"סיכוי גבוה יותר שהפד לא יחליט על צמצום הרכישות היום"

בני מוזס, מנכ"ל כוון בית השקעות: "בינואר תתמנה נגידה מרכזית חדשה במקומו של ברננקי כך שייתכן והוא יעדיף לתת לה התחלה שקטה ללא טלטלות וסערות דרמטיות מיותרות"

החלטת הפד הולכת ומתקרבת (תתפרסם היום ב-21:00 שעון ישראל) ובמקביל הולך ועולה מפלס המתיחות בשווקים מסביב לעולם. בשיחה עם "גלובס" מפרט בני מוזס, מנכ"ל כוון בית השקעות, מה להערכתו צפוי לקרות אחרי ההחלטה.

"להחלטה זו תהיה השפעה מרכזית על המשק האמריקאי אבל הספיחים של ההחלטה יורגשו וישפיעו על כלכלתן של רבות מהמדינות ברחבי העולם ובכללן ישראל. נתוני המשק האמריקאי ערב ההחלטה רבת המשמעות שתצמצם את הדפסת הדולרים העומדת כיום על 85 מיליארד דולר בחודש, כאשר רובה ככולה נועדה לרכישת אג"חים מגובי משכנתאות ולתמרוץ הפעילות המשקית, מלמדים על כך שהמשק האמריקאי נמצא כיום בצמיחה נמוכה יחסית סביב ה-2% בשנה, האבטלה יורדת בקצב סביר כאשר מידי חודש מתווספות כ-200 אלף משרות חדשות והאבטלה נמצאת בטווח היעד של הפד' - 7%".

"אולם בנתונים אלה אין די לבסס את ההחלטה האם צמצום ההרחבה הכמותית טוב שתתחיל כעת או תדחה לשלב מאוחר יותר כיוון שהמשק האמריקאי טרם הוכיח כי שב לאיתנות מלאה ממתקפת ההצטננות שפקדה אותו בשנים האחרונות וכי החמצן הרב שהוזרם עד כה טרם העמיד אותו לגמרי על רגליו. ייתכן שיידרש זמן נוסף להזרמת חמצן ואולי המינון יצומצם. בינואר תתמנה נגידה מרכזית חדשה במקומו של ברננקי כך שייתכן והוא יעדיף לתת לה התחלה שקטה ללא טלטלות וסערות דרמטיות מיותרות, בעיקר לקראת החגים (הכריסמס)".

- אז השוק האמריקאי יצא מהמשבר או שעדיין ניכרת חולשה?

"מנגד, ישנם נתונים שמצביעים שהמשק האמריקאי סובל מחולשה במספר תחומים מרכזיים שאין להקל על השפעתם. למשל אמש פורסם שמחיר העלות ליחידת ייצור ירד באחוז וחצי זה אמנם מצביע על התייעלות המשק אך גם על כך שהשכר בתעשייה לא משתפר. המסקנה: אין פחד מאינפלציה מתקרבת והיא תישאר נמוכה לאורך זמן ולצד זאת עדיין קיימים חששות מעצירה או שינוי מגמה בצמיחה של המשק האמריקאי".

"המשמעות היא שאין יותר כסף בידי הציבור להגביר את הצריכה ומאחר ומשקל הצריכה של הציבור מהווה כ-70% מהצמיחה של המשק האמריקאי אזי המצב דהיום מלמד על המשך סימני חולשה של המשק האמריקאי. לאור נתונים אלה מבצבץ הפעם חוסר ודאות ממשי לגבי החלטתו של הפד' על צמצום ברכישת האגחים הודעה שאמורה להתפרסם הערב. לאור כל זאת, אני עדיין מעריך שיש סיכוי גבוה יותר שהפד' לא יחליט על צמצום בישיבתו היום. אלא ידחה את ההחלטה לישיבתה הבאה לסוף ינואר".

- אז מה ההשלכות על שוק המניות?

"חרף זאת במידה ואכן תתקבל החלטה על תהליך צמצום הדרגתי שמשמעותו פחות ופחות הדפסת דולרים כחמצן למשק האמריקאי המצונן אני מעריך שהתוצאות יהיו מתונות בהרבה מכפי שהפעילים בשוק ההון חוששים מהן. ראשית, עברו כ-8 חודשים מאז הרמזים הראשונים על הצמצום בהזרמה ע"י הפד'. בנוסף, השוק גם התרגל לרעיון שהצמצום אכן יגיע בשבועות הקרובים ואף מגלם את השפעת הצמצום ע"י העלאת תשואת הבונדס ל-10 שנים מכ-1.5% לכ- 2.8%. אי לכך, השוק יקבל זאת בהבנה מפני שהחלטה מסוג זה תתפרש בכך שהפד' מאמין בחוסנו של השוק האמריקאי ועל כן החליט על צמצום".

"הירידות, אם תהיינה יימשכו יום יומיים להערכתי ולאחר מכן ישוב השוק לתפקד בצורה חיובית. הצמצום עשוי להעלות את תשואות אג"ח ממשלת ארה"ב ויתפשט ברחבי העולם עם תזוזה כלפי מעלה בתשואות האג"חים. העלייה אמנם תהיה מתונה אך תמשך לאורך מספר רב של שבועות. החשש של משקיעים בשוקי המניות מכך שעלייה בתשואות האג"ח תגרום אוטומטית לירידות בשערי המניות אינו מבוסס במלואו. מחקר שנעשה בדק את המצב החל מאמצע שנות ה-80 לאמצע שנות ה-90 הצביע אמנם על קורלציה בין העלייה בתשואות האג"ח לירידה במניות, אך אם בודקים את התנהגות שוק המניות משך 100 שנים אזי ברוב המקרים לא נמצאה קורולציה בין עליית התשואות באג"ח לבין ירידות בשוק המניות".

- אז איפה כדאי לשים את הכסף?

"למרות זאת על מנת להשקיע נכון בשוק המניות יש לקחת בחשבון שייתכן שמניות הצמיחה עם המכפילים הגבוהים כן ייפגעו. תחומים שיגיבו להערכתי נגד המגמה וייתנו תשואה חיובית גם ב-2014 יהיו הבריאות - גיליעד (סימול: GILD ) , ג'ונסון אנד ג'ונסון (JNJ) ענף הפיננסים - בנקים בארה"ב כגון וולס פארגו , בנק אוף אמריקה , סיטיגרופ וג'י.פי.מורגן. ענף הקמעונאות הבסיסית - חברות דיסקאונט כמו וול-מארט וגם אופנת דיסקאונט (בימים של תשלומי ריבית גבוהים יותר, אנשים נוטים לחפש אלטרנטיבות זולות יותר בקניותיהם)".

"חברות המייצרות מוצרי יסוד כמו בטואלטיקה בסיסית, דטרגנטים וכו' חברות בתחום התעשייה עם מינוף נמוך או ללא מינוף כלל. בעיקר חברות עם פעילות בינלאומית ועם עודף מזומנים בקופה כגון: בואינג , ג'נרל אלקטריק , גוגל וחברות כרייה של מתכות יקרות. לעומת זאת ענף הדיור - עשוי לסבול תקופה מסוימת מהשינוי בריבית כלפי מעלה. ענף המשכנתאות - בעיקר חברות העוסקות במתן משכנתאות לציבור הרחב כאשר הן לוות לטווח קצר ומלוות לטווח ארוך. ולכן להערכתי 2014 תהיה שנת מבחן ל-BOND PICKERS ול-STOP PICKERS ".

- מה צפוי בגזרת הנפט?

"ארה"ב משתמשת בכ-22 עד 24 מיליון חביות נפט ביום בצריכה שוטפת כאשר סך ייבוא הנפט עומד על 16 עד 18 מיליון חביות נפט ליום. להערכתי מחיר הנפט צפוי לרדת אל מתחת ל-90 דולר לחבית ואף להגיע ל-80 דולר בעקבות המעבר של ארה"ב לשימוש באנרגיה נקייה (סולארית וכו') וכן שימוש בגז".

"כיום תעבורת המשאיות והקרונות ברחבי ארה"ב הגדולה עוברת לשימוש בגז במקום נפט עקב תגליות רבות של מרבצי גז טבעי ברחבי ארה"ב. מחיר הגז הוא זול משמעותית ממחיר הנפט מה שמעודד את קובעי המדיניות בארה"ב לעבור לשימוש באנרגיה נקייה ובכך להצטרף למגמה הכלל עולמית של מעבר בשימוש באנרגיה זו גם מטעמים סביבתיים וכלכליים. די בכך שארה"ב תצמצם את ייבוא הנפט בכ-2-3 מיליון חביות ביום כדי שמחירי הנפט ייפלו לכוון ה-80 דולר. זו מגמה שמתחילה להתרחש. זה אמנם לא ייקרה מחר אבל זה בהחלט נראה באופק".

בני מוזס הינו מנכ"ל כוון בית השקעות, העוסק בניהול השקעות והוא עשוי להחזיק בני"ע המוזכרים בכתבה זו. אין לראות במאמר זה משום המלצה לביצוע פעולות ו/או ייעוץ השקעות ו/או שיווק השקעות ו/או הצעה לרכישת יחידות הקרן ו/או ייעוץ מכל סוג שהוא. המידע המוצג הינו לידיעה בלבד ואינו מהווה תחליף לייעוץ המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם. כל העושה במידע הנ"ל שימוש כלשהו - עושה זאת על דעתו בלבד ועל אחריותו הבלעדית.