"החרם של ארגון אקדמי בארה"ב על ישראל - דקירה מכאיבה"

"ניו-יורק טיימס": החרם מוטל על מוסדות, לא על אקדמאים באופן אישי ■ שגריר ישראל בארה"ב, רון דרמר, מגנה ■ פרופ' מנואל טרכטנברג: "זה כמעט כמו בגידה במשפחה"

ההחלטה של ארגון אקדמי בארה"ב, "האגודה ללימודים אמריקאים", שמאגד קצת פחות מ-5,000 פרופסורים באוניברסיטאות, להטיל חרם על ישראל היא סימן לכך שקמפיין פלסטיני לבודד את ישראל מבחינה כלכלית, אקדמית ופוליטית, שקנה אחיזה באירופה, מתחיל לעשות נפשות גם בארה"ב. ההחלטה היא "דקירה סמלית" לישראל. כך כותב היום (ג') "ניו-יורק טיימס".

זה הארגון האקדמי השני בארה"ב שמטיל חרם על ישראל. הראשון, "האגודה ללימודים אסיינים-אמריקאים", הודיע על החלטתו באפריל. בינואר 2014 ידון ארגון אקדמי נוסף, "האגודה ללשונות מודרניות", בהצעת החלטה שתקרא למשרד החוץ של ארה"ב לגנות את ישראל בגין סרובה לאפשר לאקדמאים אמריקאיים להיכנס לגדה המערבית או לרצועת עזה, למרות שהם הוזמנו להרצות באוניברסיטאות פלסטיניות.

הארגון האקדמי הגדול ביותר בארה"ב, "האגודה האמריקאית של מרצים באוניברסיטאות", הודיע שהוא מתנגד לחרם. ה"טיימס" מציין, שאקדמאים אמריקאים מסוימים זועמים אמנם על מדיניות ישראל כלפי הפלסטינים, אך, לטענתם, הם מתנגדים להטיל חרם דווקא על ישראל ולא על מדינות אחרות שרקורד זכויות האדם שלהן גרוע הרבה יותר. אחרים טוענים, שאין זה הגיוני להתמקד דווקא באוניברסיטאות ישראליות, שבהן נמתחת לעיתים קרובות ביקורת קשה על מדיניות הממשלה.

"האגודה ללימודים אמריקאיים" אינה הארגון האקדמי הגדולה ביותר בארה"ב, אבל החלטתה להטיל את החרם היא ציון דרך חשוב של התנועה הפלסטינית, שידועה בראשי התבות של שמה באנגלית: BDS, כלומר חרמות, משיכת השקעות וסנקציות, מציין העיתון. בעשור שחלף לא הצליחה התנועה לעורר הדים בארה"ב.

"זה כמעט כמו בגידה במשפחה", אמר פרופ' מנואל טרכטנברג, מרצה לכלכלה באוניברסיטת ת"א ויו"ר הוועדה לתכנון ותקציב של המועצה להשכלה גבוהה, שמצוטט ב"טיימס". "עצוב מאוד וחמור מאוד כאשר דבר כזה קורה, ובמיוחד בארה"ב". ד"ר טרכטנברג קיבל את הדוקטורט שלו בהארווארד וכמו אקדמאים ישראליים רבים הוא מרבה לצאת לשנות שבתון באוניברסיטאות אמריקאיות.

אך ה"טיימס" מציין, שלמרות התהודה שעוררה החרם של "האגודה ללימודים אמריקאים", השפעתו המעשית תהיה מעטה ביותר, לפחות בשלב זה. ההחלטה אוסרת על שת"פ רשמי עם מוסדות אקדמאיים ישראליים, אך לא עם אקדמאים פרטיים. יתר על כן, החלטות האגודה אינן מחייבות את חבריה ועד עתה לא הודיע שום מוסד אקדמי בארה"ב על הצטרפותו לחרם.

שגריר ישראל בארה"ב, רון דרמר, אמר ל"טיימס": "במקום לתמוך בחירות אקדמית ובזכויות האדם ולהטיל חרם על מדינות שכולאות את הפרופסורים שלהן בגלל השקפותיהם, בחרה 'האגודה ללימודים אמריקאים' להטיל את החרם הראשון שלה דווקא על ישראל, הדמוקרטיה היחידה במזה"ת, שבה אקדמאים חופשים לומר כל מה שעולה על דעתם, לכתוב מה שהם רוצים ולחקור כל דבר שבו הם מעוניינים".