הכנסת אישרה בקריאה שנייה ושלישית את חוק הריכוזיות; "תיפסק החגיגה על חשבון כספי הציבור"

לפיד: "זהו יום של כבוד למדינת ישראל" ■ ח"כ ניסן סלומיאנסקי: "החוק החדש ישנה מהותית את חיי הכלכלה במדינת ישראל וייטיב מאוד עם האזרח הפשוט" ■ ח"כ זהבה גלאון: "דנקנר חלב את כספי הציבור. סילוקו הוא צעד גדול"

מליאת הכנסת אישרה הערב (ב') בקריאות שנייה ושלישית את הצעת החוק לקידום התחרות ולצמצום הריכוזיות שהגישה הממשלה. ההצעה נדונה בוועדת הכספים, בראשות ח"כ ניסן סלומינסקי (הבית היהודי).

הצעת החוק שאושרה סופית, עוסקת בשלוש סוגיות עיקריות כדי לקדם את התחרותיות ולצמצם את הריכוזיות במשק. בפרק ב' נקבעו הוראות לעניין שקילת שיקולי ריכוזיות כלל-משקית ושיקולי תחרותיות ענפית בהקצאה של זכויות מאת המדינה. בפרק ג' להצעת החוק נקבעו הוראות לעניין הגבלת השליטה בחברות במבנה פירמידלי שהעיקריות שבהן הן: פירמידות לא יוכלו לכלול יותר משתי חברות שכבה. כן נקבעו הוראות המסמיכות את שר האוצר ונגיד בנק ישראל לקבוע הוראת לעניין מגבלות אשראי.

בפרק ד' להצעת החוק נקבעו הוראות לעניין הפרדה בין תאגידים ריאליים משמעותיים ובין גופים פיננסיים משמעותיים. את רשימת התאגידים או הגופים האמורים תגבש הוועדה לצמצום הריכוזיות שבראשה יעמוד הממונה על הגבלים עסקיים. כן נקבע שתאגיד ריאלי משמעותי לא יוכל לשלוט בגוף פיננסי משמעותי בתום שש או ארבע שנים מיום פרסומו של החוק, בהתאם להוראות שנקבעו בעניין.

ועדת הכספים אישרה את החוק לקריאות השנייה והשלישית פה-אחד, לאחר חודשים ארוכים של דיונים. הוועדה קבעה כי תיאסר הקמת פירמידות חדשות וכי פירמידות ישנות יפורקו בפרק זמן של 4 עד 6 שנים לכל היותר. זאת על-מנת לאפשר מכירה נאותה ומסודרת של נכסים וחברות גדולות, מבלי לערער את יציבות המשק והכלכלה.

עוד עפ"י החוק, רוב חברי הדירקטוריון בחברה ציבורית יהיו דירקטורים בלתי תלויים, כשלמעט מקרים ייחודיים בוראת שר המשפטים ובאישור ועדת הכספים, 50% מהם, יהיו דירקטורים חיצוניים ובכל מקרה, מספרם של הדירקטורים החיצוניים לא יפחת משליש.

בדבריו במליאה, הציג יו"ר הוועדה, ח"כ ניסן סלומיאנסקי את הצעת החוק: "החוק החדש ישנה מהותית את חיי הכלכלה במדינת ישראל וייטיב מאוד עם האזרח הפשוט שיוכל ליהנות מכספו במקום שאחרים ייהנו ממנו. ראוי שהחוק הזה יעבור פה אחד כי הוא מנותק מהפוליטיקה. במצב הנוכחי יש כאן חוסר מוסריות ממדרגה ראשונה. המדינה שלנו קטנה אבל הריכוזיות גדולה. פירוק הריכוזיות יאפשר תחרות שתוריד מחירים. זהו חוק עוצמתי שישפר את הכלכלה הישראלית".

שר האוצר, יאיר לפיד עלה לדבר לאחר ההצבעה על החוק והצהיר: "הבאנו לביזורו של הכוח הכלכלי במשק". הוא הודה לכל מי שהיה מעורב בקידום החוק ואמר כי "זהו יום של כבוד למדינת ישראל".

ח"כ זהבה גלאון (מרצ) אמרה כי "סילוקו המתקרב של דנקנר שהפסיד את הכסף שלנו בהרפתקאות היה צריך כבר לקרות מזמן. ללא המחאה החברתית דנקנר היה ממשיך להחזיק בפירמידה שלו. דנקנר חלב את כספי הציבור. סילוקו הוא צעד גדול. זהו צעד שאומר שלא הכול מותר. הריכוזיות הביאה למציאות כלכלית מעוותת. הטייקונים לא תורמים בכלום למשק. ההתמחות שלהם היא בניצול כספי הציבור. החוק הזה יאפשר להפסיק את ניצול כספי הציבור על ידי הטייקונים לטובת הרפתקאות מפוקפקת ומופקרות שנגמרות במחיקת חובות".

"את החוק כתבו אומנם חברי הכנסת אך לא פחות בכך גם הלוביסטים שהשפיעו על נוסח הצעת החוק", אמרה ח"כ סתיו שפיר (העבודה). "הלוביסטים לא עונדים את הסרט הכתום אך לא מופעלים נגדם סנקציות. ההפקרות שבה פועלים הלוביסטים מסוכנת. החוק יועבר היום למרות הלוביסטים. אנחנו לא צריכים לפחד מהם".

ח"כ רובי ריבלין (הליכוד ביתנו): "אינני שמח על נפילתו של דנקנר. אבל אני אומר לו ולאחרים שמה שהיה, אני מקווה שבעקבות החוק, הוא לא מה שיהיה. גם דנקנר מבין שאם היינו מחוקקים את החוק לפני עשר שנים זה היה נראה אחרת כי הכול היה מס שפתיים. זה לא החוק הטוב ביותר אבל זה צעד חשוב ביותר של שינוי התפיסה הכלכלית בישראל".