אקסלנס: "ב-2014 ישתנו סדרי עולם בבנקים הישראלים"

בית ההשקעות מעריך כי לבנקים צפויה שנה מורכבת: הרווחיות צפויה לרדת, אך הדיבידנדים דווקא יעלו ■ אקסלנס גם מעדיף את ההשקעה במזרחי טפחות ובבנק הפועלים, ועל דיסקונט הוא אומר: "קיים בו הפוטנציאל הגדול ביותר מבין הבנקים"

מניות הבנקים צפויות לסיים שנה חיובית, עם עלייה של קרוב ל-16% במדד הבנקים, קצת יותר מהעלייה במדד המעו"ף, שהסתכמה עד כה בכ-13%. אולם מנהל מחלקת המחקר של אקסלנס ואנליסט הבנקים, מיכה גולדברג, צופה שהשנה הבאה תהיה הרבה יותר מורכבת מהנוכחית.

"ללא ספק, 2014 תהיה שנת שינוי עבור מערכת הבנקאות, שנה שבה ישתנו 'סדרי עולם'", הוא כותב בעבודה נרחבת על מניות המגזר. "בשנה הבאה נראה שינויים בהסכמי השכר בלאומי , בדיסקונט ובבינלאומי . נראה גם שינויים במקורות הרווח של המערכת, על-ידי מימוש נכסים, שנחשבו עד השנה כמהותיים ואינטגרליים למערכת, כמו מכירה פוטנציאלית של דיסקונט ניו יורק, החברה לישראל והחזקותיו של דיסקונט בבינלאומי.

"אולי אפילו נראה את פועלים מממש את חלקו בשטראוס ובכלל ביטוח, כדי 'להשלים הכנסה'. גם במזרחי טפחות ייתכן שנראה שינוי אסטרטגיה, שלפיה בשנים הקרובות הבנק יתמקד יותר באשראי העסקי ופחות במשכנתאות", כותב גולדברג.

עוד הוא מוסיף: "השאלה היא, האם מערכת הבנקאות תדע לנצל את השינויים האלו לטובתה, והמעבר יהיה אל עבר עתיד טוב יותר, או שמא ההזדמנויות יוחמצו".

בשנת 2014 צפויים הבנקים ככל הנראה להציג ירידה ברווחים. הסיבה לכך היא, שמה שתרם השנה מאוד לתוצאות הבנקים הוא רווחי הון ורווחים חשבונאיים. "מימושים מהותיים בתיקי המסחר, רווחי מס גדולים ומכירת נכסים הניבו למערכת בשנת 2013 רווח אדיר של יותר מ-2 מיליארד שקל. בלי אותם רווחים, התשואה על ההון של הבנקים הייתה עומדת על קצת יותר מ-6% בלבד. קשה כיום לצפות שהמערכת תדע לשחזר סדר גודל דומה של רווחים חד-פעמיים בשנת 2014", כותב גולדברג.

על רקע זה, מעריך גולדברג, כי התשואה על ההון שיציגו הבנקים בשנת 2014 תעמוד על כ-8% בלבד. "זו תהיה תשואה על ההון נמוכה בכ-0.6% משנת 2013, ומהנמוכות שידעו הבנקים בשנים האחרונות", מעריך גולדברג.

יחד עם זאת, באקסלנס מעריכים כי בשנה הבאה דווקא יגדל זרם הדיבידנדים מהבנקים. "הבנקים יעמדו בקלות ביעדי ההון עוד לפני סוף שנת 2014. בהתאם לכך, אנחנו מעריכים שמדיניות חלוקת הדיבידנדים במערכת תיהפך נדיבה יותר, ואנחנו צופים תשואת דיבידנד של כ-3% למערכת בשנת 2014.

"למעשה, מלבד בנק לאומי ובנק דיסקונט, שאר הבנקים ימשיכו לחלק דיבידנדים באופן שוטף, ואף יגדילו את שיעור החלוקה", נכתב בעבודה.

מנגד, מה שעלול להשפיע לרעה על מניות הבנקים בשנה הבאה הוא לחץ מצד היצע המניות. ראשית, בעלי השליטה בדיסקונט - קבוצת ברונפמן-שראן - צפויים למכור מניות של הבנק. נוסף על כך, גולדברג מעריך כי שלמה אליהו ימכור את מניותיו בלאומי, וייתכן שהמדינה תמכור גם היא את החזקותיה בבנק. כמו כן ייתכן כי בעקבות חוק הריכוזיות ימכרו גם בעלי השליטה בבינלאומי ובמזרחי טפחות את המניות.

"השאלה האמיתית תהיה מי ימכור ומתי, והאם לשוק המקומי יש כיסים מספיק עמוקים כדי לקלוט יותר מ-5 מיליארד שקל במניות הבנקים בשנים הקרובות", כותב גולדברג.

"צמיחה איטית בתיק האשראי"

תיק האשראי של רוב הבנקים לא צמח השנה. גודלברג מעריך כי בשנה הבאה נראה צמיחה איטית בתיק, בעיקר בזכות צמיחה במשכנתאות ובעסקים קטנים. "האשראי העסקי, שעדיין מהווה את חלקו העיקרי של התיק הבנקאי, ימשיך להצטמצם, ורק לקראת המחצית השנייה הוא צפוי להתאושש קלות, בעיקר בתחומי התשתיות, התחבורה והאנרגיה", הוא מעריך.

עוד מציין גולדברג, כי הבנקים הגדולים ישאפו להגיע ליחסים הפוכים מאלו שבעבר, כלומר 60% מהאשראי שלהם יהיה קמעוני ורק 40% עסקי. "השיפור בתמהיל האשראי צפוי להיטיב במקצת עם המרווחים, מאחר שמרווחי האשראי הצרכניים (לא משכנתאות) הרבה יותר גבוהים ממרווחי האשראי העסקיים", הוא כותב.

ומה באשר לבנקים עצמם? מבין הבנקים השונים מעדיף גולדברג את ההשקעה במזרחי טפחות ובפועלים (אין בעבודה המלצה לגבי מניית הבנק הבינלאומי). "מזרחי טפחות ממשיך לייצר את התשואה על ההון הגבוהה במערכת, לצד איכות אשראי. בתמחור הנוכחי של 0.9 על ההון החזוי לשנת 2014, הוא הבנק הזול ביותר במערכת, בהתחשב בתשואה ובסיכון", כותב גולדברג.

יחד עם זאת, הוא מוסיף: "ההנהלה תצטרך לקחת החלטות קשות, אם אכן הביקושים לאשראי למטרות מגורים יירדו. מצד שני, צריך לזכור שאם יואצו היצע הקרקעות והתחלות הבנייה, ייתכן שהביקושים לאשראי למגורים דווקא יעלו בשנים הקרובים".

באשר לבנק הפועלים, הוא אומר: "שנת 2014 תהיה שנה מאתגרת במיוחד לבנק הפועלים, כמו לכלל הבנקים, ואנחנו מעריכים שבמקרה הטוב, ועם לא מעט מאמצים, יצליח בנק הפועלים לשמור על רווחי 2013". גולדברג מעניק לבנק המלצת "קנייה", וקובע מחיר יעד של 22.1 שקל למניה, הגבוה בכ-16% מהמחיר הנוכחי של המניה.

בנק לאומי זוכה מאקסלנס להמלצת "תשואת שוק", אולם באקסלנס מאמינים כי גלום בבנק פוטנציאל לא מבוטל לעתיד. "תהליך ההתייעלות שהחל הבנק בשנה שעברה אמור לחסוך לו כמה מאות מיליוני שקלים, ולאזן במעט את הפגיעה בשורת ההכנסות", מעריך גולדברג.

"שנת 2014 תהווה סימן דרך משמעותי ללאומי לשנים הבאות. ביצוע אופטימלי של התוכנית האסטרטגית, תוך השגת עיקר היעדים, יכול להציב את הבנק כהבטחה מהותית לשנים הבאות. אנחנו ממשיכים לשמור על המלצת 'ניטרלי', על אף האפסייד המשמעותי בטווח הארוך, ומעדיפים לחכות למימוש תהליכים נוספים", הוא מסביר.

בנק דיסקונט מקבל את ההמלצה הנמוכה ביותר, והיא "תשואת חסר", ומחיר היעד הוא 6.5 שקלים בלבד, כ-1.5% מתחת למחיר הנוכחי של המניה.

"עם תשואה על ההון צפויה של 5%-6%, מניית הבנק תמשיך לחכות לאביר על הסוס הלבן", כותב גולדברג.

למרות זאת הוא מעריך: "בנק דיסקונט ממשיך להוות את הפוטנציאל העיקרי והגדול במערכת הבנקאות הישראלית. הזדמנויות רבות מונחות כעת לפתחה של ההנהלה החדשה, שלהערכתנו תקבל מעט ימי חסד כדי להראות את נחישותה".

בשנה הבאה תיכנס לילך אשר טופילסקי לתפקיד המנכ"לית. בהקשר זה כותב גולדברג: "שנת 2014 צפויה להיות שנה מכוננת עבור קבוצת דיסקונט, ופתרון אופטימלי לבעיות המבניות של דיסקונט יכול לבשר על תחילת מימוש הפוטנציאל הרב הטמון בקבוצה.

"המנכ"לית החדשה, הראשונה זה שנים שאיננה גדלה בתוך קבוצת דיסקונט, תביא עמה ראייה אסטרטגית מרעננת, עם תרבות ניהולית שונה. לא מן הנמנע שנראה סבב שינויים גם בקרב חברי ההנהלה הבכירה".

החזיות של אקסלנס
 החזיות של אקסלנס