מוטי בן משה ל"גלובס": "שיבדקו אותי, שיחקרו אותי, לא מפריע לי. התפתחה מערכת משומנת של ספינים; דנקנר לפת את שוק ההון - אנשים פחדו ממנו"

מוטי בן משה בראיון ראשון אחרי הזכייה באי.די.בי: איך הוא התעשר? מה הוא מתכנן לעשות עם אי.די.בי? ומה הוא מבקש מנוחי דנקנר?

מי זה מוטי בן משה? זה אני, יזם פרטי שבנה עסקיו בעשר אצבעות, מחברת תוכנה ראשונה שהקמתי אחרי שירותי הצבאי, בהלוואה של 5,000 דולר כנגד מענק השחרור שלי, ועד לעסקי התקשורת שפיתחתי באירופה. התחלתי בגרמניה, שבה עדיין עיקר הפעילות שלי, משם המשכתי הלאה".

את יום האתמול (ד') העביר בן משה בפגישות עם צוותי רשות ניירות ערך והכנ"ר. נמסרו קלסרים, פירוט מבנה האחזקות, שרשור חברות, מכתבים מהבנקים הגרמנים, דוחות יועצים כלכליים שמונו על ידי חגי אולמן ואייל גבאי, המשקיף והמומחה מטעם בית המשפט. "אני לא רוצה להתייחס לשיחות שהיו אתמול, רק לומר שהדגשתי שכל מה שיבקשו עוד - יקבלו". אחר כך פרצו חדשות הערב בערוצי הטלוויזיה המרכזיים בידיעה: לאיש שנושי אי.די.בי בחרו באחרונה למכור לו את העסק ושבית המשפט אישר את ההעברה יש משכנתא על הבית במודיעין ורכב אחד מעוקל. ככה חי מיליארדר?

בסבלנות והבנה הוא הסביר: "את הבית רכשנו ב-2006, המשכנתא היא של 1.25%, אז למה לרוץ לשלם אותה? הרכב - רשום על שם חברה לא פעילה". אחר כך בכלל התברר שאת סיפור המשכנתא הוא עצמו סיפר בחיוך בשיחה יומיים קודם.

- בהיסטוריה שלנו יש סיפורים על מעקבים פרטיים באירועים עסקיים, אתה הרגשת את זה?

"מהניסיון שלי בשבועות האחרונים אני חייב לציין שחלקם לפחות לא ניסו, אולי לא הצליחו, להסוות את עצמם. אני לא אתפלא אם יש כמה משרדים וגם פרילנסרים".

- מפריע לך?

"לא, למה? שיבדקו ויחקרו. לצדם, אחרי שחיפשו וחיפשו ולא מצאו, התפתחה מערכת משומנת של ספינים, אנשים שעסוקים בלפזר סימני שאלה. כולם אגב קיבלו אותו תדריך משפטי, אני שומע את הזהות במילים ובניסוחים. 'אני לא אומר כלום, אבל כדאי שתבדקו'".

- מי בעל הבית בעסקים שלך, מי השותפים?

"אני".

- אתה לבד? רק אתה

"כן".

- נסעת לגרמניה אחרי הצבא, ניסית קודם בארץ?

"אי אפשר היה לעשות את זה בארץ. צריך להבין: שוק התקשורת והאנרגיה נפתחו לתחרות באירופה ב-1998, האיחוד האירופי כפה פתיחה של השוק לתחרות, בעיקר באנרגיה ובתקשורת. עקב כך צצו הרבה עסקים חדשים, ספקי תשתית, ספקי תקשורת. בזמנו כדי לקבל רישיון מפעיל תקשורת בגרמניה זה עלה 4,000 יורו או דויטשמרק, היום זה פחות. לא היית חייב להחזיק בתשתית תמסורת משלך, יכולת לחכור תשתית מספקים סיטונאיים, אנחנו חברנו אז לטלפוניקה דויטשלנד. כך התחלנו".

- ישראלי צעיר, מיד אחרי צבא, מישיבת נחלים, גר בלוד מכיר את המסלולים המתפתחים של האיחוד האירופי בתקשורת?

"אנחנו חיים בעולם משוכלל. המידע הזה די פורסם בתקשורת בזמנו גם בעולם וגם בארץ, ההמלצה לפתיחת השוק הייתה דבר גלוי".

- כך עלית על הרעיון?

"עם כל הכבוד, אני לא היחיד, לא המצאתי את הגלגל. רבים אחרים, מתחילים כמוני, פעלו אז בתחומים השונים באיחוד. שנתיים אחרי, ב-2003, הקמנו את חברת התקשורת הראשונה. טלפוניקה דויטשלנד ניהלו לי את הרשת, אני שיווקתי את החבילות לצרכן הגרמני. בתוך תקופה יחסית קצרה של 6-8 חודשים הגעתי לנתח שוק של בין 4% ל-5% מהיקף דקות השיחה הקווית בגרמניה".

- איך?

"מכרתי את החבילות הכי זולות שהיו. אנחנו, החברות שבבעלותי, נחשבים לדיסקאונטרים המובילים בכל תחום שאנו נמצאים בו, בתקשורת, אנרגיה, ביטוח ותיירות. המותגים שלנו מוכרים Extraenergie ,Prioenergie, Hitenergie. במקומות ראשונים באתרי השוואת מחירים. זמן התגובה שלנו לכל שינוי תעריף או חבילה בכל תחום שבו אנחנו פועלים הוא בתוך שעות, אם לא דקות".

- אתה איש שיווק מוזל.

"שמנסה לרכז כמה שיותר מוצרים או שירותים שבסיס הלקוחות שלי יכול ליהנות מהם, וגם מנסים להרוויח בדרך".

- אתה מדבר ב"אנחנו", מילה רגישה במקרה שלך.

"כן, כך זה טבעי לי. אני יהודי מאמין, כל מה שיש לי קיבלתי מבורא עולם. אין לי שותף בשר ודם, אשתי ואני חיים חיים צנועים וכך אנו מחנכים את ילדינו, אני לא מאמין באני ואפסי עוד, ולא ב'כוחי ועוצם ידי', ובכל הצניעות לא יזיק גם לאחרים ללמוד לנהוג קצת יותר צניעות בחיים".

- השאלה היא כמה תחזיק הצניעות כמיליארדר.

"אני כבר כזה ולא השתניתי, הבית לא השתנה, החיים לא השתנו".

- אתה חי בגרמניה?

"חזרנו ארצה בסוף 2002. במשך השבוע אני בגרמניה, אשתי והילדים במודיעין. אני נוסע בד"כ בימי ראשון או שני וחוזר בימי שישי. יש לי תשעה מרכזי פעילות, שישה בגרמניה, אחד בווינה אוסטריה, אחד בדלהי בהודו ואחד בברמינגהם אנגליה. הדירה שלי נמצאת בבניין מטה הקבוצה בעיר נוייס בגרמניה, שתי דקות מדיסלדורף. דירת לופט של 50 מ"ר בבניין משרדים. בטח שזה מספיק. אני יוצא מהמשרד ב-2-3 לפנות בוקר וחוזר אליו ב-9. אני מתנייד בין המרכזים אבל מנסה להמעיט בכך היום, בעבר עשיתי את זה יותר".

- אם תקבל את השליטה באי.די.בי?

"ודאי שאהיה כאן הרבה יותר".

- מה אומרת זוגתך על העניין?

"אשתי בכלל לא רצתה את העסקה הזו. היא רוצה להמשיך לחיות בשקט, היא ידעה מראש מה צפוי לנו, היא ידעה הרבה יותר טוב ממני. כנראה אני צריך להקשיב לה יותר".

- למה שינית את שמך?

"עברתתי את השם שלי אחרי השירות הצבאי, כשהגעתי לגרמניה. זה היה יותר קל. אנשים בחו"ל הסתבכו באותיות. שמי מרדכי מוריס מושיאשוילי, מרדכי על שם סבא רבא, לכן הסבא שלי עדיין קורא לי מרדכי, שם אבא שלו. אבל הוא היחיד. כל השאר, תמיד, מוטי".

"ניתן כל גילוי שיידרש"

- למה החברות שלך רשומות באיי הבתולה, מה שנחשב סוג של מקלט מס, לא תמיד מכובד?

בהיקף העסקים שאותו אני מנהל, זה מבנה סטנדרטי".

- למה לא חשפת את עסקיך מיד בהתחלה?

"כל העסקים שלי הם פרטיים, בבעלות מלאה שלי. על כל הפעילות שנמצאת מחוץ לישראל לא חשבתי שאני צריך להצהיר או לדווח אלא לרשויות המוסמכות בבוא העת".

- מביך אותך שעכשיו אתה צריך לעשות את זה בהוראת בית המשפט?

"ממש לא. הצהרתי על כך בצורה חד משמעית בבית המשפט ועוד קודם בכל המסמכים שהוגשו בשבועות שקדמו להגשת ההצעה המשופרת".

- למה כתבת בהצעה המקורית שלא תיתן גילוי לעסקיך?

"חשוב לזכור שהדברים הללו לא התייחסו לכמיליארד השקלים שכבר הפקדנו באותה עת בישראל, אדוארדו אלשטיין ואנוכי - מתוכם כ-600 מיליון שלי - אלא אך ורק לגבי ההתחייבות העודפת העתידית שנתנו להמשך תמיכה בחברה שתידרש, ככל שתידרש, בשנים 2014-2015 ,לנוכח מצבה החמור של אי.די.בי פיתוח, זאת נוסף על ההתחייבות שנתנו שלא למשוך כלל דיווידנדים בשנתיים הקרובות. היות שלא ניתן היה באותה עת לקבל התייחסות מוקדמת של הרשויות למידת הגילוי שתידרש באשר לפרטי הפעילות הפרטית שלי, נאלצתי לכתוב את המשפט הזה. אולם ברגע שהבנו מההסתייגויות שהגישה קבוצת דנקנר, הנאמנים והנציגות, שרואים בכך טעם לפגם, שבנו וקיימנו דיון עם הרשות לניירות ערך, שבעקבותיו הבהרנו גם בכתובים ובבית המשפט כי קבוצת אקסטרה ואני ברמה האישית ניתן כל גילוי שתדרוש כל רשות מוסמכת במדינת ישראל. מובן שחזרתי והבהרתי זאת לשאלת השופט אורנשטיין".

"יש לי תוכניות לכל החברות בקבוצה"

- למה אתה צריך בכלל את אי.די.בי?

"האתגר בהובלת הקבוצה הזו הוא מדהים, הפוטנציאל שאני רואה בנכסי הקבוצה - יוצא דופן. רבים אמרו לי שאין מקום להשביח את הנכסים של אי.די.בי, שההצעה שהגשנו גבוהה מדי ושהסיכויים שנוציא את הכסף שהשקענו קלושים. אני, לעומת אחרים, לא משקיע פיננסי אני משקיע ריאלי. כל מי שהכיר אותי בשוק ההון הישראלי - ואני חרשתי את השוק הזה בחודשים האחרונים - נוכח לדעת שמידת המעורבות שלי בפרטים של כל אחת ואחת מהחברות בקבוצה היא דבר שהם הגדירו יוצא דופן".

- תלמיד חכם ושקדן.

"אני אוטודידקט. אני קורא ומנתח עסקים, דוחות ושיטות תפעול. אני יודע שיש המון מקום להשבחה".

- מכירת נכסים?

"אני לא נכנסתי לקבוצה כדי למכור נכסים, אני יכול לומר שכבר קיבלתי אינספור פניות למכירת נכסים שונים בקבוצה, ודחיתי את כולן. בכלל, מי שיבדוק את ההיסטוריה העסקית שלי ייווכח שלא מכרתי עסק מימיי, זה אמנם לא אומר שלא אעשה את זה בעתיד, אבל זה לא מה שמאפיין את צורת הפעילות שלי".

- כלל ביטוח כבר בהליכי מכירה. אם תקבל את העסק קודם החתימה תבטל אותה?

"אני חושב שבכלל ביטוח יש פוטנציאל אדיר, אני חושב שאיזי כהן עושה עבודה מצוינת, אני חושב שזו טעות למכור את החברה".

- אתה יכול להתחרט.

"הסכמים צריך לכבד, אבל אם עסקת המכירה שבישל נוחי דנקנר תחת לחץ לא תצא אל הפועל אני ממש לא אצטער".

"פחדו מדנקנר"

- המועדון הסגור של אליטה העסקית פעל נגדך.

"זה היה נכון עד לפני שבוע, עד להצבעה באסיפת הנושים. והנה, באותו הרגע כאילו נפתח סכר ונוכחתי לראות עד כמה נוחי דנקנר לפת את שוק ההון הישראלי ועד כמה פחדו ממנו".

- תסביר.

"אנשים בשוק, ואני מעריך אותם על הכנות, הגיעו אלינו ואמרו שהם מפחדים להצביע עבור ההצעה שלנו, מחשש שאם לא נזכה, נוחי יידע על כך וידאג לבוא איתם חשבון. ברגע שהייתי יוצא מפגישה עם מנהל גוף מוסדי ולפעמים תוך כדי הפגישה, הוא היה מקבל שיחת טלפון ממישהו, איזשהו גורם מהחברה, מאי.די.בי, שאמר לו: אני יודע שישבת עם בן משה כך וכך זמן ואיתנו ישבת פחות. לפעמים זה היה נוחי אישית, שמעתי את הקול שלו בטלפון מעבר לשולחן. עבורי זה הבהיר את מידת הפאניקה".

- אתה יודע שאנחנו פה בטראומה של מינופים שדנקנר הוא מבכירי בניה. כמה אתה אוהב למנף עסקיך?

"כפי שהצהרתי: אני לא מינפתי עד היום אף אחת מהחברות בשליטתי. הכול ממומן מפעילות שוטפת. יותר מזה, כל החברות בשליטתי היום, וזה די הרבה, הן כרגע עם אפס חוב".

- אתה לא דופק על עץ כשאתה אומר את זה.

"זו אמונה תפלה. אני איש דתי".

- מה יהיו היחסים בין אקסטרה שלך לאי.די.בי?

"הבנתי את השאלה ואני מודיע חד משמעית: אני לא מתכוון לבצע עסקאות בעלי עניין".

- היה מו"מ שלך לרכוש את גרנית הכרמל של עזריאלי. למה זה לא יצא אל הפועל?

"העסקה לא הושלמה, הכנסנו אותה להקפאה נוכח תשומת הלב שדרשה התקדמות עסקת אי.די.בי. הם לא מחויבים להמתין לי, אבל מבחינתי הדלת לא נסגרה".

- אתה יכול להרים גם את זה?

"כזכור, את ההצעה הראשונה לאי.די.בי הגשתי לבד. אז כנראה אני יכול להרים גם את עסקת גרנית הכרמל".

- אתה מכיר אישית את דנקנר?

"אנחנו מכירים. בתחילת התהליך, לפני שנחשפתי לציבור, התקיימו בינינו מגעים על שיתוף פעולה באי.די.בי, אבל לא הסכמתי לחבור לשותפים אחרים שלו שהציגו חזון שונה לחברה (בן משה הביא ביקורת על התנהלות אלכסנדר גרנובסקי, שותפו של דנקנר: "גרנובסקי מסתובב בעולם ומבקש הלוואות בריבית של 10%-15%. אם נוחי יזכה הוא יצטרך להביא עוד כסף ואז הנושים יתעוררו למחרת עם אותה בעיה". 4.11, ביזפורטל. ס.ק.ל)".

- חגי בדש, מנכ"ל פסגות, שהתחיל את העניין לפני 15 חודשים, אומר שהקופה מתדלדלת, שעד היום הוצאו ממנה 32 מיליון שקל למימון יועצים, עורכי דין, יחצנים.

"הוא צודק. ע"פ מערכת הספינים המשומנת שאנחנו נתונים בה בשבוע האחרון, ויש להניח שתמשיך ותתעצם בשבוע הבא עד לאישור הסופי של ההסדר, אנו רואים שההוצאות על חקירות חובקות עולם ותשלומים לסטטיסטים למיניהם לא נפסקים - למרות שהשופט קבע בצורה נחרצת שהצעת נוחי אינה הצעת החברה. אני מסכים לדעת הנאמן והנציגות כי הכספים שהוצאו ב-15 החודשים האחרונים תחת השם השקרי 'הצעת החברה' חייבים לחזור לקופת החברה לטובת הנושים שלה. זה לא כסף שלנו, זה מגיע להם".

- לדנקנר יש כסף להכניס לחברה?

"כמו שאני שילמתי את הוצאותיי הנוגעות לעסקת הרכישה, כמו שאלשטיין שותפי שילם את הוצאותיו, יתכבדו נא נוחי דנקנר וכל שותפיו להכניס ידם לכיס ולהחזיר לחברה את ההוצאות שביצעו למען עצמם אבל מכספיה. כל ההוצאות שיצאו מהחברה חייבים לשוב".

- התייעצת עם רבנים בעניין העסקה? אתה מתייעץ עם רבנים?

"אני איש דתי. אני מאוד מאוד מכבד רבנים, אבל לא נועץ בהם בעניינים שאינם הלכתיים".

דנקנר: "עדיף שבן משה יתעסק בגילוי מקורותיו ולא באבחנות על שוק ההון"

נוחי דנקנר מסר בתגובה לראיון עם בן משה: "עבודתה של קבוצת אי.די.בי עם שוק ההון הייתה תמיד בהרמוניה ושיתוף פעולה פורה ומלא מוטב למר בן משה שבמקום לעסוק באבחנות אישיות שלו על שוק ההון - ייתן לרשות לניירות ערך גילוי מלא על מקורות ההון שלו כפי שהורה בית המשפט".

*** הראיון המלא עם בן משה - כולל פרטים כספיים על החברה שלו בגרמניה - במהדורה המודפסת של "גלובס"