אייפקס במגעים לרכישת טמבור מידי קבוצת עזריאלי

חברת הצבעים וחומרי הבנייה נמצאת על המדף כ-8 חודשים, ועזריאלי מבקשת עבורה כחצי מיליארד שקל ■ רווחי טמבור, שנמחקה מהמסחר ב-2012, נשחקו אשתקד ■ אייפקס תגייס קרן של 300 מיליון דולר שבאמצעותה תבצע את הרכישה

קרן ההשקעות אייפקס ישראל מנהלת מגעים ראשוניים לרכישת חברת הצבעים טמבור, שבשליטת גרנית הכרמל המשתייכת לקבוצת עזריאלי - כך נודע ל"גלובס". אייפקס, אשר מנוהלת על-ידי זהבית כהן ושולטת בחברת תנובה ובבית ההשקעות פסגות, מנהלת מגעים עם בכירים בקבוצת עזריאלי וכן עם נציגי ברקליס, בנק ההשקעות שנשכר על-ידי המוכרת לליווי העסקה.

תג המחיר שהצמידה קבוצת עזריאלי לטמבור, שנמצאת על המדף קרוב ל-8 חודשים, הוא כחצי מיליארד שקל - מחיר גבוה יחסית שהרתיע בעבר לא מעט רוכשים פוטנציאליים.

ככל הידוע, גם באייפקס סבורים כי המחיר שעזריאלי דורשת עבור טמבור הינו גבוה. ועדיין, קרן ההשקעות - שכבר שילמה בעבר סכומים שנחשבו גבוהים בשוק - מעוניינת לקדם את המהלך.

אחת הסיבות לכך היא שטמבור תואמת לאסטרטגיית ההשקעה של אייפקס. הקרן היא כאמור בעלת השליטה בקונצרן תנובה, ששולטת בשוק החלב, וכן בפסגות, בית ההשקעות הגדול בישראל. במילים אחרות, אייפקס מתמקדת ברכישת חברות ששולטות בתחום פעילותן - וטמבור עונה על ההגדרה.

את ההשקעה, אם תצא לפועל, תבצע אייפקס ישראל באמצעות כספי קרן חדשה שהיא מגייסת ממשקיעים זרים, שותפים באייפקס וגופים מוסדיים בישראל. היקף הקרן צפוי לעמוד על 300 מיליון דולר, והיא מתעתדת להשקיע בחברות מקומיות בסדר גודל בינוני-גדול, עם מחזור מכירות של החל מ-75 מיליון שקל לשנה.

גרנית הכרמל לא סינרגטית

טמבור, שנוסדה בשנת 1936 ומייצרת צבעי קיר, דפוס ורכב וכן חומרי בנייה ושיפוץ, נחשבת למותג חזק ולחברה נקייה מבעיות ניהוליות. החברה מנוהלת על-ידי מיכאל דיין.

במאי אשתקד טמבור נמחקה ממסחר בבורסה על-ידי החברה-האם, גרנית הכרמל, לפי שווי של 350 מיליון שקל. את 2011 סיימה החברה עם צמיחה של 13% בהכנסות, שהסתכמו בכ-771 מיליון שקל, ועם ירידה של 11% ברווח הנקי ל-31.4 מיליון שקל.

תוצאות 2012 של טמבור לא פורסמו, אך בתחילת השנה חשף דיין בראיון ל"גלובס" כי למרות שהכנסות החברה צמחו במהלך 2012 בשיעור של 12% לכ-860 מיליון שקל, הרווחיות המשיכה להישחק. לדבריו, הדבר נובע מכך שהעלאת המחירים בחברה לא פיצתה על התייקרות חומרי הגלם.

בקבוצת עזריאלי, נזכיר, מנסים כבר מספר שנים למכור את גרנית הכרמל, שמלבד טמבור מחזיקה בחברת הדלק סונול, בחברת הגז סופרגז ובחברת GES הפועלת בתחומי המים והשפכים. הסיבה היא שבקבוצה רואים החזקות אלה כבלתי סינרגטיות לפעילותה העיקרית של הקבוצה - נדל"ן מניב.

על סף אקזיט עצום בתנובה

בשלב זה קשה להעריך האם באייפקס יסכימו לשלם את המחיר שדורש עזריאלי. מצד אחד, בקרן ההשקעות ביצעו בעבר עסקאות במחירים גבוהים יחסית, כמו בעסקת פסגות. ב-2010 רכשה אייפקס את השליטה בפסגות לפי שווי של 2.7 מיליארד שקל - שהוגדר על-ידי גורמים בשוק כ"מנותק מהמציאות", ומאז הרכישה ידע בית ההשקעות עליות ומורדות בדוחותיה הכספיים של אייפקס. מצד שני, לא בטוח שזהבית כהן, שניהלה גם את עסקת פסגות, תסכים לסגור עסקה נוספת במחיר שנחשב גבוה יחסית.

אייפקס, נזכיר, עומדת כיום בפני אקזיט רווחי במיוחד בתנובה, שאת השליטה בה רכשה לצד מאיר שמיר בינואר 2008, במחיר ששיקף לקונצרן החלב שווי של כ-3.8 מיליארד שקל. מאז הרכישה החזירו לעצמם הרוכשים כמעט את כל השקעתם, באמצעות חלוקת דיבידנדים מרווחי החברה, חלקם רווחי הון חד-פעמיים שנבעו ממימוש נכסי הנדל"ן של תנובה בתל-אביב. כעת מתכוונת אייפקס להנפיק או למכור את תנובה לפי שווי חברה של כ-8 מיליארד שקל.

יוסי זינגר פורש מניהול גרנית הכרמל; עלות שכרו ב-5.5 שנים - 15.5 מיליון שקל

אחרי 5 שנים וחצי כמנכ"ל חברת ההשקעות גרנית הכרמל, הודיע היום (ב') יוסי זינגר על פרישתו מהתפקיד, והוא צפוי לסיימו בסוף חודש מארס הקרוב.

זינגר, ממקימי פירמת הייעוץ הכלכלי גיזה זינגר אבן, מונה לתפקיד בתחילת אוגוסט 2008, כשנתיים לאחר שהשליטה בגרנית עברה לקבוצת עזריאלי מידי משפחת בורוביץ'.

במהלך שנותיו בגרנית הכרמל כחברה ציבורית צבר זינגר שכר בעלות כוללת של 15.5 מיליון שקל. כשהגיע לחברה ב-2008, משכורתו החודשית נקבעה על 140 אלף שקל צמוד למדד, וכן הוא נהנה מתנאים נלווים, בונוס בתלות בתוצאות החברה וחבילת אופציות.

גרנית הכרמל מחזיקה ב-4 חברות מרכזיות - חברת הדלק סונול, חברת הצבע טמבור, סופרגז וג'י.אי.אס (GES) הפועלת בתחום התפלת המים. אחרי 4 שנים בהן ניהל זינגר את גרנית הכרמל כחברה ציבורית, מניותיה נמחקו מהמסחר באוקטובר 2012 (אחרי כ-20 שנה בבורסה), בהשקעה של כ-320 מיליון שקל מצד קבוצת עזריאלי, ששיקפה לחברה שווי של יותר מ-800 מיליון שקל. מאז פועל עזריאלי למכירת פעילויותיה, עד כה ללא הצלחה.

ככל הנראה בשל הרצון למכור את פעילויות גרנית, לזינגר לא ימונה מחליף, ויו"ר גרנית הכרמל, מנחם עינן, ינהל את הפעילות במסגרת תפקידו הנוכחי.

זינגר מסר היום: "בחרתי לסיים את תפקידי בעיתוי הנוכחי בגרנית, המציגה עמידה ביעדים העסקיים, ולהפנות את משאביי לאתגר חדש. הליכתי בדרך חדשה נעשית בתחושת הצלחה וסיפוק אדיר, על מימוש המטרות האסטרטגיות רחבות ההיקף בתקופה זו".

מלבד פירמת הייעוץ, בה מכר את חלקו לשותפים לאחר שעזב, זינגר (54) הוא בעל תואר שני במינהל עסקים, ונמנה עם קבוצת היזמים שהקימה את חברת הדירוג מידרוג, ביחד עם סוכנות מודיס. כן הוא שימש בעבר כדירקטור חיצוני בבנק דיסקונט.