הבורסה סגרה בעליות: אי.די.בי זינקה 25%, טאואר 6.5%

טבע תוכל לשווק גרסה גנרית לוויאגרה בדצמבר 2017 ■ היום ההחלטה הגורלית בארה"ב: האם הפד יצמצם כבר הערב את רכישות האג"ח?

הבורסה בת"א סגרה היום (ד') בעליות שערים על רקע עליות במסחר באירופה ומגמה מעורבת בוול סטריט היום. בשווקים בכל העולם ממתינים בדריכות להחלטת הפדרל ריזרב היום בארה"ב בנוגע להקלה המוניטרית. מניית אי.די.בי זינקה בעקבות ניצחונם של בן משה ואלשטיין בביהמ"ש. מחזור המסחר הסתכם בכ-939 מיליון שקל.

היום תסתיים בארה"ב ישיבתו הגורלית של הפדרל ריזרב, עם החלטת הריבית האחרונה של בן ברננקי כיו"ר הפדרל ריזרב. עיקר תשומת הלב בהחלטה שתפורסם הערב תופנה להודעה על ההקלה המוניטרית של הבנק, כשלפי הערכות הוא צפוי לצמצם את רכישות האג"ח (Tapering). בשוק נערכים כבר זמן מה להודעה כי הפד' יחתוך 10-15 מיליארד דולר מהתוכנית שבמסגרתה הוא רוכש אג"ח ממשלתיות ב-85 מיליארד דולר מדי חודש.

בהראל פיננסים דווקא סבורים כי ההערכות בשוק מוגזמות וכי ה'פד' יחל בצמצום הרכישות בקצב מתון רק מהרבעון הראשון של 2014, ככל הנראה לא היום. עפר קליין, ראש אגף כלכלה ומחקר, ממליץ לשים דגש על התחזיות המעודכנות שהבנק הפדרלי יפרסם היום לצמיחה ולאבטלה העתידית, שיהוו אינדיקציה טובה לקצב הצמצום של הרכישות. בכל מקרה, להערכתו, הבנק ישדר מסרים מרגיעים על כך שסיום הרכישות איננו אומר תחילתה של מדיניות מוניטרית מצמצמת, ובהראל צופים המשך מדיניות של ריבית נמוכה עוד זמן רב.

ארז צדוק מקרנות אביב אומר היום כי "משקיעים שצברו רווחים ורוצים להגן על התיק מפני תיקון חריף שעשוי להתלוות להודעה לא רצויה של הפד', יכולים לנצל את יום המסחר הנוכחי, שלמעשה הוא האחרון לקניית הגנות לפני הודעת הפד'".

המדדים באסיה נסחרו הבוקר בנטייה לעליות שערים בהובלת בורסת יפן שזינקה ביותר מ-2% הודות לנתוני מאקרו טובים מהצפוי - היצוא בנובמבר עלה ב-18.4%, טוב מהתחזיות המוקדמות.

הלמן אלדובי: מניות הביומד והטכנולוגיה הממומלצות ל-2014

אתמול נפל דבר במשק המקומי: נוחי דנקנר, שהיה עד לא מזמן האיש החזק במשק ששולט על הקונצרן הגדול במשק, איבד את השליטה באי.די.בי . השופט איתן אורנשטיין קיבל את הסדר הנושים באי.די.בי ודרש ממוטי בן משה לפרסם גילוי מלא על עסקיו תוך שבוע. ההסדר ייכנס לתוקף רק לאחר שבן משה יפרסם גילוי מלא על עסקיו ב-29 בדצמבר. (לסיפור המלא)

טבע הגיעה לפשרה מול פייזר בנוגע לגרסה הגנרית של טבע לתרופת האין אונות של פייזר, הוויאגרה. על פי הפשרה, טבע תוכל לשווק את הגרסה הגנרית שלה לתרופה בדצמבר 2017, או אף לפני כן בתנאים מסוימים. התרופה של טבע זכתה לאישור טנטטיבי של ה-FDA. על פי נתוני IMS לספטמבר השנה, מכירותיה השנתיות של הוויאגרה בארה"ב מסתכמות ב-1.2 מיליארד דולר.

ועוד מטבע, בימים הקרובים תתקבל החלטה האם לאשר לשיווק את תרופת הלקווינימוד (‏Laquinimod‏) של החברה לשיווק באירופה. התרופה האוראלית (ניתנת בבליעה) מיועדת לטיפול בטרשת נפוצה, והנושא עומד על הפרק בדיוני רשות התרופות האירופית.

בריינסוויי דיווחה היום כי קיבלה את אישור ה- (IDE) מה-FDA לביצוע ניסוי רב מרכזי שמטרתו לבחון את יעילות מכשיר ה- Deep TMS של החברה בטיפול בבני אדם הסובלים מהפרעה טורדנית כפייתית - (OCD). האישור ניתן לגבי 15 מרכזים רפואיים ו- 98 מטופלים.

כיל הודיעה היום על הסכם לרכישת קבוצת האגסוד (HAGESUD), יצרנית גרמנית של תערובות תבלינים מובחרות ותוספי מזון לעיבוד בשר. בעקבות הרכישה האגסוד תמוזג לכיל תוספי מזון ממגזר כיל מוצרי תכלית. הערכות הן כי כיל שילמה כ-60 מיליון דולר עבור רכישת האגסוד.

מניות הגז-נפט המשיכו לרכז עניין על רקע הסקירה שפירסמה נובל אנרג'י, בה היא העריכה כי מאגרי נפט בהיקף פוטנציאלי של 3 מיליארד חביות עשויים להתגלות בשטחי רישיונות נובל אנרג'י וקבוצת דלק במימי ישראל וקפריסין. מניות "לוויתן" הן דלק קידוחים , אבנר ורציו . השותפות ב"תמר" הן ישראמקו , דלק קידוחים, אבנר ואלון גז .