קנס עצמי

חנות מקוונת דרשה 3,500 דולר מאישה שכתבה עליה ביקורת ברשת לפני חמש שנים, ונאלצה לאכול את הכובע

כמו אינספור אנשים אחרים, כתבה ג'ן פלמר ביקורת שלילית על חנות מקוונת. בסוף 2008 הזמין בעלה מתנות לכריסמס באתר kleargear.com. חודש עבר, המתנות לא הגיעו ופייפל ביטלו את העסקה. פלמר ניסתה להתקשר לאתר לברר מה קרה, אולם לא הצליחה להגיע לנציג שירות, וזכתה לתשובה לא מספקת באימייל. "אין שום דרך ליצור קשר עם בן אנוש פיזי", כתבה פלמר באתר ripoffreport.com. קלירגיר לא הגיבו, ופלמר חשבה שהעניין הסתיים.

שלוש שנים אחר כך קיבל בעלה של פלמר אימייל מקלירגיר. הם דרשו שהביקורת שאשתו פרסמה תוסר משום שהיא מהווה הפרה של סעיף אי-השמצה שמופיע בתקנון האתר. מי שמפר את הסעיף מחויב להסיר את הפרסום המשמיץ בתוך 72 שעות, או שייקנס ב-3,500 דולר. אי תשלום ידווח לגופי האשראי, מה שיפגע בדירוג האשראי של הלקוח - דבר שקלירגיר עשתה לזוג פלמר, שעכשיו לא מצליחים לקבל הלוואה לרכישת מכונית ותיקון התנור בביתם.

"זו הונאה, הם סוחטים אותנו על כך שאנחנו דוברים אמת", אמרה פלמר ל-KUTV. היא ניסתה להסיר את הביקורת מ-ripoffreport.com, אולם לדבריה האתר דרש ממנה 2,000 דולר לשם כך. ב-KUTV התקשרו לקלירגיר, אולם התקשו להגיע לנציג שירות. הם פנו באימייל, ונציג שלא הזדהה טען שלא מדובר בסחיטה, אלא ב"ניסיון לסייע להם 'להימנע" מהקנס.

כשהתקשורת החלה לחפור בקלירגיר היא גילתה שב-2010 החנות קיבלה דירוג נמוך מהרשות לעסקים טובים בגלל "אי אספקת מוצרים שנרכשו אונליין בזמן סביר"; שסעיף הקנס כלל לא הופיע באתר במועד הרכישה; שהסעיף הזה נוסף ב-2012, ושהתקנון כולו נמחק מהאתר בימים האחרונים.

קלירגיר, מצדה, גילתה שניסיון להסיר ביקורת מקוונת באמצעות איום בקנס של 3,500 דולר יכול לגרום לשריפת מוניטין קטלנית. עכשיו נראה אותה תובעת את כל אומת האינטרנט.