"למי שלא נהנה מהעליות עד כה עדיף לא להגדיל חשיפה"

דור עתי מאנליסט ממליץ לא לעשות שינויים מהותיים כשהשוק בנקודות הקיצון שלו - הן בחלק המנייתי והן באג"ח

מדד המעו"ף ממשיך להיסחר סביב הרמות הגבוהות, ובשבוע החולף שוב קבע רמת שיא חדשה. בבית ההשקעות אנליסט ממשיכים לשמור על אופטימיות זהירה בשלב זה, ומעריכים כי "השוק ימשיך להיות חיובי כל עוד לא נראה העלאת ריבית באופק. עד אז השווקים עשויים להמשיך צפונה, עם תיקונים מדי פעם שעלולים גם להיות אגרסיביים. בסביבת ריבית מאוד נמוכה, כסף יוצא מהשקעות בסיכון נמוך ובריבית אפסית ונכנס לשוקי המניות".

מנהל ההשקעות דור עתי מוסיף כי "מי שלא יכול להרשות לעצמו השקעה בשוק תנודתי - עדיף שלא יהיה שם", ואומר כי לדעתו, "מי שלא נהנה מהעליות בשווקים עד עכשיו, נכון יהיה אם ימתין ולא יגדיל עכשיו חשיפה למניות בצורה משמעותית".

לדבריו, "לציבור יש נטייה לעלות על הרכבת אחרי שהיא כבר עזבה את התחנה. שינויים משמעותיים בתיק ההשקעות לא עושים בנקודות קיצון של השוק. זאת אומרת, לא מורידים רמת סיכון כשהשוק נמוך ומדוכא, ולא מגדילים אותה כשהשוק גבוה ושובר בכל יום שיאים חדשים. מי שעושה כך, אין סיכוי שיצליח ליהנות מרווחים בתיק ההשקעות שלו לאורך זמן. המשקיעים המתוחכמים עושים בדיוק להיפך - אוספים סחורה כשהמחירים זולים ומוכרים כשהשווקים נמצאים ברמות שיא".

"התמחור אינו בועתי"

בסך הכול מקצה עתי 30% מתיק ההשקעות שלו לרכיב המנייתי - 18% בשוק המקומי ו-12% בשוקי ארה"ב ואירופה. "כשבוחנים את מחירי המניות רואים שהמחירים אינם זולים, אך לא מדובר בתמחור בועתי, לא בארץ ולא בארה"ב", הוא אומר, "המחירים בגוש היורו נוחים יותר ביחס לארה"ב, ולכן לפני כמה חודשים כבר הסטנו לשם חלק מהכסף המוקצה להשקעה במניות".

כדוגמה לרמות התמחור בשוק המקומי, עתי מציג את מניות הבנקים ואומר כי הן "נסחרות סביב 0.8-0.9 מההון, לא זול אך גם לא יקר. מחירי המניות עלו בחודשים האחרונים כתוצאה מהריבית הנמוכה ומהזרמות הכספים לשווקים על ידי הבנק המרכזי האמריקאי, דבר שגרם לעליית מחירי המניות ביחס לגידול ברווחיהן (עליית מכפילי הרווח)".

מניה ישראלית אחת שעליה ממליץ עתי היא של חברת הנדל"ן המניב ביג, שפועלת בתחום מרכזי הקניות הפתוחים. "מדובר בחברה טובה, עם הנהלה טובה ובתמחור סביר", הוא אומר, "אנחנו חושבים שללקוח המחפש לתבל את תיק ההשקעות שלו, נכון יהיה להחזיק במניית החברה".

בשוק האמריקאי ממליץ עתי על מניית ענקית הטכנולוגיה סיסקו, שלדבריו נסחרת במכפיל רווח של 10 - נמוך בהרבה ממכפיל מדד ה-S&P 500. עתי מציין כי "מדובר בחברה מובילה בתחומה, עם הנהלה טובה, המתומחרת במחיר נוח".

מבחינת עתי, שוק החוב דומה לשוק המניות. "התמונה שם לא שונה באופן מהותי. בשנים האחרונות מי שהשקיע את כספו באג"ח ממשלתיות שקליות ל-10 שנים עשה תשואה פנטסטית. כיום השקעה באג"ח ממשלתיות ארוכות היא תנודתית מאוד, ועלולה להניב ללקוח הפסדי הון לא מבוטלים".

ברכיב הממשלתי עתי ממליץ על חשיפה קטנה למח"מים ארוכים מאוד, מקצה לכך 35% מהתיק - 15% לסדרות צמודות למדד ו-20% לסדרות שקליות.

לאפיק הקונצרני מקצה עתי 30% מתיק ההשקעות, וממליץ להשקיע בו באמצעות קרנות נאמנות. בהמלצה זו הוא נסמך על שלוש סיבות: האנליזה הקפדנית שבדרך כלל מבצעים בקרנות הנאמנות, הפיזור הגדול שיש בהן, ויתרון המיסוי של השקעה שכזו. "ברגע שאג"ח כזו משלמת קופון, ישלם המשקיע הפרטי מס רווחי הון בגובה הריבית הנקובה באג"ח, ולא את הריבית שאותה קיבל המשקיע בפועל", הוא אומר, "בקרן נאמנות מצב זה נמנע, מאחר שהלקוח משלם מס רק כשהוא מוכר את הקרן או חלק ממנה, במקרה שיש לו רווח".

בין הסדרות המעניינות, עתי מזכיר את סדרה ט' של דסק"ש - "מבחינה תזרימית, לאור המיזוג הצפוי עם כור או חלוקת דיבידנד ממנה, לא צפויה מצוקה תזרימית בשנה הקרובה", הוא אומר.

הכותבים במדור "תיק אישי" עשויים להשקיע בניירות ערך, לרבות אלו שמוזכרים בו. הדברים אינם מהווים ייעוץ או שיווק השקעות, המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם, ו/או תחליף לכך

עושה שוק 9/12/13
 עושה שוק 9/12/13

ההמלצות של דור עתי
 ההמלצות של דור עתי