מכירת גיוון: חומי שמיר זכאי למצנח זהב של 2.2 מיליון דולר

היו"ר ישראל מקוב הצטרף לחברה בתקופה שמחיר המניה היה קרוב למחירה בעסקה - 30 דולר, והאופציות שקיבל יניבו לו כ-334 אלף דולר

מכירת גיוון אימג'ינג לקובידיאן תמורת קרוב למיליארד דולר, מתבצעת במחיר שיא של כמה שנים במניית גיוון - 30 דולר. בעוד שבשנתיים האחרונות נסחרה המניה סביב 15-20 דולר, במהלך 2007 היא דווקא הייתה במחיר דומה למחיר המניה בעסקה. בדיוק באותה תקופה צירפה החברה שחקן חיזוק לשורותיה - היו"ר ישראל מקוב, לשעבר מנכ"ל טבע. למועד הצטרפותו של מקוב, מתברר, ישנה השפעה מעניינת. עם הצטרפותו לגיוון אושר הסכם השכר שלו, בו אחד הסעיפים כלל הקצאה של כ-581 אלף אופציות במחיר מימוש הזהה למחיר השוק באותה תקופה - 29.42 דולר.

במשך התקופה שעברה מאז היו האופציות "מחוץ לכסף", וככל הידוע זהו מספר האופציות בהן מחזיק מקוב גם כעת. עם מכירת החברה, יוכל מקוב לממש את האופציות, אך לאור העובדה שמחיר המימוש קרוב מאוד למחיר בעסקה, הרווח שלו מכך יהיה צנוע יחסית, כ-334 אלף דולר בלבד. במקביל, מקוב מחזיק ב-10,000 מניות גיוון ושוויין בעסקה הוא 300 אלף דולר, מכאן שהתמורה שיקבל במכירת החברה תעמוד על כ-634 אלף דולר בלבד.

מבדיקת "גלובס" עולה שהמנכ"ל, חומי שמיר, יקבל סכום גבוה יותר, כ-9 מיליון דולר. שמיר מחזיק בכ-56 אלף מניות בשווי של כ-1.7 מיליון דולר. לאורך השנים הוקצו לו אופציות במחירי מימוש שנעו בין כ-11.6 דולר לכ-29.4 דולר. כיום הוא מחזיק בכ-594 אלף אופציות במחירי המימוש השונים, וההערכה היא ששווין המצטבר הוא כ-7-7.5 מיליון דולר.

מעבר לכך, הסכם השכר של שמיר כולל "מצנח זהב" בעת סיום העסקתו על רקע שינוי בבעלות על החברה. מדובר על סכום של פי 2 משכר הבסיס ומענק היעד שלו. שכר הבסיס השנתי של שמיר הוא כ-433 אלף דולר ומענק היעד מהווה 150% משכר הבסיס, מכאן שעם עזיבתו הצפויה של שמיר לאחר שינוי הבעלות, הוא יקבל סך של כ-2.2 מיליון דולר.

עקפו את קשיי אי.די.בי

גיוון, המפתחת ומשווקת גלולות-מצלמה לאבחון מערכת העיכול, תימכר לקובידיאן מאירלנד, שזוהי הרכישה הרביעית שלה בישראל, וההערכות הן שהיא תחפש הזדמנויות נוספות בארץ. המגעים בין השתיים החלו לפני כחודשיים והתנהלו ישירות, לא דרך בעלת השליטה בגיוון, קבוצת אי.די.בי. במהלך תקופת המו"מ האינטנסיבית נחשפה הרוכשת לקשיי קבוצת אי.די.בי, אך לא הייתה לכך השפעה משמעותית על המו"מ, למעט העובדה שייתכן כי אי הוודאות סביב אי.די.בי הביאה את קובידיאן להאצת התהליך, במטרה להשלים עסקה לפני שייגרם שינוי כלשהו בקבוצה שעלול לשנות את הרצון להגיע לעסקה בגיוון. להשלמת העסקה יידרש רוב מיוחד של 50% מבעלי מניות המיעוט ו-75% מהנוכחים באסיפה.

הבנקאי של גיוון בעסקה היה ברקליס. עורכי הדין שליוו את החברה הם שירין הרצוג ממשרד רון גזית, רוטנברג ושות', ואיתן גרינברג, ד"ר שחר הדר ולוני בכר ממשרד גרוס, קלינהנדלר, חודק, הלוי גרינברג, אשר עבדו עם היועץ המשפטי של גיוון, עידו ורשבסקי. את קובידיאן ייצגו עו"ד דן שמגר ועו"ד מייק רימון, שותפים במשרד מיתר ליקוורניק גבע לשם טל ושות'.