימים האחרונים של מדיה אנד עלה רעיון לחברה אחרת, קומיוניטייק, היושבת כיום ביקנעם ומעסיקה כ-20 עובדים, ושלאחרונה גייסה לא מעט כסף מהחברות סלברייט ואמדוקס. קומיוניטייק מאפשרת תמיכה מרחוק במכשירים ניידים, בצורה של השתלטות הטכנאי על המכשיר, מה שחוסך ריצות לתחנות שירות. "קומיוניטייק עובדת הרבה עם מפעילים סלולריים, בעיקר בישראל, ואלה חברות ששזורות אנשים מהתעשייה הביטחונית. הם שאלו אותנו, תגידו, אפשר גם בלי רשות?".

לביא וחוליו אמרו מיד 'בטח שאפשר', אף שלא היה להם מושג איך. כאשר החלו להיפגש עם מומחים נאמר להם שזה בלתי אפשרי, "אבל אנחנו עקשנים ונודניקים והמשכנו". כאן התערב הגורל ובתור בבית קפה הם שמעו שני אנשים משוחחים על האופציה הזאת. מיד פנו אליהם, התברר שהשניים הם יוצאי 8200, ושהם סבורים שזה אפשרי, אבל נדרשים עבודה מרובה וכמובן מימון. כך החברה יצאה לדרך.

המערכת שפותחה מסוגלת על סמך מספר טלפון בלבד להגיע למכשיר של אדם, ולהאזין ולראות את כל שיחותיו, מסריו, המיילים שלו ופעילותו ברשתות חברתיות - מבלי שיהיה צורך ליידע, למשל, את החברה הסלולרית או לעבור דרך השרתים שלה. חוץ מהמכירה שפורסמה למקסיקו, היו עוד כמה עסקות, כל אחת בכמה מיליוני דולרים, שכמובן השניים מנועים מלפרטן.

הגיל הממוצע של עובדי החברה הוא 25, היו"ר הוא יאנוש בן גל והמנכ"ל יאיר פכט, בעבר מנכ"ל אלקטל לוסנט ישראל, שהיה דירקטור ו"עשה את המעבר לניהול כשהזדקקנו נואשות למי שישליט סדר בקרקס".

מתוך כל אלה נולד כמעט בדרך אסוציאטיבית הסטארט-אפ הבא של השניים, קיימרה: טלפון מאובטח מפני ניסיונות חדירה, המגן בעיקר נגד תוכנות זדוניות וריגול תעשייתי. לפני כמה שבועות השלימה קיימרה גיוס של שלושה מיליון דולרים, מאותה חבורת משקיעים בראשות אדי שלו שהשקיעה ב-NSO, ובתוספת משקיעים חדשים, וכבר יש הזמנות בסכום דומה, שלושה מיליון דולרים.

מה מניע אתכם?

חוליו: "יזמות זו עבודה מייגעת, קשה, סיזיפית, נגד כל הסיכויים. תמיד אומרים לך שאתה משוגע, נלחם בתחנות רוח. וזה בעצם הכיף, להתרומם מעמדת האנדרדוג ולהוכיח לאנשים שזה כן אפשרי".

ומה התוכניות לעתיד?

"כבר עכשיו, מעבר לזה שאנחנו יזמים, אנחנו עוזרים להמון חברות בתחילת הדרך בהתנדבות כי גם עמרי וגם אני הרגשנו שלא הייתה לנו העזרה הזאת כשהתחלנו ועשינו טעויות. רק בשנתיים האחרונות ייעצנו וסייענו ליותר מעשר חברות".

לביא: "אנחנו עוזרים גם בנושא השקעות, קצת מכיסנו וקצת בחיבור למשקיעים שאנחנו יודעים שהם מתונים והם לטובת היזם. כך שאנחנו רואים את עצמנו בעתיד ממשיכים ליזום ולעבוד עם רעיונות שפיתחנו, ולצד זה מייעצים ומשקיעים באחרים".