גוגל רכשה את חברת בוסטון דיינמיקס שמפתחת רובוטים לפנטגון

ענקית החיפוש רכשה בחצי השנה שמונה חברות שפעילות בתחום הרובוטיקה

גוגל השלימה ביום שישי את רכישת בוסטון דיינמיקס, שפיתחה רובוטים עבור הפנטגון. החברה התפרסמה בכך שהרובוטים שלה מסוגלים ללכת, להתמודד עם בעיות שיווי משקל ואפילו לרוץ כמו בני אדם. הרובוטים שלה נחשבים לזריזים, מסוגלים ללכת בתנאי שטח ואפילו להתמודד עם מקומות שלבני אדם קשה להסתדר בהם.

החברה פיתחה גם רובוטים עם ארבע רגליים שמסוגלים ללכת על קירות ולטפס על עצים. בגוגל מסרו שהחברה תכבד את ההסכמים הקיימים עם הצבא, אבל היא תהיה ספקית צבאית.

בוסטון דיינמיקס היא החברה השמינית שגוגל רוכשת בחצי שנה האחרונה בתחום זה, כאשר ענקית האינטרנט לא אומרת מה היא מתכננת לעשות עם הרכישה. אנדי רובין, שהיה אחראי בגוגל על מערכת ההפעלה אנדרואיד, מוביל את תחום הרובוטים בגוגל. הרכישה האחרונה היא אחת ההוכחות שגוגל עוסקת בבניית חטיבה של רובוטים אוטונומיים שיעסקו כנראה בעבודה במחסני אריזה ושילוח של החברה או אפילו בתמיכה באנשים מבוגרים מאוד. כך מדווחים בניו יורק טיימס.

בוסטון דיינמיקס הוקמה בשנת 1992 על-ידי מארק רייברט, פרופסור לשעבר במכון לטכנולוגיה במסצ'וסטס. החברה לא מכרה רובוטים בצורה מסחרית. הצרכנים שלה היו בעיקר לקוחות של הפנטגון, כמו דארפא (סוכנות ממשלתית לפיתוחים טכנולוגיים תחת צבא ארה"ב). בוסטון דיינמיקס עסקה בעבר בייעוץ לסוני היפנית, שפיתחה רובוט-כלב.

ד"ר רייברט אמר בעבר שהוא לא רואה את החברה שלו כספקית רובוטים צבאיים.

היקף אדיר

"אפשר להניח שהיקף העסקה בין גוגל לבין בוסטון דיינמיקס אדיר", אמרה היום (א') ל"גלובס" לירן ענתבי, עמיתת מחקר במכון למחקרי ביטחון לאומי INSS בתל אביב ושותפה לחקר ההשפעה של רובוטים על מדינות: "גוגל זיהתה את תחום הרובוטיקה כתחום חזק ובעל פוטנציאל עצום. העסקה הזאת היא רק עסקה אחת מתוך מספר עסקאות שגוגל עשתה בשנה האחרונה בתחום הרובוטיקה, ועם מאגרי הידע העצומים שיש לה ותשתיות בתחום הרובוטים אפשר להבין את הכיוון הכללי של החברה. עם זאת, קשה לדעת כרגע אם בגוגל עצמה יודעים לומר כבר עכשיו מה יהיה הרובוט שאליו הם מכוונים. ספק אם מדובר ברובוט צבאי, אך החברה כרגע מצטיידת ביכולות של אוטונומיה לרובוטים ובוסטון דיינמיקס נחשבת למובילה בתחום".

לדברי ענתבי, אם עד כה החשש בעולם היה מרובוטים חמושים שיפעלו באופן אוטונומי, הרי שהחשש כעת קשור ליכולת האוטונומית של הרובוט: "האוטונומיות היא למעשה אלגוריתם, שאותו בתרחישים מסוימים ניתן יהיה לגנוב וכך - להפוך רובוט תמים למכונת הרג. החששות האלה חייבים לדרבן ממשלים לכתיבת רגולציה בנושא הזה כבר עכשיו. יש מספיק מידע, נתונים והערכות במרכזים אקדמיים שיכולים להוות בסיס לכתיבת כללים והגבלות שיעמדו לפני חברות כמו גוגל", אמרה.