נעילה חיובית בבורסה; בריינסוויי צנחה 8%, ביוליין זינקה

מדד מנהלי הרכש באירופה עלה לשיא של 31 חודשים ■ קרן המטבע: הצמיחה בישראל תסתכם השנה ב-2.5% בלבד בנטרול השפעת הגז ■ מחזור המסחר הסתכם בכ-1.2 מיליארד שקל

המסחר בבורסה בת"א נחתם היום (ב') בעליות שערים, זאת לאור הסנטימנט החיובי בשוקי המניות בעולם, לאחר שמדד מנהלי הרכש באירופה עלה לשיא של 31 חודשים. מניות הבנקים טיפסו בחדות ודחפו את מדד המעו"ף לעלייה של 1% ואת מדד הבנקים לעלייה של 2.9%. מחזור המסחר הסתכם בכ-1.2 מיליארד שקל.

באירופה פורסם היום מדד מנהלי הרכש לחודש נובמבר, שעלה לשיא של 31 חודשים ומעיד על המשך ההתאוששות הכלכלית בגוש האירו.

בחזרה לישראל. לפי דוח קרן המטבע שפורסם היום, הצמיחה במשק צפויה לעמוד על 3.5% השנה ולרדת ל-3.25% ב-2014. תחזיות אלה כוללות את השפעת הגז מ"תמר", כאשר בנטרול השפעת הגז הצמיחה תסתכם השנה ב-2.5% בלבד.

ישיבת ה'פד' כאמור מתקרבת והמשקיעים סביב העולם נערכים לאפשרות הריאלית כי הבנק המרכזי האמריקאי יודיע כי הוא מתחיל לסגת מתוכנית רכישות האג"ח שלו. על פי הערכות בשוק, ה'פד' יחתוך 10-15 מיליארד דולר מתוכניתו החודשית, הכוללת רכישות בהיקף של 85 מיליארד דולר.

אלעד שמש האסטרטג הראשי של Colmex בית השקעות, מציין הבוקר כי "המימוש הצפוי אשר התרחש בימים האחרונים בשוק ממניות מגלם ציפייה לצמצום קל של כ-10 מיליארד דולר בהיקף רכישת הנכסים ע"י הבנק הפדרלי בטווח הקצר. הזינוק בביקוש אשר נרשם בשבוע שעבר למכשירי הגידור הקצרים הוכיח את עצמו כנכון. בחדרי העסקאות ניתן עדיין לזהות ביקוש ער אך בהיקף נמוך מזה שראינו בשבוע שעבר. משמעות הדבר כי השוק גילם ירידה קלה בהיקף הרכישות וסיים להיערך לכך. בפועל השוק יגיב באלימות רק במקרה של הפתעה, מצד אחד צמצום אשר עולה על 20 מילארד דולר ומאידך שמירה על התוכנית בהיקפה הנוכחי, האחרון עשוי לדחוף את השווקים לראלי נוסף".

בארץ, אתמול דיווחה הלמ"ס כי מדד המחירים לצרכן לחודש נובמבר ירד ב-0.4%, בהתאם לצפי. המדד ללא סעיף דיור ירד ב-0.4%, ללא סעיף אנרגיה ב-0.3% וללא ירקות ופירות ב-0.3%. המשמעות: הריבית לא צפויה לעלות בעתיד הקרוב (גם המדדים הבאים צפויים להיות שליליים).

פרוסט: אופקו זולה

השותפות בשדה "תמר" עשויות לספק גז טבעי למפעלי חברת האשלג פוטאש הנמצאים בצד המזרחי של ים המלח, בירדן. "וול סטריט ג'ורנל" דיווח ביום שישי כי שותפויות "תמר", נובל אנרג'י, קבוצת דלק וישראמקו , עשויות להאריך את צינור הגז הטבעי ולספק גז גם למפעלי ערב פוטאש הירדנית, שפוטאש הקנדית מחזיקה 28% ממניותיה.

מניית אופקו נסחרה במגמה חיובית. באתר "סיקינג אלפא" האמריקאי צוטט היום ראיון עם בעלי החברה ויו"ר טבע הישראלית, פיליפ פרוסט. פרוסט אמר בין השאר כי "מחיר המניה הנוכחי נמוך באופן קיצוני עם פוטנציאל עלייה מאוד גבוה. זו הסיבה שאני ממשיך לקנות מניות".

בריינסוויי נסחרה בתנודתיות גבוהה לאחר זינוק חד אתמול. חברת הייעוץ האמריקאית Cameron Associated פרסמה בסוף השבוע האחרון סקירה שורית במיוחד על בריינסוויי הישראלית. ב-Cameron מעריכים כי על בסיס המכפיל הנמוך בו נסחרת בריינסוויי ביחס למתחרות בעולם, ובהנחה של חדירה רק ל-1% מהשוק העולמי ורק בהתוויה לדיכאון, הרי שמניית החברה אמורה להיסחר סביב 45 דולר (157.5 שקל למניה, לפי שער דולר 3.5 שקלים).

עדיין בביומד, ביוליין רשמה עליות לאחר שהודיעה היום על תוצאות ראשוניות מבטיחות עבור BL-8040 בניסוי קליני Phase 2 בחולים בעלי התפרצות מחודשת של לוקמיה מיאלואידית חריפה. (לסיפור המלא)