קבוצת גרנובסקי-דנקנר: לא ברור מקור הכסף של בן-משה

רו"ח יהודה ברלב על המתמודד במאבק השליטה על אי.די.בי: "מוטי בן-משה מציג עצמו כמשקיע בודד, אולם החברה המחזיקה בקבוצת אקסטרה רשומה באיי הבתולה ולא ידוע מי עומד בראשה" ■ בן משה: "ספין מבית היוצר של דנקנר-גרנובסקי"

בדוח מומחה שהוזמן על ידי אמבלייז, מקבוצת המשקיעים של גרנובסקי-דנקנר המתמודדת על השליטה באי.די.בי, כותב רו"ח יהודה ברלב, לשעבר קצין חקירות בכיר ויועץ בתחומי החשבונאות והכלכלה ליחידה הארצית לחקירות הונאה במשטרת ישראל, כי "מוטי בן-משה מציג עצמו כמשקיע בודד, אולם החברה המחזיקה בקבוצת אקסטרה רשומה באיי הבתולה ולא ידוע מי עומד בראשה. מנתונים אלו עולה השאלה מה מקור הכסף למימון ההשקעה באי.די.בי".

במכתב, שנשלח למומחה מטעם בית המשפט, אייל גבאי, ולמשקיף, חגי אולמן, נכתב כי "בחינת הנתונים מעלה ספק גדול לגבי מקור הכספים למימון ההשקעה בקבוצת אי.די.בי". עוד מציין ברלב כי "ההשקעה מנותבת לחברות בקבוצה בגרמניה דרך חברות מלוקסמבורג, שוויץ, ואיי הבתולה ואין כל מידע על מקורות מימון אלה להשקעה בחברות בניהולו של מוטי בן משה".

עוד מצויין כי "מהנתונים שנאספו ומוצגים בחוות דעת זו עולה כי מקור ההשקעה אינו מהחברות המדווחות ויש להניח בסבירות גבוהה כי מדובר בהשקעה ממקורות אחרים ו/או משותפים עסקיים", וכי "בן משה הפקיד למעלה מ-100 מיליון אירו והתחייב להזרים מהחברות המדווחות סך נוסף של כ-400 מיליון שקל לצורך השלמת ההסדר בהתאם להצעת ההסדר, ובנוסף הודיע שההתחייבות שלה לפרסום הצעת רכש מגובה בהתחייבות של אקסטרה ואף תיארה כאחת מהיתרונות הבולטים שלה. המקורות הכספיים (של קבוצת אקסטרה) המתוארים בדוח זה - אינם יכולים להוות בסיס להתחייבות בסכומים כאלה".

ברלב מסכם וכותב כי "על פי עמדת הרשות לניירות הערך, כפי שהוגשה לבית המשפט הנכבד, על אקסטרה לחשוף כלל מקורותיה הכספיים, ברמת הגילוי הנדרשת, לאור ההתחייבויות האמורות. רמת גילוי זו לא נחשפה בפניי, גם לא במסמך שהוגש על ידי בן-משה לבית המשפט".

בן משה: "ספין מבית היוצר של דנקנר-גרנובסקי"

מקבוצת אקסטרה נמסר כי "הקבוצה המשרתת נאמנה מיליוני לקוחות באירופה ופועלת תחת רגולציה קפדנית יותר מאשר בישראל לא תרתע מהשמצות והיא נחושה להשלים את העסקה. קבוצת אקסטרה-אלשטיין השיבה לכל שאלה שהופנית אליה על ידי המומחה מטעם בית המשפט וכמובן שתמשיך ותנהג שקיפות ותפרט כל מידע שכל רשות מוסמכת תבקש לקבל כדין.

"קבוצת אקסטרה-אלשטיין אינה מספקת מסמכים מופרכים אלא מיליארד שקל טבין ותקילין שכבר הופקדו בנאמנות בלתי חוזרת למימוש העסקה. די להסתכל במבט חטוף על עץ החברות שמתואר בעמוד 6 לדו"ח כדי להבחין כי שלוש מהחברות מופיעות בו פעמיים, בעוד שלפעילויות עיסקיות אחרות של מר בן משה אין בדו"ח זכר. דוגמא נוספת, במסמך המגמתי מצויין למשל כי ההון העצמי של חברת האנרגיה של מר בן משה היה בשנת 2011 כ-9 מיליון אירו. לא מצויין בדו"ח כי אותה חברה מסיימת את שנת 2013 עם רווח הגבוהה פי 9 - כ-80 מיליון אירו. כך גם, ההון העצמי המיוחס בדו"ח לחברת אקסטרה (17 מיליון אירו) אינו אלא ההון העצמי של פעילות האנרגיה של הקבוצה בשנת 2011.

"לו טרח מחבר הדו"ח לסקור את העיתונות הכלכלית באירופה היה נוכח כי קבוצת אקסטרה זוכה לשבחים ומוגדרת כחברת האנרגיה הפרטית הצומחת ביותר באירופה. הדו"ח אינו אלא ספין נוסף מבית היוצר של קבוצת דנקנר-גרנובסקי שמסרבת להשלים עם העובדה ששוק ההון הישראלי הפסיק לפחד מאחיזת החנק של שלטון הטייקונים".