מסמכי סנודן: ארה"ב יירטה תקשורות של אולמרט וברק

"ניו-יורק טיימס" מפרסם הערב מסמכים נוספים שהפיץ אדוארד סנודן ■ בין מטרות הריגול האמריקאי: כתובות אי-מייל של לשכת רה"מ ומשרד הביטחון ■ אולמרט: "זו מטרה בלתי מרשימה"

מסמכים סודיים שפירסם אדוארד סנודן, עובד לשעבר של הסוכנות לביטחון לאומי של ארה"ב, שמצא מקלט ברוסיה, מלמדים ששירותי המודיעין של ארה"ב ובריטניה יירטו יותר מ-1000 מטרות של בעלות ברית וארגונים בינלאומיים בשנים האחרונות, ובכללן לשכת ראש ממשלת ישראל בתקופת אהוד אולמרט, לשכת שר הביטחון, בתקופת אהוד ברק, ומכון רקח לפיזיקה באוניברסיטה העברית, "מוסד בעל שם בינלאומי למחקרי פיזיקה גרעינית". כך מדווח הערב (ו') אתר האינטרנט של "ניו-יורק טיימס". דיווחים מקבילים מתפרסמים גם ב"גארדיאן" הבריטי וב"דר שפיגל" הגרמני.

ה"טיימס" מציין כי בעוד שהשמות של כמה דמויות פוליטיות ודיפלומטיות בולטות, ששימשו מטרה לריגול, פורסמו בעבר, המסמכים שנחשפים עתה מציירים תמונה מלאה יותר של הנושאים והמטרות שעניינו, ומוסיפים לעניין, את שירותי המודיעין בארה"ב ובבריטניה.

"מטה התקשורות הכלליות" (GCHQ), סוכנות הריגול האלקטרוני של בריטניה, יחד עם הסוכנות לביטחון לאומי של ארה"ב (NSA), יירטו גם תקשורות של בכירים באיחוד האירופי, מנהיגים זרים, ובכללם ראשי מדינות באפריקה ולפעמים בני משפחותיהם, בכירים באו"ם ובארגוני סעד בינלאומיים, וכן פקידי רשות בעמדות פיקוח על משרדי אוצר ואנרגיה של ממשלות מדינות מסוימות. גם אנשים שחשודים כטרוריסטים או קיצונים כלולים בבנק המטרות. בסך הכל, מכסים המסמכים דיווחים על תקשורות של 1000 מטרות.

ה"טיימס" מציין כי לבד מישראל, יורטו גם מטרות במדינות אחרות שנחשבות בעלות ברית של ארה"ב, ובהן צרפת וגרמניה. המסמכים שנחשפים עתה מתעדים יירוטים שנעשו בין 2008 ל-2011. המסמכים המודלפים הם קצרים, בעלי אופי טכני. בדרך כלל הם אינם כוללים את תוכן התקשורות המיורטות, אך מרמזים שמידע על תוכנן של תקשורות ספציפיות נמצא במאגרי מידע אחרים. מהמסמכים עולה, שהמרגלים האלקטרוניים סרקו בשיטתיות תקשורות בינלאומיות, בעיקר לווייניות, לינק אחר לינק.

על פי ה"טיימס", מראים הדיווחים שארה"ב ובריטניה עקבו אחר תנועת דו"אלים של כמה גורמים ישראליים, לרבות מטרה שזוהתה כ"ראש ממשלת ישראל", עם ציון של כתובת אי-מייל של המטרה. ראש הממשלה בתקופה שבה יורטה אחת התקשורות, בינואר 2009, היה, כאמור, אהוד אולמרט. בפברואר באותה שנה, יירטו סוכנויות הריגול גם את תנועת האי-מיילים של שר הביטחון דאז, אהוד ברק. גם שתי שגרירויות ישראליות נמצאות ברשימה.

בראיון ל"טיימס" אישר אולמרט שכתובת האי-מייל האמורה אכן שימשה להתכתבויות עם משרדו. לדבריו, עובדי הלשכה הם שטיפלו, בדרך כלל, בהתכתבויות אלה. הוא אמר, שבלתי סביר שיירוט התקשורות חשף סודות כלשהם. "זו היתה מטרה בלתי מרשימה", אמר רה"מ לשעבר. הוא ציין, שרוב השיחות הפרטיות שניהל עם נשיא ארה"ב לשעבר, ג'ורג' בוש, התנהלו באופן פרטי.

"הייתי מופתע אם המודיעין האמריקאי בישראל היה מנסה לצותת לשיחות הטלפון של ראש ממשלת ישראל", אמר אולמרט.

אבל ה"טיימס" מציין, שלמרות הקשרים ההדוקים בין ישראל לארה"ב, קיים רקורד ארוך של ריגול הדדי: מרגלים ישראלים, לרבות ג'ונתן פולארד, פעלו לעיתים קרובות בארה"ב (העיתון אינו מגלה שמות, למעט שמו של פולארד) וארה"ב הפעילה את יכולות NSA נגד ישראל.

יירוט תכתובות הדוא"ל של אולמרט נעשה בתקופה שאחרי החדירה הישראלית לעזה ב-2008 בתגובה על ירי הרקטות מעזה לישובים בדרום. זו היתה גם תקופה של מתיחות ביחסים בין ירושלים לוושינגטון על רקע מה שה"טיימס" מתאר כהכנות ישראליות להתקפה על איראן. בה בעת, למרות מתיחות זו, שיתפו שתי המדינות פעולה בתכנון התקפות קיברנטיות על מתקני הגרעין של איראן.

שנה לפני יירוט התכתובות של אולמרט, שימש מכון רקח לפיזיקה באוניברסיטה העברית מטרה של סוכנויות הריגול, כמוזכר לעיל.