פסגות מתעניין ברכישת חלק מפעילות מגדל שוקי הון

חברת הקרנות של בית ההשקעות היא השחקנית הרביעית בענף בעלי קבוצת מגדל, שלמה אליהו: "מגדל שוקי הון לא למכירה ולא תהיה למכירה"

בית ההשקעות פסגות מגלה עניין ברכישת חלק מחברת הקרנות של מגדל שוקי הון, כך נודע ל"גלובס". בימים האחרונים פנה מנכ"ל פסגות, חגי בדש, לבעל השליטה בקבוצת מגדל, שלמה אליהו, והציע לו לרכוש חלק מסוים מקרנות בית ההשקעות - קרנות מסורתיות או קרנות מחקות. בפסגות בחרו שלא להתייחס לדברים. שלמה אליהו מסר כי "מגדל שוקי הון לא למכירה ולא תהיה למכירה".

הסיבה שפסגות מתעניין רק ברכישת חלק מפעילות חברת הקרנות של מגדל שוקי הון, בית ההשקעות שמנוהל על ידי רונן טורם, היא מגבלת נתח שוק של 20%. חברת הקרנות של פסגות, שהינה השנייה בגודלה בענף, מנהלת נכסים בהיקף של 35.4 מיליארד שקל, והיא חולשת על נתח שוק של 15.6%. במידה שתרכוש את כל קרנות מגדל שוקי הון, שמנהלות נכסים בהיקף של כ-24 מיליארד שקל, היא תחרוג מהמגבלה. לכן, היא יכולה לרכוש רק חלק מסוים מהקרנות.

חברת הקרנות של מגדל שוקי הון, שמנוהלת על ידי שגיא שטיין, הינה החברה הרביעית בגודלה בענף עם נתח שוק של כ-10.5%. בנוסף, החברה חולשת על למעלה ממחצית מנכסי הקרנות המחקות, אשר מהוות שליש מנכסיה (כ-8 מיליארד שקל). רכישת קרנות אלה - שמחירן זול משום שדמי הניהול בהן אפסיים - היא המהותית מבחינת פסגות, שכן היא יכולה להקנות לבית ההשקעות הגדול בישראל את תואר השחקן הגדול בענף קרנות הנאמנות (תואר ממנו נפרדה חברת הקרנות של פסגות בתחילת השנה, בעקבות מיזוג מיטב ודש), עם נתח שוק של 19% ונכסים בהיקף של כ-44 מיליארד שקל.

מטבע הדברים, בעקבות מהלך כזה פסגות תירש את תואר השחקנית הגדולה באפיק הקרנות המחקות, שמנהל כיום כ-15 מיליארד שקל. נזכיר, כי רשות ניירות ערך מקדמת זה תקופה מהלך לפיו קרנות מחקות יהפכו בעתיד לקרנות סל - כך שיתחרו ישירות בתעודות הסל.

גם יתר נכסי החברה - קרנות מסורתיות בהיקף של 11.7 מיליארד שקל וקרנות כספיות שמנהלות 4.1 מיליארד שקל - נחשבים איכותיים, כך שתיאורטית מגדל שוקי הון לא צפויה להיתקל בבעיה במכירתם בנפרד לגורם אחר.

הפסד רבעוני של 4 מ' ש'

מאז רכש שלמה אליהו את השליטה במגדל, בסוף אוקטובר 2012, הוא מכחיש בעקביות טענות של גורמים בשוק כי מגדל שוקי הון למכירה. זאת, למרות שבית ההשקעות שמנהל כיום כ-29 מיליארד שקל בקרנות נאמנות ותיקי לקוחות, חתם את הרבעון השלישי של 2013 עם הפסד של כ-4 מיליון שקל, ומתחילת השנה הוא הניב לקבוצה האם רווח של כ-1 מיליון שקל בלבד.