איש השנה של FT: ג'ק מא מעליבאבא

המיליארדר ג'ק מא צפוי להנפיק בקרוב את חברת המסחר המקוון שהקים לפי שווי של יותר מ-100 מיליארד דולר קווים לדמותו של האיש שטוען שהוא לא מבין בטכנולוגיה, מגלגל כ-2% מהתמ"ג של סין וחולם לנצח את זיהום האוויר

קולם של 16 אלף איש הקוראים "עלי, עליבאבא", ממלא את איצטדיון הדרקון הצהוב בהנגז'ו, עיר בחופה המזרחי של סין. כששיר הנושא של הסרט "מלך האריות" מתחיל לשאוג ממערכת הסאונד, מופיעה דמות קטנה על הבמה.

כשהוא לבוש בבגדי עור ותספורת פאנקיסטית עם קוצים, ליפסטיק שחור ונזם באף, ג'ק מא מתחיל להשמיע גרסה של השיר Can you Feel the Love Tonight מאת אלטון ג'ון לעובדיו המעריצים.

חלפו 10 שנים מאז ייסד מא את Alibaba, חברת אינטרנט שהפכה אותו למיליארדר, והגיע הזמן לחגוג. בקרוב תהיה לחברה סיבה נוספת למסיבה: Alibaba, חברת המסחר המקוון המצליחה ביותר בעולם מתכוננת להנפקה ראשונה לציבור בשווי של יותר מ-100 מיליארד דולר.

מא משמש כדמות קאלט בסין זה שנים רבות. אבל הוא לכד את תשומת ליבו של העולם רק השנה, סביב ההנפקה המתקרבת.

היקף המכירות של Alibaba עולה כיום על אלה של ebay ואמזון גם יחד ומהווה כ-2% מהתמ"ג של סין. 70% מכל החבילות שמשונעות בסין מגיעות ממכירות של Alibaba. כ-80% מעסקאות המסחר המקוון בסין נערכות באמצעות האתרים של Alibaba.

מדובר, כנראה רק בהתחלה, אם מביאים בחשבון שיותר ממחצית תושבי סין עדיין אינם מחוברים לאינטרנט. בסין יש 600 מיליון איש שמשתמשים באינטרנט והמספר רק הולך ועולה, ולכן סין צפויה להפוך בקרוב לשוק המקוון הגדול בעולם.

מא, הסנדק של רוח היזמות של סין, הוא איש השנה של הפייננשל טיימס לשנת 2013, מכיוון שהוא מגלם את האינטרנט הסיני - על כל הפוטנציאל והסתירות הטבועות בו.

"בעיות בריאות"

במדינה שבה ההצלחה נשענת בעיקר על רעיונות עסקיים שפותחו במקומות אחרים, מא הוא חדשן של ממש. אנשי תקופתו עסקו בעיקר בהעתקת מודלים עסקיים קיימים ("הגוגל של סין", "האמזון של סין" וכו'). אבל כשמא ייסד את Alibaba בדירתו בשנת 1999, אתר מקוון כזה, של עסקים לעסקים (B2B), לא היה בנמצא.

מא נושא עתה את עיניו ליעד חדש - מהפכה במגזר הפיננסים של סין, שנמצא בשליטת המדינה. אך יש סיבה נוספת לבחירה במא השנה - החלטתו להתפטר מתפקיד מנכ"ל Alibaba בגיל 48 ולהקדיש את זמנו להתמודדות עם אחת הבעיות הגדולות של סין - האסון הסביבתי המאיים עליה.

"בסין, בגלל הבעיות של המים והאוויר, יהיו לנו הרבה בעיות בריאות תוך 10-20 שנה, כמו עלייה בשיעור התחלואה בסרטן. לכן אני מתכוון להשקיע את הכסף והזמן שלי שם", כך אמר מא בראיון טלפוני בשבוע שעבר. לדבריו, "המיקוד הנוסף שלי יהיה תרבות והשכלה - אם לא נשקיע שם, הסינים יגדלו עם כיסים עמוקים אבל עם מוח ריק".

האנרגיה והאופטימיות של מא נוסכים השראה ברבים. אבל אין פירוש הדבר שהוא קדוש. חלק מעמיתיו לעבודה ואנשי סודו לשעבר אומרים שהצלחתו המדהימה וההערצה סביבו גרמו לו לבטוח יתר על המידה ביכולתו לשנות את העולם.

הוא עשוי לומר - כמעט באותה נשימה - שהאינטרנט יהפוך את סין לפתוחה יותר, בעודו נשבע למסור לרשויות מידע על כל משתמש באינטרנט שמעז לבקר את המפלגה הקומוניסטית.

נטיותיו הרודניות, ולעתים השינויים המסחררים באסטרטגיה העסקית שלו, עוררו כעס בקרב מיעוט של אנשים ב-Alibaba. אבל הפולחן סביבו מבטיח שאפילו עובדים לשעבר ממורמרים אינם מעזים להשמיע נגדו ביקורת בגלוי.

"כל מי שרוצה שיהיה לו איזשהו קשר עם תעשיית ההיי-טק הסינית בעתיד צריך להיזהר עם מה שהוא אומר על ג'ק מא, כי יש לו כל כך הרבה כוח", כך אומר עובד לשעבר שביקש להישאר בעילום שם.

"אבל אפילו אנשים כמוני, שלא משתכנעים מפולחן האישיות שלו, מבינים שהוא מייצג את סין החדשה, היזמית, שבה אדם מרקע עני מאוד יכול להפוך להצלחה מסחררת באמצעות התמדה ועל ידי ליכוד אנשים סביבו".

חברת תרגום

מא יון (שמו הסיני של ג'ק מא) נולד בעיר הנגז'ו שבדרום מזרח סין בשנת 1964. הוא ירש את כשרונו למשחק מהוריו, שהרוויחו את לחמם כשחקני "פינג טאן" - טכניקה מסורתית לסיפור סיפורים בליווי מוזיקה.

חייו המוקדמים של מא לא היו קלים, ככל הנראה: ה"פינג טאן" היה אסור בעת "מהפכת התרבות" בסין - הקמפיין ההרסני בן עשר השנים של מאו צה טונג, שהחל בשנת 1966, שבמסגרתו השלטונות רדפו, הרגו או הגלו מיליונים למקומות מרוחקים בסין.

כילד, מא היה גרוע במתמטיקה אך השפה האנגלית ריתקה אותו. כשסין נחלצה מהטראומה של המאואיזם ונפתחה לעולם, הוא החליט להקדיש את עצמו ללימוד השפה.

במשך תשע שנים קם מוקדם בכל בוקר ורכב עם אופניו ל"בית המלון הנגז'ו", שם התחבר עם תיירים ועבד חינם כמדריך כדי לתרגל את האנגלית שבפיו.

לאחר שנכשל פעמיים בבחינות הכניסה הלאומיות לאוניברסיטה, הוא התקבל לבסוף ל"מכון למורים של הנגז'ו", וסיים את לימודיו במוסד בשנת 1988.

הוא עבד כמורה לאנגלית באוניברסיטה המקומית והרוויח 12 דולר בחודש, אבל בשנת 1994 פתח חברה לתרגומים שבזכותה ביקר בארה"ב, שם הכיר לראשונה את האינטרנט. באותה תקופה, כלי התקשורת הממלכתיים של סין אפילו לא הורשו לספר על קיומה של האינטרנט.

לאחר ניסיון כושל לייסד חברה שתשמש כגרסה הסינית של "דפי זהב", מא עבר לעבוד בשירות המשרד לסחר חוץ ושיתוף פעולה כלכלי של הממשלה, שם הוטל עליו, באחד הימים, לקחת מבקר מארצות הברית לסיור בחומה הסינית.

המבקר היה ג'רי יאנג, המייסד המשותף של יאהו. הפגישה שינתה את חייהם של שני הגברים.

בראשית שנת 1999, מא כינס 17 חברים וייסד את חברת Alibaba בדירתו בהנגז'ו, שם העניק הרצאות מרתקות שחשפו את שאיפותיו, חזונו ואת רוח הלחימה שלו.

"המוחות של הסינים לא פחות טובים משלהם ולכן אנחנו מעזים להתחרות עם האמריקאים", כך אמר מא לעמיתיו בנאום שתועד במצלמה, "אם נהיה צוות טוב ונדע מה אנחנו רוצים לעשות, אחד מאיתנו יוכל להביס עשרה אמריקאים".

קרב קומי

המודל של Alibaba פשוט: לאפשר לחברות סיניות קטנות ובינוניות למצוא קונים בינלאומיים. זה עבד מעולה.

בשנת 2003, Alibaba רשמה רווח ראשון והשיקה את Taobao ("חיפוש אחר אוצרות") כאתר מתחרה לקבוצת המסחר המקוון האמריקאית ebay, ששלטה אז בסין, עם נתח שוק של כ-80%.

בסדרה של ראיונות בכלי תקשורת בינלאומיים, הכריז מא כי הוא "יוצא למלחמה" ב-ebay. באותה תקופה, זה נראה כמו קרב קומי, חסר פרופורציה.

עד לשנת 2007, נתח השוק של ebay בסין ירד לפחות מ-8%, והחברה למעשה נטשה את השוק הסיני. נתח השוק של Taobao עלה ל-84%, והפך את ג'ק מא למלך הבלתי מעורער של שוק המסחר המקוון בסין.

בשנת 2005, חתם מא על עסקה פורצת דרך עם חברו יאנג - יאהו שילמה מיליארד דולר תמורת אחזקות של 40% ב-Alibaba ומסרה את פעילותה בסין לניהולו של מא.

כש-Alibaba השתלטה על הפעילות של יאהו בסין, היא גם ירשה שערוריה שהטילה צל על המוניטין של מא במערב אך ביצרה את מעמדו בעיני הממשלה הסינית.

החלטתה של יאהו, שהתקבלה קודם למהלך, למסור נתונים של כתובות דוא"ל פרטיות לרשויות הסיניות גרמה למאסרם של לפחות שני עיתונאים סיניים ושוחרי דמוקרטיה על חתירה נגד השלטון.

כשנשאל כיצד היה מטפל במצב שכזה עתה, כשהוא מנהל את הפעילות של יאהו בסין, תשובתו של מא היתה חד משמעית: "אנחנו יוצרים ערך לבעלי המניות ובעלי המניות לא רוצים שניאבק בממשלה ונפשוט את הרגל", כך אמר אז לכתבים, "אנחנו נעשה כל מה שפקידי הממשלה ידרשו".

כשנשאל בשבוע שעבר בראיון לגבי האתגרים הכרוכים בהתמודדות עם ממשלת סין, מא הצביע על כך שמעולם לא היה בסין - וייתכן גם שבשום מקום אחר - ארגון בסדר הגודל של Alibaba. הוא כולל יותר מ-600 מיליון חשבונות רשומים ומטפל בכ-100 מיליון קונים מדי יום.

"בהתחלה חשבתי שהממשלה תהיה מודאגת", אמר מא. "אבל אנחנו מתמקדים בעסקים וביצירת מקומות עבודה. נראה שהממשלה מרגישה עם זה יותר בנוח עכשיו".

הוא אמר לעיתים קרובות לעובדיו ש-Alibaba תהיה "מאוהבת בממשלה אבל לעולם לא תתחתן איתה". במהלך השנים הוא סירב שוב ושוב להצעות מצד הממשלה להקים מיזמים משותפים.

תנאים טובים יותר

מלבד ממשלת סין, דומה שמא מוכן להיכנס למאבק כמעט עם כל אחד. הדבר כולל את המשקיעים של Alibaba - כמו יאהו - ולאחרונה גם את הבורסה של הונג קונג, שסירבה השנה לשנות את כללי הרישום שלה כדי להתאים את עצמה למבנה התאגידי של Alibaba לצורך ההנפקה הממשמשת ובאה של החברה.

בתוך Alibaba מטפחים כל העת את רוח הלחימה, והעובדים - המכונים "אנשי עלי" (Alipeople) - מקבלים שמות חיבה שנלקחים מדמויות ברומנים של קונג פו, שמא אהב לקרוא בצעירותו.

מדובר ביותר מגימיק מבחינתו של מא, שכינוי החיבה שלו - פנג צ'ינגיאנג - מגיע מדמות של נושא חרב מתבודד שהיה בלתי צפוי ואגרסיבי.

"אנשים לא מבינים באיזו מידה אמנויות לחימה ורומנים של קונג פו משפיעים על ג'ק ועל האסטרטגיה העסקית שלו", אומר אחד מאנשי סודו לשעבר, "הם גם סייעו לעצב את האידיאליזם שלו מכיוון שהם תומכים בדבקות בדרך הישר".

מלבד המפלגה הקומוניסטית השלטת, קשה למצוא היום מישהו בסין שיש לו השפעה גדולה יותר על חייהם של אנשים מן השורה מאשר מא.

החלטתו לטפל בכמה מהבעיות הגדולות ביותר העומדות כיום בפני סין מראה שהשאיפות שלו מגיעות הרבה מעבר לשינוי צורת הקניות של צרכנים. במאמר שפורסם השנה, הוא שטח את מלוא החזון שלו.

"ממש כשם שהאינטרנט מחוללת מהפכה בתחום הקמעונאות", כתב מא, "אנחנו ב-Alibaba מאמינים שהיא תחולל בסופו של דבר את אותו הדבר בענפים שבהם המידע מהווה מנוע עיקרי, כמו פיננסים, חינוך ובריאות. ברגע שהשינוי הזה יתרחש - ברגע שכולנו נהיה מחוברים - אני מאמין שרוח השוויון והשקיפות שבלב האינטרנט תאפשר לחברה הסינית לבצע קפיצת דרך בפיתוח של תשתית מוסדית וחברתית מוצקה יותר".

אך הוא גם הוסיף אזהרה: "המים שלנו הפכו לבלתי ניתנים לשתייה, המזון שלנו - לבלתי אכיל, החלב שלנו לרעיל והגרוע מכל הוא שהאוויר בכל הערים שלנו כה מזוהם עד שלעתים קרובות איננו יכולים לראות את אור השמש", כך כתב, "לפני עשרים שנה, אנשים בסין התמקדו בהישרדות כלכלית. עתה, לאנשים יש תנאי חיים טובים יותר וחלומות גדולים לעתיד. אבל החלומות הללו יהיו ריקים מתוכן אם לא נוכל לראות את אור השמש".

10

דברים על

ג'ק מא

1. הוא היזם הסיני הראשון שהופיע על השער של המגזין פורבס.

2. הוא נכשל פעמיים בבחינות הכניסה לאוניברסיטה.

3. האתר Alibaba שהקים מוכר מוצרים ביותר ב-240 מדינות

4. בינואר 2013 הוא הודיע מא על פרישתו הבלתי צפויה מתפקיד מנכ"ל קבוצת Alibaba.

5. מא עבד קשה מגיל צעיר. הוא שימש כמדריך תיירים בלתי רשמי בהאנגז'ו, ונהג לרכוב על אופניו מדי יום כדי לשמש מתורגמן עבור תיירים.

6. ב-2003 הוא השיק את האתר Taobao.com ("חיפוש אחר אוצרות") - והחל להיאבק ב-ebay.

7. הוא נשוי לז'אנג יינג, שעזבה את עבודתה כדי להקדיש את מלוא זמנה למשפחה. לזוג יש בן ובת.

8. הוא היה מזועזע כאשר נודע לו שכמה מעובדיו רקמו מזימה מאחורי גבו ורימו מאות לקוחות. מא פיטר 100 אנשי מכירות שפעלו במסגרת החברה.

9. מא רכש דירת פנטהאוז בבניין יוקרתי בהונג קונג תמורת 38 מיליון דולר.

10. הוא אומר כי איננו אדם דתי במיוחד, אך כי הוא מתעניין בדת. "אני מאוד אוהב את הנצרות. אני אוהב את הבודהיזם. אני אוהב את הטאואיזם", אמר.