אסף אלדר | מנכ"ל שותף, חברת קרנות הנאמנות של ילין לפידות

"בשוק ההון אין קו סיום, צריך לרוץ כל הזמן"

זה קרה לפני 11 שנה, כשאסף אלדר היה בתחילת דרכו. כמו בכל יום באותה תקופה, הבחור הצעיר והנמרץ הגיע למשרד כדי להתמודד עם הלחץ ועם הדינמיות שהוא כל-כך אוהב. אלא שבאותו יום משהו השתנה.

"הייתי בן 26, עשיתי את צעדיי הראשונים בשוק ההון, ועבדתי כמנהל תיקי לקוחות במגדל שוקי הון", הוא משחזר. "די מהר הבנתי שאני מתעסק בכסף של אנשים, מה שהתעצם כשהתחלתי לחבר לכסף הזה את הפרצופים של האנשים שהפקידו אותו בידיים שלי. באותו יום הבנתי שחלק מהכספים שאני מנהל הוא של אנשים מבוגרים שלא בנו את עצמם נכון. במסגרת התפקיד ידעתי מה המצב הכלכלי שלהם, גובה ההכנסה שלהם ורמת החיים שלהם, ופתאום הבנתי שהם בבעיה חמורה כי אין להם מספיק כסף לפנסיה, והם אפילו לא מודעים לזה. זה היה רגע מכונן, שלימד אותי להסתכל לטווח הארוך ולחשוב ברצינות על העתיד".

זה עבד: מאז ועד היום אלדר רשם לא מעט הישגים והתברג בשורה של תפקידי מפתח. כיום, בגיל 37, הוא מנהל את חברת קרנות הנאמנות של בית ההשקעות ילין לפידות, יחד עם אורי קרן. לפני שנתיים, כשהוא נכנס לתפקיד, ניהלה החברה 3 מיליארד שקלים, בתחילת השנה ניהלה החברה כ-5 מיליארד שקלים, כיום אחראים השניים על ניהול של כ-13 מיליארד שקלים.

רשמתם הישג לא טריוויאלי כשהצלחתם להגדיל את נכסי החברה כמעט פי ארבעה בתוך שנתיים ופי 2.5 רק השנה. איך עשיתם זאת?

"שוק ההון פותח המון הזדמנויות שמאפשרות לך לגייס לא מעט כספים בזמן נתון, אבל זה לא המפתח להצלחה. לתפיסתי, ככל שנותנים לך יותר חופש פעולה ולא באים אליך בדרישות לתוצאות מהיום למחר, אתה יכול לפעול בצורה בריאה ונכונה ולהוכיח תוצאות לאורך זמן. הרעיון הוא לספק את המוצרים הנכונים בזמן הנכון, ולא אחרי שהסוסים עזבו את האורווה".

"אנחנו חיים במדינת אינסטנט"

זאת אינה הפעם הראשונה שבה אלדר רושם הישג בסדר גודל כזה. הוא הגיע לילין לפידות אחרי שלוש שנים מוצלחות במיוחד כמנכ"ל חברת הקרנות של בית ההשקעות דש איפקס (כיום מיטב דש); במהלכן החברה רשמה גידול פנומנלי בנכסים, מ-1.8 מיליארד שקלים ל-8 מיליארד שקלים. הדבר לווה כמובן בצמיחה בכל סגמנט אפשרי - החל בנתח שוק ובתהודה תקשורתית וכלה בתרומה בהכנסות לבית ההשקעות.

"זאת הייתה הפעם הראשונה שבה קיבלתי את המפתחות לנהל חברה. גם שם קיבלתי המון חופש פעולה, ודי מהר הפנמתי את החשיבות של תכנון נכון ושל עבודת צוות. באותה תקופה הבנתי שאם תהיה כן עם עצמך ועם הרצונות שלך, תסביר מה אתה עושה ולמה, תנהל את הכסף באחריות ובהוגנות - ואנחנו בעולם שהוא לא תמיד הוגן - אז הלקוחות ייהנו מזה ובתמורה ישמרו לך אמונים".

אלדר, במקור מחיפה, מתגורר היום עם אשתו פנינית ועם שלושת ילדיהם באבן יהודה. את ילדותו, הוא מספר, העביר במים העמוקים של עולם השחייה התחרותית, בין היתר לצד שחיין העבר האולימפי איתן אורבך.

בעצם החלפת עולם מאוד תחרותי אחד באחר.

"אני בן אדם תחרותי והישגי, אבל אני שם דגש על תחרות בריאה. בעולם של קרנות הנאמנות זה בא לידי ביטוי בזה שאתה מראה ללקוחות שאתה יכול להיות טוב לאורך זמן. צריך לזכור שלהבדיל מספורט, בשוק ההון אין קו סיום, לכן אתה חייב להמשיך לרוץ כל הזמן ולשמור על קצב אחיד. בכלל, זאת עבודה שאין בה חרטות, וכל טעות היא קריטית, כי אם מכרתי ללקוח מוצר לא טוב - גם פגעתי בו וגם הוא לא יחזור".

עם זאת, לדבריו, "התחרות היא לא בהכרח בראש מעייננו, אף על פי שחברת הקרנות של ילין לפידות היא אחת מחמשת הגופים הגדולים בניהול קרנות מסורתיות, וזה עולם שבו כל הזמן מעתיקים, בודקים ומסתכלים מעבר לפינה. אנחנו משתדלים להתמקד באיכות, וזה משהו שאני מקווה שהתעשייה תעתיק מאיתנו".

לשמחתו, בניגוד לשחייה, במסגרת ניהול חברת הקרנות של ילין לפידות הוא לא נדרש לספק תוצאות "מהיום למחר", כהגדרתו. "יש אסטרטגיה, וכדי להוציא אותה לפועל צריך כר עבודה", הוא מסביר. "כל מה שצריך זה חופש פעולה ומספיק זמן, וזה בעייתי כי אנחנו חיים במדינת אינסטנט. לשמחתי, אלה שני דברים שהצלחתי ליישם גם בדש וגם בילין לפידות".

מסגרות ספורטיביות, בפרט שחייה, נותנות הרבה כלים מעשיים לחיים; באילו מהן אתה משתמש בשוק ההון?

"השחייה בעיקר לימדה אותי איך להתמודד עם מצבי לחץ ונתנה לי חוזק נפשי; כלים שאני משתמש בהם ביומיום, לא רק בעבודה. אפילו ששחייה זה עולם שמדביק לך תדמית של 'סוליסט', אני דווקא מאוד מאמין בעבודת צוות. להוציא לפועל אסטרטגיה ניהולית זה לא משהו שאפשר לעשות לבד. בסופו של דבר, האחריות היא של המנהל, והקרדיט הוא לכל הארגון".

מה המטרה לעתיד? איפה תהיה בעוד עשר שנים?

"המטרה שלי מאוד פשוטה: להצליח במה שאני עושה. כרגע מאוד טוב לי - גם בעבודה וגם בחיים האישיים - וכל עוד אני קם בבוקר וטוב לי, מבחינתי המטרה הושגה".