חוזרים לרומניה

מזרח אירופה אאוט? לדברי קלאוס אימהוף, דירקטור באחד הבנקים המובילים במזרח אירופה, השקעות של ישראלים תופסות כיום נתח של עשרות אחוזים מיזמות הנדל"ן בערים הגדולות במזרח אירופה; "השנה-שנתיים הקרובות יהיו גם הן קשות, אבל אחר כך יש הרבה פוטנציאל"

אחרי סכומי העתק שקברו חברות הנדל"ן הישראליות במזרח אירופה, בהשקעות ספקולטיביות כאלה או אחרות, ניתן היה להניח כי נציגי הענף ייעלמו במהירות מהשטח. אולם, התמונה שמצייר בנקאי ההשקעות קלאוס אימהוף (Klaus Imhof), דירקטור בבנק ראיפייזן (Raiffeisen), אחד מהבנקים המובילים באוסטריה ובמזרח אירופה, מראה אחרת.

על פי נתוני בנק ראיפייזן, מדגיש אימהוף, "גם כעת, עד 25% מהשקעות פיתוח הנדל"ן בערים גדולות במזרח אירופה, כגון בוקרשט, בודפשט ופראג, מגיעים מחברות ישראליות".

"מספיק כריות ביטחון"

אימהוף ביקר באחרונה בארץ לסדרת פגישות עם חברות ישראליות, במסגרת שיתוף הפעולה של הבנק עם שוורץ בית השקעות, שבבעלות אייל שוורץ. לדברי אימהוף, "טרום המשבר, היה אפשר לראות במזרח אירופה השקעות של קרנות אקוויטי וחברות שהשיגו מימון בקלות וגייסו אג"ח והון מהשוק. כסף זול היה זמין אבל לא תמיד הושקע בחוכמה, ואלה שגדלו מהר מדי, עם מינוף גדול מדי, לא החזיקו מעמד.

"לעומתן, החברות שעדיין נמצאות בשוק היום הן אלה שמימנו את המדיניות שלהן בצורה הגיונית, והיו להן מספיק כריות ביטחון להתמודד עם המשבר. זה שקוראים בעיתון על חברות שנופלות אחת אחר השנייה, זה לא אומר שכולן נפלו. היו חברות שלמדו את הלקח, ולא רק בתחום הנדל"ן".

אימהוף סבור כי "התיזמון הנוכחי טוב לכניסה לשווקי מזרח אירופה, כי יש בהם נכסים עם פוטנציאל במחיר סביר. חברות ישראליות צריכות להסתכל על השוק בתקופה הנוכחית, משום שמחירי הנכסים ירדו משמעותית, ושווים חצי ממה ששילמו עליהם לפני 4-5 שנים".

"לפני המשבר", הוא מסביר, "השוק המזרח אירופאי היה שוק של מוכרים וכל מי שרצה למכור משהו עשה זאת בקלות. היום מזרח אירופה היא שוק של קונים, רק נכסים טובים יכולים להימכר והמשקיעים יותר שמרניים. בצד המימוני, כדי לקבל אשראי מהבנק הם צריכים למצוא נכס טוב וגם להוכיח היסטוריה ואיתנות פיננסית".

עוד הוא מספר לגבי אפשרויות המימון של החברות במזרח אירופה כי בעקבות המשבר, "הסלקטיביות גדלה מול החברות והמימון הפך יקר יותר, ותהליכי המימון לוקחים יותר זמן. למרות שהמשבר החל ב-2008, עדיין יש בעיות בהיקפים גדולים, ולבנקים לוקח זמן להתנקות מכל ההלוואות האבודות. אבל בזמן האחרון, גם בבנק שלנו וגם בבנקים אחרים, אפשר לראות עלייה בפעילות בחלק מהשווקים".

אימהוף מציין כי עיקר העניין של חברות ישראליות במזרח אירופה הוא בנדל"ן, אולם לצד הנדל"ן קיימות בשוק זה הזדמנויות גדולות גם בתחומי הצריכה, המזון והחקלאות. אימהוף ביקר בארץ במסגרת פעילות רשת המיזוגים והרכישות הבינלאומית TERRA CORPORATE, שנוסדה ב-2002 ומורכבת מ-15 בנקים להשקעות ברחבי העולם.

"התיאבון לסיכון ירד"

אייל שוורץ, שותף מנהל בשוורץ השקעות (החברה גם היא באותה רשת) אומר כי "אחד היתרונות של שיתוף הפעולה במסגרת TERRA הוא היכולת להביא למשקיעים ולחברות הצעות ספציפיות המתאימות להן, בהתאם לצרכים ולמטרות שהם מגדירים, משום שהרבה ישראלים לא אוהבים להשתתף במכרזים ולא אוהבים להיות פומביים".

לדברי שוורץ, "נכון להיום אפשר לראות אצל החברות הישראליות גישה שמרנית יותר, והדבר בא לידי ביטוי בדרך הפעולה שלהן. הן מחפשות נכסים טובים במחירים סבירים, ולא חברות זולות או נכשלות. התיאבון לסיכון ירד".

אימהוף מספר כי "אני נפגש עם חברות ישראליות שונות, וכולן מביעות עניין במזרח אירופה. היו שנים קשות בשוק ואני מאמין שהשנה-שנתיים הקרובות יהיו גם הן כנראה קשות, אבל אחר כך יש הרבה פוטנציאל בשווקים אלה".

עוד הוא מדגיש, כי "צריך לזכור גם שמזרח אירופה היא לא הומוגנית, ואי אפשר להשוות מדינות כמו פולין, צ'כיה וסלובקיה, שהן מאוד מפותחות, למדינות אחרות באזור. דרום מזרח אירופה, עם מדינות כמו הונגריה, אכן נמצא במצב פחות טוב, אבל מצד שני הפוטנציאל שם הרבה יותר גדול, כי יש לשווקים שם הרבה יותר לאן להתפתח".

אימהוף גם התייחס להשקעות של חברות ממזרח אירופה בשוק המקומי. לדבריו, "יש יותר תנועה של חברות ישראליות למזרח אירופה מאשר הפוך. אני לא בטוח כמה חברות מזרח אירופאיות ירצו להגיע לישראל, אבל הן כן יתעניינו בחברות ישראליות המחזיקות בפעילות במדינות מזרח אירופה".