הבורסה בת"א ננעלה בירידות; המעו"ף נפל כ-3% השבוע

נתוני מאקרו טובים פורסמו בארה"ב - והגבירו את החששות מהפחתת רכישות האג"ח ■ Colmex: "ביקושי ערים למכשירי גידור קצרים"

הבורסה ננעלה היום (ה') בירידות בצל הסנטימנט השלילי בפתיחה בוול סטריט. נראה כי המשקיעים ברחבי הגלובוס מתחילים להפנים את האפשרות הריאלית כי הפד' יחל לסגת מתוכנית רכישות האג"ח שלו כבר בשבוע הבא. מחזור המסחר היה היום חריג - כ-3.2 מיליארד שקל - בשל עדכון המדדים החצי שנתי.

מדד המעו"ף איבד השבוע כ-3% מערכו אך עדיין רושם תשואה חיובית של 11.9% מתחילת השנה.

היום בארה"ב דווח כי המכירות הקמעונאיות גדלו בנובמבר ב-0.7% לעומת צפי לעלייה של 0.6%. העלייה בנובמבר הייתה החדה ביותר מאז יוני. אלא שכידוע, בתקופה האחרונה נתונים חיוביים מגבירים את החששות מהפחתת רכישות האג"ח של הפד, מה שלוחץ מטה את השווקים.

אלעד שמש, האסטרטג הראשי של Colmex בית השקעות, אמר היום ל"גלובס", כי "השוק מתמחר תיקון של 5% לפחות, אני מזהה ביקושים ערים למכשירי גידור קצרים בחדרי העסקאות, כדוגמת אופציות PUT סביב הכסף לחודשיים הקרובים על מדד S&P500 וחוזים על הדולר. מכשירי גידור אלו משמשים להגנה על נכסי הבסיס המוחזקים בידי המשקיעים, או לחלופין עבור ספקולציה במטרה לייצר רווח מהיר במקרה של ירידות שערים. העלייה בביקוש לנכסי הגידור מייצרת זינוק בפרמיה המשולמת בקניית האופציה ומשמעות הדבר היא כי המשקיעים מוכנים לשלם פרמיה גבוהה יותר עבור הגנה על תיק ההשקעות, כי הם מעריכים שצפוי מהלך יורד בשווקים".

בבית ההשקעות הלמן אלדובי העריכו אתמול כי החגיגה בבורסה המקומית תימשך גם ב-2014, והמעו"ף עשוי לעלות בכ-10% לרמת ה-1,500 נקודות. בנוסף, בשוק האג"ח הקונצרניות המקומי "עלולים להתפתח מאפיינים של בועה", התריעו הכלכלנים שהמליצו לקצר את המח"מ כדי לצמצם את הסיכון.

בהלמן צופים כי בשנת 2014 בנק ישראל יוריד את הריבית לרמה של 0.75%, וזאת על מנת לעודד את הצמיחה במשק. הכלכלנים התריעו גם מפני התחזקותו של השקל מול הדולר וטענו כי "בנק ישראל לבדו לא יוכל למנוע את המשך התחזקות השקל, ועל הממשלה לנקוט צעדים ממשיים לסייע להיחלשותו של המטבע המקומי".

מדדי וול סטריט סיימו אמש בירידות בשיעור מירבי של 1.3% וסגרו את היום הגרוע ביותר מזה כחודש. ברקע היתה ההסכמה על התקציב הממשלתי אשר מעלה את החששות מפני נסיגה מתוכנית הרכישות של הפד' כבר בחודש דצמבר. בשבוע הבא תתקיים בארה"ב ישיבת הריבית של ועדת השוק הפתוח, ולפי הערכות ידברו שם על נסיגה מה-QE3 שבה רוכש הבנק אג"ח ב-85 מיליארד דולר מדי חודש.

מניות "לוויתן" עמדו במוקד

לאחר שאתמול אופקו צללה ב-14.7% בוול סטריט ברקע המלצת "מכירה" מקרן לייקווד האמריקאית באתר "סיקינג אלפא", מפרסם אנליסט הביומד ג'וש גינזבורג סקירת נגד חיובית במיוחד. בסקירה אתמול נכתב כי "אופקו נסחרת בין 75%-100% מעל לשווי השוק שלה ומספקת למשקיעים הרבה אשליות". לטענת גינזבורג, "מדובר במאמר נבזי וכי ליקווד נכנס לפוזיצית שורט ולא הצליח לסגור את הפער, הוציא את ההודעה, סגר את השורט ועכשיו עבר לפוזיציית לונג". לדבריו, "בכל יום, אמורות להתפרסם תוצאות על התרופה לסרטן של אופקו Rolipitant. לכל תוצאה חיובית בניסוי יהיו השפעות חיוביות משמעותיות על מחיר המניה".

מניות חברות הגז-נפט השותפות בקידוח לוויתן - דלק קידוחים , אבנר ורציו - עמדו היום במוקד. השותפות החלו לבדוק אפשרות לחכור אסדה אחרת מזו שהייתה מתוכננת עבור קידוח הנפט בלוויתן - וזאת אם יוחלט לבצע את הקידוח. האסדה שכרגע נראית בעלת הסיכויים הטובים ביותר היא של חברת Saipem האיטלקית.

אידיבי אחזקות המשיכה לבלוט על רקע מאבקי השליטה בקונצרן.