יאיר לפיד: מתנגד לרכישת מטוס ולהקמת מעון רשמי לרה"מ

שר האוצר יתנגד להצעה שעלותה כ-800 מיליון שקל ■ "בימים של הידוק חגורה והעלאות מסים, מן הראוי שממשלת ישראל תקפיד על צניעות, ולא תעשה צעדים שיגרמו לציבור לחוש שההנהגה שלו מנותקת מקשיי היום יום של חייו"

לפיד נגד נתניהו: בעוד ראש הממשלה, בנימין נתניהו, צפוי לבקש היום משרי הממשלה לאשר הקמת ועדה שתבחן את ההיבטים הרלוונטיים לרכישת מטוס להטסת ראש הממשלה ונשיא המדינה לחו"ל (אייר פורס ואן), וכן לבחון את כל ההיבטים להקמת מבנה חדש למשרד ראש הממשלה ומעון רשמי לראש הממשלה, הודיע הבוקר שר האוצר, יאיר לפיד, כי בכוונתו להתנגד להצעה.

בהתנגדות שהוגשה על ידי משרד האוצר להצעה נאמר כי הן הקמת המעון הרשמי של ראש הממשלה והן רכישת המטוס לראש הממשלה ולנשיא המדינה נדונו במהלך השנים על ידי גורמים מקצועיים שונים אשר לא מצאו הצדקה כלכלית למימושם. בנוסף, באשר לרכישת מטוס נמצא כי זו תיצור עלויות משמעותיות הן בגין הרכישה והן עבור תחזוקה, הפעלה ואכסון המטוס.

שר האוצר כתב בהתנגדותו: "ברמה הערכית אנו סבורים שבימים אלה של הידוק חגורה והעלאות מיסים וכשהפערים בין עניים לעשרים הם מהגבוהים בעולם, מן הראוי שממשלת ישראל תקפיד על צניעות, ולא תעשה צעדים שיגרמו לציבור לחוש שההנהגה שלו מנותקת מקשיי היום יום של חייו".

על פי הודעתו של לפיד, מדובר בעלות של 800 מיליון שקל. אלא שבניגוד לדבריו של לפיד, דווקא בעבר מצא משרד האוצר הצדקה לרכישת מטוס לראש הממשלה ולנשיא המדינה. במשרד האוצר נעשתה בעבר עבודת מטה לבחינת רכישת מטוס שישמש את ראש הממשלה והנשיא, אולם בשל החשש מביקורת ציבורית הוחלט שלא לרכוש מטוס.

לנוכח העלויות הכבדות הכרוכות בכל נסיעה לחו"ל של ראש הממשלה, נעשתה בדיקה נוספת בשנת 2010 באוצר ובמשרד ראש הממשלה את האפשרות לרכוש מטוס פרטי מיוחד שישמש את ראשי המדינה בנסיעותיהם הממלכתיות לחו"ל. מנתונים שהוצגו בפני חברי ועדת הכספים עלה אז כי עלות הטיסות של ראש הממשלה לחו"ל עומדת על כ-17 מיליון שקל בשנה. על-פי החישובים שנעשו באוצר, רכישת מטוס צפויה לעלות למדינה כ-100 מיליון שקל ותחזוקתו נאמדת ב-5 מיליון שקל נוספים כל שנה. על פי בדיקה שנעשתה בעבר, במשרד ראש הממשלה ובמשרד האוצר, נמצא כי לצעד הזה יש כדאיות כלכלית וכי ההשקעה צפויה להחזיר את עצמה בתוך חמש שנים. לאחר עשר שנים צפוי חיסכון של 12 מיליון שקל כל שנה.

באותה שנה אף הוקם במשרד ראש הממשלה צוות בין-משרדי במטרה לאתר את הפתרון המשתלם ביותר למדינה להטסת ראשי המדינה. הצוות בחר בהליך מכרזי את Golden Number Solution, לשם קבלת שירותי ייעוץ לבחינת החלופות להטסת ראשי המדינה.

עם זאת, בשל החשש בלשכת ראש הממשלה מהביקורת הציבורית שתתעורר עם רכישת המטוס, הוחלט שלא לרכוש אחד כזה.

גם הרעיון להקים מעון חדש לראש הממשלה ולמשרד ראש הממשלה אינו עולה על הפרק בפעם הראשונה. כבר לפני חמש שנים אישרה הממשלה את הפרויקט המכונה "אלמוג" להקמת מבנה חדש למעון הרשמי לראש הממשלה ולמשרד ראש הממשלה. ההצעה, שאושרה בסוף כהונתו של ראש הממשלה לשעבר, אהוד אולמרט בוטלה עם כניסתו של נתניהו לתפקיד. עכשיו מבקש נתניהו כי הוועדה הציבורית תבחן מחדש את הנושא.